فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | ۱-۴ مراحل رشد سرمشقگیری و احساس کارآیی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-۲ ارزیابی خودکارآمدی در سنین مختلف
نخستین تجربه های سازنده خودکارآمدی در والدین متمرکز است. این تمرکز با افزایش سن کودک و گسترش یافتن جهان او تحت تأثیر خواهران، برادران و همسالان قرار میگیرد. مدارس از طریق تأثیر گذاشتن بر رشد قابلیت های شناختی و مهارت های حل مسئله، که هر دو برای شرکت مؤثر در همه جنبه های زندگی لازماند، در خودکارآمدی تأثیر میگذارند. مدارس می توانند خودکارآمدی دانش آموزان ضعیف و دارای پیشرفت اندک را با بهره گرفتن از گروهبندی بر حسب استعداد نابود کنند. این عمل، اعتماد بهنفس کسانی را که در گروه های ضعیف قرار داده شدهاند، پایین می آورند. خودکارآمدی در دوران نوجوانی به اعتمادهای اولیه نسبت به تواناییهای شخصی بستگی دارد در دوره جوانی خودکارآمدی تأثیر زیادی بر سازگاری در زندگی زناشویی، پدر و مادر شدن و تسلط و چیرگی بر شغل می گذارد. در دوره میانسالی با توجه به اینکه افراد دائماً توانایی ها، مهارت ها و هدفهایشان را ارزیابی میکنند، همواره با منابع تازهای از فشار روانی روبهرو میشوند. ارزیابی خودکارآمدی در سنین پیری دشوار است، تنزل تواناییهای جسمی و ذهنی، بازنشسته شدن از کار فعال و کنارهگیری از زندگی، افق جدیدی از خودارزیابی را ایجاد میگند. کاهش خودکارآمدی ناشی از این ارزیابیها بر کارکردهای جسمی و ذهنی، مانند فعالیتهای جنسی، بدنی و فکری، تأثیر منفی دارد. به طور خلاصه، احساس خودکارآمدی پایین باعث کاهش کارکرد شناختی و رفتاری فرد و از دست رفتن تدریجی علایق و مهارت های او می شود. الیس[۳۶] باورهای نامعقول را سبب بروز هیجانات منفی نامناسبی مثل کمرویی افراطی، احساس گناه، تحمل کم ناکامی، احساس بیعرضه بودن، کمال گرایی افراطی، عصبانیت، آزردگی شدید از اطرافیان و خودکارآمدی پایین میداند و برای مقابله با آن با بهره گرفتن از فنون درمان عقلانی-هیجانی (A-B-C)[37] توصیه به کشف باورهای نامعقول می کند که با کنار گذاشتن آنها میتوان با مشکلات مقابله کرد، خودکارآمدی خود را افزایش داد و زندگی شادمانهای بهدست آورد.(ترجمهی فیروزبخت، ۱۳۸۷). در یک بررسی آزمودنیهایی از هر دو جنس برای رقابت در یک مهارت حرکتی شرکت داشتند. باورهای خودکارآمدی آن ها در یک گروه با گفتن این که «با فردی رقابت میکنند که از ناحیه زانو آسیب دیده است » (خودکارآمدی بالا) و در گروه دیگر، با بیان اینکه «آن ها با یک ورزشکار حرفهای روبهرو هستند»(خودکارآمدی پایین) دستکاری شد. در نهایت عملکرد گروه اول با گروه دوم به وضوح متفاوت بود. (پروین و جان،۲۰۰۱; ترجمه جوادی و کدیور، ۱۳۸۴).
۱-۳ احساس خودکارآمدی
اینکه تا چه اندازهای معیارهای رفتار خود را درست برآورد کنیم، احساس کارایی ما را تعیین می کند. در سیستم بندورا، احساس کارایی به به احساسهای کفایت، شایستگی وقابلیت در کنار آمدن با زندگی اشاره دارد. برآورده ساختن و حفظ کردن معیارهای عملکرد، احساس کارایی را بالا میبرد. ناکامی در برآورده ساختن و حفظکردن آن ها، آن را پایین میآورد. افرادی که احساس کارایی پایینی دارند، احساس میکنند که درمانده هستند و نمی توانند رویدادهای زندگی خود را کنترل کنند. آن ها معتقدند که هر گونه تلاشی که میکنند بیهوده است. وقتی آن ها با موانعی روبرو میشوند، چنانچه تلاش مقدماتی آن ها برای برخورد کردن با مشکلات بیثمر باشد، سریعاً قطع امید میکنند. کسانس که احساس کارایی بسیار پایینی دارند حتی سعی نمیکنند کنار بیایند زیرا متقاعد شدهاند که هر کاری که انجام می دهند بیفایده است. احساس کارایی پایین می تواند انگیزش را تخریب کرده، سطح آرزوها را پایین آورد، در تواناییهای شناختی اختلال ایجاد کند و بر سلامت جسمانی تاًثیر ناگوار بگذارد. افرادی که احساس کارایی بالایی دارند معتقدند که می توانند به نحو مؤثری با وقایع و موقعیتها برخورد کنند. چون آن ها انتظار دارند که در غلبه کردن بر موانع موفق شوند، در کارها استقامت بهخرج می دهند و اغلب در سطح بالا عمل میکنند. آن ها در مقایسه با کسانی که احساس کارایی پایینی دارند به تواناییهی خود اطمینان بیشتری دارند و خودناباوری ناچیزی نشان می دهند. آن ها مشکلات را به جای تحدید چالش میدانند و فعالانه در جستوجوی موقعیتهای تازه هستند. احساس کارایی بالا ترس از شکست را کاهش میدهد، سطح آرزوها را بالا میبرد و توانایی حل مسأله و تفکر تحلیلی را بهبود میبخشد. (شولتز، ۱۹۹۰؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
۱-۳-۱ سن وتفاوتهای جنسیت
احساس کارایی یا خودکارآمدی در نتیجه جنسیت و سن تفاوت دارد. پژوهش انجام شده در مورد کودکان و بزرگسالان نشان میدهد. مردان به طور متوسط در احساس کارایی نمرات بالاتری نسبت به زنان می گیرند. این تفاوتهای جنسیت بین بیست تا سی سالگی به اوج میرسد و در سالهای بعدی اُُفت می کند. احساس کارایی در هر دو جنس، در طول دوران کودکی و جوانی افزایش مییابد در میانسالی به اوج میرسد، و بعد از ۶۰ سالگی افت می کند. (شولتز، ۱۹۹۰؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
۱-۳-۲ ظاهر جسمانی
بندورا معتقد است ظاهر جسمانی می تواند بر تقویتی که افراد از دیگران دریافت میکنند و بنابرین نحوهای که آن ها در مورد خودشان احساس میکنند تأثیر بگذارد. (همان منبع).
در تحقیقی که روی نوجوانان هلندی اجرا شد، معلوم شد که احساس کارایی پایین با سطح بالای اضطراب و روانرنجورخویی ارتباط داشت. (همان منبع).
۱-۴ مراحل رشد سرمشقگیری و احساس کارایی
۱-۴-۱ کودکی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:05:00 ق.ظ ]
|