نگاره ۴-۷ نمودار ترکیب جمعیتی جامعه مورد مطالعه بر حسب سابقه خدمت آن ها ۱۰۶

نگاره ۴-۵ نمودار ترکیب جمعیتی جامعه مورد مطالعه بر حسب مدرک تحصیلی ۱۰۵

نگاره۴-۸ نمودار میله ای ترکیب جمعیتی شرکت‌های مورد مطالعه ۱۰۷

نگاره ۴-۱۰ همبستگی بین متغیر ها بر اساس مدل ۱۰۹

نگاره ۴-۹نمودار توزیع اندازه شرکت بر اساس تعداد کارکنان ۱۰۸

نگاره ۴-۱۱ جدول توزیع واریانس برای متغیر فن آوری اطلاعات ۱۱۱

نگاره ۴-۱۲ مدل تحلیل عاملی برای تبیین شاخص فن آوری اطلاعات در حالت استاندارد ۱۱۲

شکل ۴-۱۳٫ مقدار شاخص KMO و آزمون بارتلت ۱۱۳

نگاره ۴-۱۴ مدل تحلیل عاملی برای تبیین شاخص یادگیری سازمانی در حالت استاندارد ۱۱۳

نگاره ۴-۱۵ جدول توزیع واریانس برای متغیر یادگیری سازمانی ۱۱۴

شکل ۴-۱۶٫ مقدار شاخص KMO و آزمون بارتلت ۱۱۴

نگاره ۴-۱۷ مدل تحلیل عاملی برای تبیین شاخص قابلیت متمایز فنی در حالت استاندارد ۱۱۵

نگاره ۴-۱۸ جدول توزیع واریانس برای متغیرقابلیت متمایز فنی ۱۱۶

شکل ۴-۱۹٫ مقدار شاخص KMO و آزمون بارتلت ۱۱۶

نگاره ۴-۲۰ مدل تحلیل عاملی برای تبیین شاخص عملکرد ادراک شده در حلت استاندارد ۱۱۷

نگاره ۴-۲۱ جدول توزیع واریانس برای متغیر عملکرد ادراک شده ۱۱۸

شکل ۴-۲۲٫ مقدار شاخص KMO و آزمون بارتلت ۱۱۸

نگاره ۴-۲۷ بررسی متغیر عملکرد ادراک شده ۱۱۹

چکیده

هدف از این پایان نامه تاثیر فن آوری اطلاعات روی یادگیری سازمانی، قابلیت‌های متمایز فنی و عملکرد ادراک شده شرکت‌های کوچک و متوسط شهر کرمان بوده است. در این راستا پرسشنامه بر اساس ادبیات علمی تدوین و برای جمع‌ آوری داده ها بین ۱۳۰ شرکت نمونه توزیع شد.برای تجزیه و تحلیل داد ها بر اساس تحلیل همبستگی،تحلیل عاملی و تجزیه و تحلیل رگرسیون از نرم افزار اس پی اس اس ۱۸ استفاده شد.

نتایج به دست آمده نشان داد که فن اوری اطلاعات بیشترین تاثیر را به ترتیب روی یادگیری سازمانی،قابلیت‌های متمایز فنی و عملکرد سازمانی ادراک شده دارد.همچنین با توجه به تجزیه و تحلیل رگرسیون انجام شده معادله هر یک از متغیرها و مدل کلی این تحقیق ارائه شدند.

اهمیت تاثیر فن آوری اطلاعات روی مؤلفه‌ هایی چون یادگیری سازمانی،قابلیت های متمایز فنی و عملکرد سازمانی در ادبیات علمی و البته به طور منفک به خوبی مورد تأیید قرار گرفته است، با این وجود تا کنون هیچ تحقیقی به طور منسجم و یکپارچه به بررسی و ارزیابی تاثیر ذکر شده در یک تحقیق جامع نپرداخته است خلائی که پایان نامه حاضر در صدد مرتفع کردن آن بوده است.

واژگان کلیدی:فن آوری اطلاعات،یادگیری سازمانی،قابلیت‌های متمایز فنی،عملکرد ادراک شده،شرکت‌های کوچک و متوسط.

فصل اول

کلیـــات

۱-کلیات

مقدمه

فن آوری اطلاعات برای مدیریت دانش دارای پیچیدگی های خاصی است (داون پورت و پروساک، ۱۹۹۸). ما در این تحقیق از مفهوم زیرساخت IT استفاده خواهیم کرد، مفهومی که این گونه تعریف شده است: قابلیت های IT که از جریان دانش در یک سازمان حمایت می‌کنند (گولد، مالهوترا و سگارس ۲۰۰۱). جریان پژوهشی مربوط به IT و OL درصدد هدایت کاربردهای فنی هستند که از OL حمایت می‌کنند (روبی و همکاران، ۲۰۰۰). IT در فرایند های متعدد مدیریت دانش (نظیر ایجاد دانش ) نقش دارد (علاوی و لیدنر، ۲۰۰۱؛ پاولفسکی، فورسلین و رین هارت، ۲۰۰۱). طیف وسیعی از رویه ها، ابزارها و فعالیت ها می‌توانند برای پشتیبانی از فرایند ایجاد / خلق دانش مورد استفاده قرار گیرند (نوناکا، تویاما و بیوسیری، ۲۰۰۱).

یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده قابلیت های متمایز فنی

قابلیت های متمایز فنی، مفهوم مناسبی برای تشریح و مطالعه فرایند نوآوری فنی محسوب می‌شوند و بیانگر فرایند ایجاد دانش فنی هستند (نیتو، ۲۰۰۴). شرکت های نوآور آن شرکت هایی هستند که از فرایند یادگیری مستمر برای خلق دانش فنی استفاده می‌کنند (نوناکا و تاکاشی، ۱۹۹۵). تبدیل یک فعالیت سازمانی به یک روال عادی، روشی اساسی برای ذخیره کردن دانش عملیاتی ویژه سازمانی است (نلسون و وینتر، ۱۹۸۲). به نظر بسانت، کافین و گیلبرت (۱۹۹۶)، نوآوری فنی نشان دهنده مجموعه ای از فرایند های یادگیری است، که توسط آن شرکت ها، قابلیت های فنی متمایزی را به دست آورده و توسعه می‌دهند. برخی از نویسندگان همچون چاستون، بادگر وسادلر- اسمیت (a 1999) اشاره می‌کنند که یادگیری سازمانی، مسیری برای دست یابی به مزیت رقابتی محسوب شده و به سازمان ها برای نوآوری بیش تر و بهبود عملکردشان کمک می‌کند. قابلیت های متمایز از طریق فرایند یادگیری سازمانی توسعه می‌یابند (لی و همکاران، ۱۹۹۶).

یادگیری سازمانی به عنوان تعیین کننده عملکرد سازمانی ادراک شده

در این تحقیق عملکرد سازمانی شامل مباحثی همچون موفقیت سازمان، عملکرد گروهی و رضایت کارکنان است(بونتیس و همکاران، ۲۰۰۲). بر این اساس، از معیارهای ادراکی عملکرد سازمان در سطوح فردی، گروهی و سازمانی استفاده می شود، که به بررسی این سؤال می پردازد که یادگیری تا چه اندازه ای بهینه می‌باشد.

رابطه بین OL (یادگیری سازمانی) و PERF (عملکرد سازمانی ادراک شده) مباحث متفاوتی را بین محققین مختلف در برداشته است(اینکپن و کروسان، ۱۹۹۵). برخی نویسندگان تاثیر مثبت OL روی نتایج سازمانی را گزارش کرده‌اند، هرچند تفاوت های زیادی به لحاظ معنی نتایج سازمانی از دید محققین مذبور به چشم می‌خورد، براین اساس ما می‌توانیم اشاره کنیم که OL تاثیر مثبتی روی نتایج سازمانی در سطح مالی (لی و همکاران، ۱۹۹۹،اسلیتر و نارور ۱۹۹۵)، نتایج مربوط به ذینفعان سازمانی (گو و ریچاردز، ۱۹۹۷، اولریچ جیک و فان گلینو، ۱۹۹۳)، نتایج عملیاتی، نظیر قابلیت نوآوری و بهبود بهره وری (لئونارد- بارتون، a 1992) اشاره می‌کنند که اگرچه یادگیری، مؤلفه اساسی هر گونه تلاشی برای بهبود عملکرد محسوب شده و مزیت رقابتی را تقویت می‌کند(هویدا،۱۳۸۶)، با این وجود افزایش هزینه مرتبط به فرایند یادگیری می‌تواند به جای افزایش عملکرد سازمانی، آن را کاهش دهد.

قابلیت های متمایز فنی به عنوان تعیین کننده های عملکرد سازمانی ادراک شده

کولیس (۱۹۹۱) و لئونارد- بارتون (۱۹۹۲ b) از روش شناسی مطالعه موردی برای تبیین رابطه بین قابلیت های متمایز فنی و بهره وری استفاده کرده‌اند. مالربا و مارگو (۱۹۹۵) اشاره می‌کنند که در شرکت های فن آوری پیشرفته ایتالیایی، سطح قابلیت های فنی به طور مثبتی روی عملکرد تاثیر می‌گذارد. لی، لی و پنینگز (۲۰۰۱) نیز رابطه مثبتی را بین TDCS (قابلیت های متمایز فنی) و عملکرد مالی در شرکت های تازه تأسيس کره ای یافتند. دی کارلوس (۲۰۰۳) نیز رابطه مثبت اساسی را بین قابلیت های متمایز فنی و عملکرد سازمانی نشان می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...