مرحله CHECKACT

    • حسابرسی

    • بررسی رضایت مشتری

    • بررسی رضایت کارکنان

    • تجزیه و تحلیل بازار

    • تجزیه و تحلیل پاره تو

  • کنترل آماری فرایند
    • الگو برداری

    • ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان

    • تجزیه و تحلیل روند بازار

    • گراف های روند

  • ارزیابی نتایج

۲-۸ . پیشینه پژوهش:

۲ – ۸ – ۱ . پژوهش های داخلی


در بررسی های بعمل آمده مشخص گردید که پژوهشی با این عنوان انجام نشده است و تنها زهرا آقاسی زاده در پایان نامه خود به بررسی « رابطه بین وجوه ساختاری و وجوه اجرایی در مدیریت کیفیت فراگیر » پرداخته است.

زهرا آقاسی زاده در تحقیق خود تحت عنوان « رابطه بین وجوه ساختاری و وجوه اجرایی در مدیریت کیفیت فراگیر » در سال ۱۳۸۹ به بررسی تأثیر پیاده سازی اصول هشتگانه مدیریت کیفیت فراگیر بر مؤلفه های رسمی و غیر رسمی ساختار سازمانی پرداخته است. او داده های خود را از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. اعضای نمونه تحقیق او را ممیزان ایزو و کارشناسان کیفیت ( با پیاده سازی ایزو ) تشکیل داده‌اند.

او در بررسی نتایج حاصل از تحقیق خود آورده است: « نتایج نشان می‌دهد که با اجرای مدیریت کیفیت فراگیر، سطح تمرکز و پیچیدگی ساختار کاهش پیدا می‌کند و گروه بندی ساختار از وظیفه گرایی به فرایند گرایی حرکت می‌کند اما رسمیت در سازمان کاهش نمی یابد، زیرا مستندسازی یکی از الزامات سیستم های مدیریت کیفیت در استاندارد ایزو محسوب می شود و توانمندی لازم را برای اطلاع رسانی نسبت به اهداف سازمان و برقراری یکپارچگی در فرآیندها به وجود می آورد .»


آقاسی زاده همچنین در بررسی نتایج آزمون در رابطه با مؤلفه های غیر رسمی اشاره می‌کند: « نتایج آزمون در رابطه با مؤلفه های غیر رسمی ساختار نشان می‌دهد که در نتیجه ی اجرای سیستم مدیریت کیفیت فراگیر، روابط و تعاملات خارجی سازمان افزایش می‌یابد. اعتماد در بین کارکنان زیاد شده و روابط محدود و رسمی سازمان جای خود را به روابط گسترده و مبتنی بر اعتماد می‌دهد، همچنین روابط فراگیر عاطفی نیز افزایش می‌یابد که نتیجه آن فراهم آمدن محیط کاری یکپارچه، هم افزا و اثر بخش است که خلاقیت و نوآوری به شکل قابل توجهی در آن افزایش می‌یابد. »

۲– ۸ – ۲ . پژوهش های خارجی


۱- سمیر بایدن[۳۶] در تحقیق خود در خصوص عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت جامع که در سازمان های فلسطینی[۳۷] انجام شده است، می نویسد: برای موفق بودن در بازارهای فروش، هر قسمت از سازمان باید با دیگر بخش ها به سمت جلو و با اهداف یکسان به طور مناسب کار کنند و تشخیص اینکه هر شخص و هر فعالیتی تأثیر گذار می‌باشد و این تأثیرات به وسیله همدیگر بازخورد خواهد داشت. در پیشرفت های رقابتی، سازمان ها به دنبال پیدا کردن سطح بالاتری از تأثیرات در همه زمینه‌های اساسی و فرآیندی هستند و مدیریت کیفیت فراگیر را به عنوان یک استراتژی انتخاب می‌کنند تا در بازار اقتصاد باقی بمانند.

او در این پژوهش با طرح پرسشنامه ای به بررسی عوامل کیفیت می پردازد که برای اجرای موفق کیفیت در سازمان ها کاملاً ضروری هستند. او در تحقیق خود ۷۸ سازمان را مورد بررسی قرار می‌دهد که در پایان به ۱۹ عامل مؤثر که در سه بخش اصلی دسته بندی می‌شوند اشاره می‌کند. دسته اول شامل نه فاکتور بوده که از آن ها به عنوان ضروریات اجرای موفق مدیریت کیفیت جامع و به عنوان واکنش های موافق در اجرای مدیریت کیفیت جامع که در سازمان می‌باشند و مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت هستند، نام می‌برد. دسته دوم آنهایی هستند که کاملاً ضروری بوده و به وسیله اکثر سازمان ها دریافت شده و دریافت آن ها بدون نگاه به موفقیت اجرای مدیریت کیفیت جامع بی تأثیر می‌باشد و شامل هشت فاکتور می‌باشد. دسته سوم عواملی هستند که کمترین تأثیر را بر اجرای پروژه مدیریت کیفیت جامع دارند که شامل دو فاکتور می‌باشد.

