۳-۶-۲ آزمون پایایی

پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز تعبیر می­ شود، عبارت است ازاینکه اگر یک وسیله اندازه ­گیری که برای سنجش متغییر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورداستفاده قرار ‌می‌گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ به عبارت دیگر، ابزارپایا یا معتبر ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد. در این پژوهش برای به دست آوردن اعتبار پرسش­نامه از روش آلفای کرونباخ استفاده می­ شود. در صورتی که آزمون از چندین مجموعه آزمون فرعی تشکیل شده باشد یا به عبارت دیگر بخواهیم ضریب اطمینان مجموعه آزمون را تعیین کنیم، از آلفای کرونباخ استفاده می­کنیم. در این حالت، ابتدا واریانس نمره ­های آزمودنی­ها برای هر یک از زیر­آزمون­ها(آزمون­های فرعی) محاسبه می­ شود و سپس با بهره گرفتن از فرمول آن ضریب آلفا تعیین می­ شود(عباس بازرگان،۱۳۸۰)

ضریب آلفای کرونباخ که بر ثبات درونی تأکید دارد معرف تجانس ابزار اندازه‌گیری است. یعنی آنکه سؤالات مختلف تا چه حد از نظر اندازه‌گیری جنبه‌های یک متغیر با کیفیت واحد، یکدیگر را کامل می‌کنند. فرمول آلفای کرونباخ ‌به این شکل است:

ra: ضریب پایایی کل آزمون

K: تعداد بخش‌ها یا سؤالات آزمون

: واریانس نمرات هر سؤال آزمون

: واریانس نمرات کل آزمون

از نظر میزان اعتبار پرسشنامه در روش آلفا کرونباخ داشتن ضریب آلفای کمتر از ۶۰% عموماً ضعیف و اعتبار با حداقل ۷۰% قابل قبول و بالاتز از ۸۰% خوب است.

در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم‌افزار spss مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شد که برابر است۰٫۸۳ که نشان دهنده این است که پایایی ابزار آزمون قابل قبول می‌باشد.

۳-۷ روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها

برای به دست آوردن نتایج قابل اطمینان و تعمیم دادن آن ها به کل جامعه از روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود که بر اساس نوع کاربرد و تحقیقات مختلف متفاوت می‌باشند . در این پژوهش نیز چون از روش سر شماری استفاده شده است با بهره گرفتن از میانگین و واریانس و انحراف از معیار به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه پرداخته شد.

۳-۸-مدل مفهومی تحقیق

مدل مفهومی تلفیقی این تحقیق نیز بر اساس مدل ۷s (مکنزی،۱۹۸۰) می‌باشد

شکل ۲-۱-مدل مفهومی تحقیق

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

۴-۱-مقدمه

در این فصل یافته ها و نتایج تحقیق حاضر به صورت توصیفی و تحلیل ارائه گردیده و به تجزیه تحلیل داده های حاصل و پرسشنامه های تکمیل شده توسط افراد جامعه، جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات تحقیق و نیل به اهداف آن اختصاص داده شده است. محصول نهایی هر تحقیق یافته های آن هستند که موجودیت تحقیق را توجیه و اثبات می‌کنند. داده های جمع‌ آوری شده به منظور تجزیه تحلیل و نتیجه گیری می باید در قالب آزمون های آماری به اطلاعات ارزشمند تبدیل گردند. محقق در این فصل با توجه به داده های گردآوری شده، به بررسی سوالات تحقیق پرداخته و درصدد دستیابی به اهداف تحقیق است. در واقع تجزیه تحلیل داده ها برای ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات تحقیق برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است و از اصلی ترین و مهم ترین بخش های تحقیق محسوب می شود. به همین منظور در این فصل به تجزیه تحلیل داده های به می پردازیم.

