تاریخ شروع صنعت نساجی همیشه به عنوان یک راز همراه بشر خواهد بود؛ هیچ پاسخ قطعی برای این مسئله نمی­ توان یافت، شاید بتوان گفت که از بدو زمانی که انسان نیاز به پوشش را احساس کرد، این صنعت پایه­گذاری شد. احتمالاً مردم در طول هزاران سال، آن چه را که می­پوشیدند، نزد خود می­بافته­اند. به عبارت دیگر این صنعت در طول زندگی بشر رشد کرد و به جایی رسید که اینک علاوه بر آن که یکی از نیازهای جامعه بشری را تشکیل می­دهد، به عنوان یکی از سکوهای پرش اقتصادی در کشورهای مختلف مطرح است(یار شاطر، ۱۳۸۲).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۱۴-۲-وضعیت فعلی صنعت پوشاک در جهان
صادرات[۱۰۳]

نمودار۲-۱٫ ارزش صادرات پوشاک در کشورهای صاحب نام (میلیارد دلار) – ۲۰۱۱
با توجه به آنچه در نمودار فوق مشاهده می­ شود، سهم چین از صادرات پوشاک جهان بالغ بر ۲۸/۳۷ درصد بوده که در میان سایر کشورهای جهان رتبه­ی اول را داراست. پس از آن اتحادیه اروپا با سهم ۱۸/۲۸ درصدی در رتبه­ی بعدی قرار دارد.
وارادت[۱۰۴]

نمودار۲-۲٫ ارزش واردات پوشاک در کشورهای صاحب نام(میلیارد دلار)- ۲۰۱۱
مطابق با آنچه در نمودار فوق مشاهده می­ شود اتحادیه اروپا بیشترین سهم واردات پوشاک را در میان کشورهای جهان داراست و پس از آن ایالات متحده، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، هنگ کنگ، اسپانیا و هلند در رتبه ­های بعدی قرار دارند(حائری، ۱۳۹۲).
۲-۱۴-۳-تاریخچه صنعت نساجی و پوشاک در ایران
شواهد باستان شناسی که از حفاری­های شهر شوش به دست آمده است. نخستین نشانه­ های وجود پارچه منسوج در ایران را به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می­گرداند، هر چند قبل از آن، ابزار ریسندگی در نزدیکی شهر بهشهر در غار کمربند پیدا شده بود که مربوط به هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح است. در زمان سامانیان صنعت بافندگی به اوج عظمت و ترقی خویش رسید، در چهار قرن اول هجری، صنعت بافندگی پیشرفت فنی کسب نکرد؛ در قرن پنج، شش، هفت و هشت (دوران حکومت سلجوقیان و مغول) صنعت بافندگی فرصت یافت که با صنعت بافندگی در کشور چین و نقش و نگار بافته­های چین آشنا شود.
در قرن دوازدهم صنعت بافندگی رو به انحطاط گذاشت و مردم به پارچه­های ارزان قیمت که عموماً، با پارچه­های قلم کاری اصفهان بود، قناعت می­کردند. تا اواخر قرن نوزدهم، صنعت دست بافتی کشور چین روند را به لحاظ فنی ادامه داد و رشد فنی قابل ذکری نداشت(یارشاطر، ۱۳۸۳).
در قرن بیستم و با روی کار آمدن سلسله پهلوی، به مرور واردات کارخانه­جات(از جمله ماشین آلات بافندگی و دوک ریسندگی) زیادتر شد. اولین کارخانه نساجی پنبه­ای پشمی، به نام “کارخانه وطن” حدود سال ۱۳۰۴ هجری شمسی، در اصفهان بنا و شروع به کار کرد، به طوری که در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی، تعداد کارخانه­های بافندگی کشور به ۴۱ واحد رسید.
در زمان حکومت رضا خان در فاصله سال­های ۱۳۲۰- ۱۳۰۰ هجری شمسی، بر تعداد کارخانه­ها افزوده شد و نساجی دستی به مرور مگر در بخش­های هنری، بافت آن تقریباً به فراموشی سپرده شد(همان).
۲-۱۴-۴-وضعیت فعلی صنعت پوشاک در ایران
صادرات
در نمودار زیر ارزش صادرات نساجی و پوشاک ایران به صورت مجزا از سال ۸۵ تا ۹۱ نشان داده شده است.
