فایل های مقالات و پروژه ها | ۱-۳٫ اهمیت و ارزش پژوهش – 5 |
-
- تعیین میزان مؤلفه ” کفایت حل مشکلات ” در کتابخانههای شهرداری اصفهان؛
- تعیین تفاوت بین نظرات کارکنان کتابخانههای شهرداری اصفهان در مورد میزان مؤلفههای سلامت سازمانی و متغیرهای جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، و نوع کار) آنان.
۱-۳٫ اهمیت و ارزش پژوهش
سلامت سازمانی در اقتصاد پویای معاصر از ضرورتهای اساسی محسوب می شود، از طرفی کتابخانههای عمومی در کشورهای مختلف به سرعت در حال پیشرفت بوده و باید از سلامت سازمانی برخوردار بوده تا بتوانند از توان خود در جهت تحقق اهداف سازمان بهره جویی کنند. بنابرین سازمانها روشهای مناسب و جدیدی را جستجو کرده تا بهترین مفهوم از سلامت سازمانی را در آینده نشان دهند. تغییرات سریع و دنباله دار در اقتصاد، فناوری، مشاغل و ساختارهای سازمان همچنان ادامه دارد، اما هرگز روانشناسی سلامت سازمانی برای فهم استرس در محل کار آنقدر ضروری در نظر گرفته نشده است. انجام پژوهشهایی در زمینه سلامت سازمانی، موجب فهم رفتارهای سالم در محیطهای کاری شده و مشکلات بیماری سازمانی را شناسایی میکند (الکساندر استاماتیوس[۱۲]، ۲۰۰۵). سلامت سازمانی، فرصتهایی را برای استفاده از منابع و امکانات مهم و مطلوب در سازمان، ارائه میدهد و به آسیبشناسی سازمان پرداخته و دلایل موفقیت و شکست سازمان را در برنامه ها بررسی میکند (هیلتون براون[۱۳]، ۱۹۹۷).
سلامت سازمانی میتواند از طریق بهبود روابط کاری و اثربخشی کارکنان بر عملکرد آن ها تاثیرات مثبتی بگذارد. از طریق سلامت سازمانی میتوان استعدادهای اعضا را شناسایی کرد تا با بهره گرفتن از آن ها، اهداف سازمانی به شکل مطلوبی تحقق پیدا کند (کاترین[۱۴]، ۲۰۰۷). در واقع اگر در کتابخانهها، سلامت سازمانی در سطح بالایی قرار داشته باشد، با بهره گرفتن از منابع موجود میتوان استعدادهای بالقوه کارکنان را در زمان مناسب و با صرف حداقل هزینه ها به فعلیت تبدیل کرد و از آن ها در جهت افزایش بهره وری کتابخانهها استفاده نمود. به نظر میرسد که در سازمانهای موفق و سالم کارکنان از تمام تلاش خود در جهت اهداف سازمان استفاده میکنند و هویت شکلیافته آن ها موجب افزایش احساس مسئولیت پذیری فرد خواهد شد (امیدیان و شکرکن، ۱۳۸۲). پس این موضوع اهمیت تحقیق را نشان میدهد. اهمیت و ارزش این پژوهش در کتابخانههای عمومی به شناسایی بنیادهای سلامت سازمانی کمک کرده و میتواند جنبههای سلامت سازمان را مورد شناسایی قرار دهد.
-
- کاربرد نتایج پژوهش
-
- استفاده مدیران سازمان فرهنگی تفریحی، و معاونت کتابخانههای شهرداری اصفهان به منظور بهبود مدیریت سازمانی کتابخانهها؛
-
- استفاده مدیران نهاد کتابخانههای عمومی شهر اصفهان به منظور تأکید بر حوزه های مدیریت کتابخانههای مذبور؛
- استفاده مدیران نهاد کتابخانههای عمومی کشور در سطح کلان کشور.