۲- ال. نوفال[۳۸] و پروفسور زئیری[۳۹] و احمد[۴۰] در تحقیق خود تحت عنوان «عوامل مؤثر بر مدیریت کیفیت جامع [۴۱]» آورده اند که عوامل مؤثر، عواملی هستند که فرایند یک گرایش را مشخص و نمایان می‌کنند. در مدیریت کیفیت جامع عواملی که بر موفقیت یا شکست در اجرای آن مؤثر هستند در بیشتر تحقیقات مشخص شده اند. این ها عواملی هستند که به عنوان عوامل « نرم » و « سخت » تعبیر شده اند. عوامل «نرم » و «سخت» کیفیت، منعکس کننده مدل مدیریت کیفیت جامع پیشنهادی اوکلند(۲۰۰۲ )[۴۲] و تیاگراجان و زئیری (۱۹۹۷)[۴۳] می‌باشد.

در این تحقیق در چهار مطالعه مختلف در باره اجرای مدیریت کیفیت جامع در مکان های مختلف ( کشور های مالزی ، فلسطین ، عربستان سعودی و کویت ) بحث ‌کرده‌است. توجه به شکست سازمان در مطالعات مختلف، حاکی از وجود مالکیت های اصلی، دسته بندی های اقتصادی و اندازه های (سازمانی ) متفاوت می‌باشد. در نهایت در این پژوهش، ۳۱ عامل مؤثر بر اجرای مدیریت کیفیت جامع در مطالعات اصلی انجام شده توسط تیاگراجان در مالزی (۱۹۹۶) برشمرده شده است.

به عنوان نمونه رهبری در این چهار مطالعه دارای یک تصویر نسبتاً متفاوتی می‌باشد. مثلاً در مالزی رهبری به عنوان یک نیروی انرژی دهنده عمل می‌کند. در فلسطین رهبری به عنوان یک باور روشن در مزایای مدیریت کیفیت جامع نشان داده می شود. در عربستان سعودی ممکن است به صورت کمیته های فرمان کمک کنند و اما در کویت، انتصاب یک مدیر پشتیبانی در مدیریت کیفیت جامع ممکن است مؤثر باشد.

۳- شاند اچ. استرینگام[۴۴] در تحقیق خود تحت عنوان « آیا مدیریت کیفیت در بخش دولتی کاربرد دارد؟[۴۵]»، به بررسی جنبش کیفیت در ایالات متحده در خلال دهه گذشته در زمینه مدیریت دولتی پرداخته است. تمرکز اصلی بر روی استفاده از رویکردهای مدیریت کیفیت در تغییرات سریع در محیط سازمانی دولتی است که در آن ثبات نایاب، و تغییر، عدم اطمینان ، پیچیدگی و ابهام به طور مکرر ثابت هستند. او در این تحقیق آورده است که: « مدیریت کیفیت یک رویکرد مدیریت کسب و کار است که در اوایل دهه ۱۹۸۰ محبوبیت بالایی را در بخش خصوصی در ایالات متحده به دست آورده بود .»

او همچنین اشاره ‌کرده‌است که: « در خلال دهه گذشته (۱۹۹۰ )، روش های مختلف کیفیت به وسیله مدیران دولتی در سازمان ها در تمام سطوح دولت اتخاذ شده اند و مدیریت کیفیت به یک گرایش مهم سازمانی در زمینه مدیریت تغییر در بخش دولتی تبدیل شده بود. »

۴- باب ناپیرلا[۴۶] در مقاله خود تحت عنوان « پنج عامل مهم در مدیریت کیفیت جامع[۴۷]» در سال ۲۰۱۲ آورده است که: « مدیریت کیفیت جامع یک رویکرد سیستماتیک و مشارکتی به برنامه- ریزی و اجرای یک فرایند بهبود سازمانی ثابت است. آن رویکردی است که بر انتظارات مشتریان، شناسایی مشکلات، ایجاد تعهد و ترویج تصمیم گیری باز در میان کارگران متمرکز شده است. »

باب پنج گام عمده را برای اجرای موفقیت آمیز مدیریت کیفیت جامع یادآور شده است و متذکر شده است که تک تک این گام ها برای موفقیت آمیز بودن اجرا ضروری می‌باشد.

او ‌در مقاله خود این پنج گام را این چنین ذکر ‌کرده‌است:

    1. تعهد و درک از کارمندان
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...