نمودار۲-۳٫ ارزش صادرات نساجی و پوشاک ایران در سالهای ۸۵ تا ۹۱ (میلیون دلار)
واردات
نمودار۲-۴٫ ارزش واردات نساجی و پوشاک ایران در سالهای ۸۵ تا ۹۱ (میلیون دلار)
۲-۱۵-بخش پنجم: چارچوب مفهومی پژوهش
برای اینکه بتوان رفتار خرید افراد را مورد توجه و بررسی قرار داد باید به مواردی توجه کرد که بیشترین رابطه را با رفتار خرید افراد دارد و قسمت اعظمی از رفتار او را تحت پوشش خود دارد بدون شک سبک زندگی افراد هم یکی از این موارد می­باشد که در سراسر زندگی افراد قابل شهود است و با گذشت زمان هم تغییر می­ کند و می­توان از طریق آن رفتار خرید افراد را شناسایی و درک کرد. حتی برخی از افراد سبک زندگی خاص خود را دارند و بازاریابان برای موقعیت­یابی خود و داشتن سهم بیشتری از بازار نیاز به درک رفتار افراد و عوامل مؤثر بر آن نیاز دارند. سبک زندگی منعکس کننده مصرف در جامعه است.
متغیر وابسته مدل رفتار خرید در ۴ بعُد حساسیت به قیمت، لذت از خرید، تجربه خرید و کیفیت می­باشد از آنجا که رفتار خرید ابعاد گسترده­ای را شامل می­ شود و امکان بررسی همه این موارد در چنین پژوهش­های غیر ممکن است به دلیل محدودیت زمانی و گردآوری مطالب، بنابراین ما ۴ بعُد گفته شده را مورد بررسی قرار دادیم که در زمان خرید مورد توجه مصرف ­کننده می­باشد. و متغیر مستقل را سبک زندگی تشکیل می­دهد که با دو رویکرد روانشناسی و جامعه ­شناسی به آن نگاه کردیم در رویکرد روانشناسی الگوی AIO که در سه مقوله فعالیت­ها(تلویزون، کار و ورزش)، علایق (خانواده و تنوع) و عقاید و در رویکرد جامعه شناسی با بهره گرفتن از چهار مقوله مصرف محصولات فرهنگی، اوقات فراغت(اینترنت، کلاس­های آموزشی، خانواده و دوستان)، مدیریت بدن و الگوی خرید(مدگرایی و نوآوری) تعریف می­گردد. مدل تأثیر سبک زندگی را بر فتار خرید نشان می­دهد. در نهایت پژوهش حاضر قصد دارد با بهره گرفتن از مجموع سؤالات رفتار خرید مصرف­ کنندگان را براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه شناسی پیش ­بینی نماید.
شکل ۲-۶٫ مدل مفهومی پژوهش< br/>فصل سوم
روش­شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
پژوهش یک فرایند است و برای پاسخ به سؤالات و مسأله­های پژوهش­گر یا سفارش­دهنده آن صورت می­گیرد. مهم­ترین گام در این مسیر پرفراز و نشیب حرکت مرحله به مرحله انتخاب و استفاده درست از روش­ها و تکنیک­ها و فنون علمی است. از این رو نتایج پژوهش­هایی قابلیت استفاده و تعمیم دارد که روشمند و هدفمند انجام شده باشد. «تحقیق یا پژوهش، فعالیت پی­گیر و تلاش فکری مداوم برای استخراج حقایق از لابه­لای حق و باطل است. با تفحص و تلاش برای آشکار ساختن حقیقت و پرده­داری از مجهولات، کشف روابط علی و معلولی و خلاصه شناخت علمی یک مسأله یا حل آن با روش منطقی­تر علمی است (اکرامی، ۱۳۹۰).
از جمله ویژگی­های مطالعه علمی که هدفش حقیقت­یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب می­باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف­ها، ماهیت موضوع و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از این تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش­های تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۲). بنابراین، براساس نظر سکاران (۱۳۹۰) تحقیق را می­توان برای آزمون برخی از پیش ­بینی­های مفروض طراحی کرد. در فصل حاضر ابتدا روش­شناسی پژوهش با ملاحظه نوع و روش مورد بررسی قرار گرفته، سپس فرایند پژوهش که شامل تبیین جامعه و نمونه است، بیان گردیده است. در ادامه فرایند پرسشنامه، روایی و پایایی آن محاسبه و در پایان به تکنیک­های به کار گرفته شده در انجام پژوهش اشاره شده است.