سوالات پژوهش
سوال اصلی
به چه میزان مؤلفههای سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
سوالات فرعی
-
- به چه میزان مؤلفه ” تمرکز بر هدف ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” کفایت ارتباطات ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” توزیع بهینه قدرت ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” کاربرد منابع ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” اتحاد و همبستگی ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” روحیه ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” نوآوری ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” خودمختاری ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” سازگاری با محیط ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
-
- به چه میزان مؤلفه ” کفایت حل مشکلات ” سلامت سازمانی در کتابخانههای شهرداری اصفهان به کار گرفته میشود؟
آیا بین نظرات کارکنان کتابخانههای شهرداری اصفهان در میزان کاربرد مؤلفههای سلامت سازمانی و متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، و نوع کار) آنان تفاوت وجود دارد؟
- تعاریف مفهومی و عملیاتی
سلامت سازمانی
الف. تعریف مفهومی: از نظر ماتیو مایلز[۱۵] عبارت است از دوام و بقای سازمان در محیط خود و سازگاری با آن و ارتقاء و گسترش توانایی خود برای سازگاری بیشتر. سلامت سازمانی نه تنها به وضعی فراتر از اثربخشی کوتاه مدت سازمان دلالت دارد، بلکه اشاره آن بر مجموعهای از خصایص سازمانی نسبتا پردوام است. بدین معنی که یک سازمان سالم ضمن پایداری و بقا در محیط، در دراز مدت به قدر کافی با آن سازگار شده، توانایی لازم را برای حفظ و بقای خود در محیط ایجاد کرده و گسترش میدهد (توفیقی، ۱۳۸۹، ص۱۷۳-۱۷۹).
ب. تعریف عملیاتی: میزان کاربرد مؤلفههای سلامت سازمانی با پرسشنامه محقق ساخته که شامل ۳۶ سوال است و در بخش پیوست مشاهده می شود، اندازه گیری شده است.
تمرکز بر اهداف [۱۶]
الف. تعریف مفهومی: در سازمان سالم، هدف یا هدفهای سیستم برای اعضای آن کاملا روشن و قابل پذیرش است. با وجود این، روشنی هدف و پذیرش آن را باید برای سلامت سازمانی شرطی لازم و ناکافی دانست. همچنین، هدفها باید با توجه به منابع موجود و در دسترس، قابل حصول و مناسب و کم و بیش همخوان و موافق با خواستها و تقاضاهای محیط باشند (علاقه بند، ۱۳۷۸، ص ۱۸-۲۲).
ب. تعریف عملیاتی: میزان کاربرد مؤلفه تمرکز بر هدف است که بر اساس پرسشهای شماره ۱ تا ۴ پرسشنامه سنجیده شده است.
کفایت ارتباطات [۱۷]
الف. تعریف مفهومی: چون سازمانها مثل گروههای کوچک، سیستمهای رویاروی همزمان نیستند، گردش و انتقال ارتباطات در آن ها اهمیت زیادی دارد. کفایت ارتباط، بدان معنا است که ارتباطات نسبتا عاری از تخریب در جهت افقی و عمودی و همچنین متقابلا بین سازمان و محیط آن وجود دارد و اطلاعات به خوبی در گردش است. در یک سازمان سالم، فشارهای درونی موجود، بیدرنگ حس میشوند. اطلاعات کافی برای تشخیص دشواریهای آن موجود است و کارکنان سازمان، اطلاعات مورد نیاز را بدون انجام تلاشهای زاید یا مراجعه به این و آن، یا تشکیل جلسات مکرر، به راحتی به دست میآورند (علاقه بند، ۱۳۷۸، ص ۱۸-۲۲).
ب. تعریف عملیاتی: میزان کاربرد مؤلفه کفایت ارتباطات است که بر اساس پرسشهای شماره ۵ تا ۸ پرسشنامه سنجیده شده است.
توزیع بهینه قدرت [۱۸]
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:10:00 ق.ظ ]
|