در این فصل به بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق می پردازیم و بر اساس آزمون‌های مختلف آماری به تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده پرداخته می‌شود، آمار توصیفی تک تک سؤالات و فرضیات مورد بررسی قرار می‌گیرند و سپس بر اساس آزمون‌های آماری از جمله آزمون میانگین و انحراف معیار به تجزیه و تحلیل داده ها و تعمیم نتایج پرداخته ­می‌شوددر این پژوهش برای اینکه به سؤالات تحقیق پاسخ داده شود از دو دسته روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. آمار توصیفی جهت استفاده در بررسی وضعیت جمعیت شناختی نمونه آماری به کار رفته است. در بررسی و ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات تحقیق از میانگین و واریانس و انحراف از معیار استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس نسخه ۲۲ استفاده شده است.

۴-۲-توصیف دموگرافیک نمونه های تحقیق

توصیف داده های جمعیت‌شناختی در پژوهش‌ها با بهره گرفتن از شاخص‌های آمار توصیفی انجام می‌شود. هدف از تجزیه و تحلیل آماری، بررسی چگونگی توزیع نمونه های آماری از نظر متغیرهایی چون، جنسیت، سن، موقعیت سازمانی و … است.

از ۵۰ پرسشنامه برای گردآوری داده ­ها استفاده شد. برای توزیع پرسشنامه ­ها از کارکنان و پرسنل و واحدهای فروش و بازاریابی شرکت صبا ویژن تهران، به روش تصادفی ساده و به تناسب دسترسی به صورت حضوری، ارسال از طریق از طریق پست الکترونیکی و به صورت کاملاً تصادفی در اختیار آن ها جهت جمع‌ آوری داده ­ها قرار گرفت. همه پرسشنامه‌ها برای پژوهش حاضر قابل استفاده بود که تقزیبا مقدار نمونه مورد نیاز برای هدف تحقیق را پوشش می­دهد.

۴-۲-۱- جنسیت پاسخ دهندگان

جنسیت

فراوانی

مرد

۴۰

زن

۵

کل

۴۵

جدول ۴-۱- فراوانی متغیر جنسیت

شکل ۴-۱ – نمودار فراوانی متغیر جنسیت (درصد)

همان‌ طور که مشاهده می شود تعداد مردان در نمونه بسیار بیشتر از زنان است.

۴-۲-۲-سن پاسخگویان

سن پاسخگویان جدول و نمودار زیر توزیع جمعیت به لحاظ سنی را نشان می‌دهد.

سن

فراوانی

۲۰-۳۰سال

۴

۳۰-۳۹ سال

۲۸

۴۰-۴۹ سال

۱۱

۵۰ و بالاتر

۲

جدول ۴-۲ – فراوانی متغیر سن

شکل ۴-۲- نمودار فراوانی متغیر سن (تعداد)

همان‌ طور که در جدول مشخص است بیشترین تعداد در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.کمترین تعداد نیز در دو بازه ۵۰ سال و بالاتر ۲۰-۳۰ سال قرار دارند،

۴-۲-۳-سطح تحصیلات پاسخگویان

جدول و نمودار زیر توزیع جمعیت به لحاظ سطح تحصیلی را نشان می‌دهد.

تحصیلات

فراوانی

لیسانس

۳۴

فوق لیسانس

۱۱

جدول ۴-۳- فراوانی متغیر تحصیلات

شکل ۴-۳- فراوانی سطح تحصیلات

همان‌ طور که در جدول بالا مشاهده می شود، بیشترین تعداد مربوط به سطح تحصیلات لیسانس می‌باشد.

۴-۲-۴-سابقه کاری

جدول و نمودار زیر توزیع جمعیت به لحاظ سابقه کاری را نشان می‌دهد.

سابقه کاری

فراوانی

زیر ۱۰ سال

۳۱

۱۰ تا ۱۹ سال

۱۴

جدول ۴-۴- فراوانی متغیر سابقه کاری

شکل ۴-۴- نمودار فراوانی متغیر سابقه کاری (درصد)

جدول بالا نشان می‌دهد بیشترین تعداد متعلق به گروه بین زیر۱۰ سال است که نمونه را تشکیل می‌دهند. کمترین تعداد نیز هم مربوط به گروه افراد با سابقه شغلی ۱۰-۲۰سال می‌باشد.

۴-۳-تحلیل داده های کمی تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...