۳-۲- روش­ پژوهش
مفهوم روش تحقیق در کارهای پژوهشی، گزارش­های تحقیقاتی و کتاب­های روش تحقیق به گونه­ های مختلف و در سطوح گوناگونی به کار رفته است. این مفهوم اغلب کلی و شامل انواع روش­ها، مراحل، فرایندها و ابزار تحقیق می­ شود. به عبارتی دیگر، این مفاهیم عمدتاً به روش انجام کار پژوهشی – علمی به منظور دستیابی به حقیقتی نو در هر یک از رشته­ های تحقیق اطلاق می­گردد (عندلیب، ۱۳۸۱، ص۵۳).
معیارهای مختلف طبقه ­بندی روش­های تحقیق مورد بررسی قرار می­گیرد، از جمله براساس هدف (بنیادی، کاربردی و توسعه­ای) براساس زمان گردآوری داده ­ها (تاریخی، پیمایشی و آزمایشی) براساس ماهیت داده ­ها (کمی و کیفی) براساس خصوصیات موضوع و بالاخره براساس معیارهای ترکیبی که مبنای توصیف روش­های تحقیق نیز می­باشد بر این اساس روش­های تحقیق به تحقیق آزمایشی، پیمایشی، میدانی و اسنادی طبقه ­بندی می­ شود (ازکیا، ۱۳۸۲، ص۲۸۷). در این پژوهش هدف پیش ­بینی رفتار خرید مصرف ­کننده براساس سبک زندگی با دو رویکرد روانشناسی و جامعه ­شناسی می­باشد بنابراین روش پژوهش از نظر هدف کاربردی می­باشد. تحقیقات کاربردی برای بهبود و بهینه­سازی ابزارها، روش­ها و اشیا و الگوها مورد استفاده تحقیقات علمی قرار می­گیرد.به این دلیل که در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع­آوری داده ­های آن استفاده شده و محقق عملاً در جریان تحقیق درگیر شده است؛ پژوهش به لحاظ شیوه گردآوری داده ­ها، توصیفی از نوع همبستگی می­باشد.
۳-۳- فرایند پژوهش
در کار جمع­آوری اطلاعات در هر پژوهش، نه تنها باید از چند چیز یا چندین روش استفاده کرد، بلکه باید هر روش درست و با شناخت کامل برگزیده و به درستی به کار برده شود (کرسول، ۱۳۹۰). روش­های گردآوری اطلاعات را به روش­های کتابخانه­ای و روش­های میدانی قابل تقسیم است.
برای جمع­آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه­ای از جمله کتاب­ها، مقاله و مجلات استفاده کردیم و همچنین برای پاسخ­گویی به سؤالات پرسشنامه از روش میدانی استفاده کردیم.
۳-۴- جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهای اشاره دارد که محقق می­خواهد به پژوهش درباره آن­ها بپردازد (سکاران، ۱۳۹۳، ص۲۹۴). جامعه آماری در این پژوهش همه شهروندان شهر ایلام می­باشد که نامحدود تلقی می­شوند.
۳-۵- روش تعیین حجم نمونه
در این پژوهش با توجه به حجم جامعه نامحدود است، ابتدا با بهره گرفتن از نمونه گیری خوشه ای شهرایلام را به ۵ منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم کرده و سپس از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از فرمول نمونه گیری برای جامعه نامحدود استفاده شده است. در صورتی
که کمی کردن متغیرها مجاز باشد، از طیف پنج گزینه­ای لیکرت مقادیر یک تا پنج را تعریف کنیم بنابراین می­توان با بهره گرفتن از رابطه زیر انحراف معیار را تخمین زد.
(رابطه ۱)
و فرمول زیر برای محاسبه حجم نمونه استفاده استفاده می­ شود.
(رابطه۲) ۲(
در این رابطه عددی کمتر از ۱۰ درصد انتخاب می­ شود و نشان دهنده دقت مورد انتظار پژهشگر است (سطح خطا: ɛ معمولا ۵ درصد در نظر گرفته می­ شود)، انحراف معیار که برابر ۶۶۷/۰ و مقدار احتمال نرمال استاندارد با توجه به جدول ۹۶/۱ که از جدول توزیع نرمال انتخاب می­ شود (حسینی، ۱۳۸۲). برای پژوهش حاضر با توجه به استفاده از طیف پنج گزینه­ای لیکرت، انحراف معیار برابر است با :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...