از میان روش های متعدد و موجود جهت سنجش روایی پرسشنامه و کسب اطمینان از اعتبار[۳۵] اندازه گیری، در این پژوهش از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزاء تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده میشود. اگر سؤالهای ابزار معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشند که پژوهشگر قصد اندازه گیری آنها را دارد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود و به قضاوت داوران بستگی دارد (سرمد، ۱۳۸۶). بدین منظور پرسشنامه در اختیار ۵ نفر از متخصصان، صاحبنظران و اساتید (در رشته مدیریت آموزشی ۱ نفر، علوم اطلاع رسانی ۱ نفر، برنامه ریزی درسی ۳ نفر) قرار گرفت و از نظرات ایشان در تصحیح مشکلات و پیچیدگیهای پرسشنامه استفاده شد. پس از یک هفته نظرات افراد مذکور گردآوری و جمعبندی شد. تغییرات مورد نظر آنها (بیشتر تغییرات مربوط به نحوه بیان و کاربرد اصطلاحات بود) در تنظیم پرسشنامه اعمال شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پایایی[۳۶] عبارت از دقت (ثبات و پایداری) آزمون در هر اندازه گیری است (ایزاک۲، ۱۳۷۶). برای سنجش پایایی پرسشنامه از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج آزمون آلفای کرونباخ گویای آن است که ابزار مورد استفاده در این پژوهش قابل اعتماد بوده و برای کل پرسشنامه برابر ۹۲/۰=α بدست آمده است که حاکی از اعتبار بسیار خوب پرسشنامه است.

    1. روش تجزیه و تحلیل داده ها

تجزیه و تحلیل در این پژوهش، با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفته است.
آمار توصیفی شامل تنظیم جداول، فراوانی، شاخصهای مرکزی (میانگین)، شاخصهای پراکندگی (واریانس و انحراف استاندارد) و ترسیم نمودار است. بخش اول پرسشنامه یعنی ویژگیهای جمعیت شناختی با بهره گرفتن از آمار توصیفی به صورت جدول و با بهره گرفتن از شاخصهای آمار مرکزی و پراکندگی، توصیف و خلاصه شده است. همچنین تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها در قالب جداول مقایسهای و بررسی تک تک سؤالات مهم پرسشنامه برای روشن شدن هر چه بهتر جایگاه و وضعیت مدیریت دانش و مؤلفه های آن در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند صورت گرفته است.
برای تحلیل استنباطی داده های به دست آمده از بخش دوم تا پنجم پرسشنامه، از آزمونهای آمار استنباطی استفاده شد. تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تی و تحلیلهای همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرارگرفته است. برای این منظور از نرم افزار SPSS نسخه ۱۵ استفاده شده است.
فصل چهارم
تحلیل یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا با بهره گرفتن از نمودار توزیع فراوانی به توصیف داده های جمعیتشناختی پرسشنامه پرداخته شده و سپس یافته های پژوهش و نتایج داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه شده است. در قسمت اول داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه جمعبندی و بر اساس پرسشها به صورت توصیفی ارائه شده و در برخی موارد نظرات پژوهشگر در مورد داده ها آورده شده است. در قسمت دوم با بهره گرفتن از داده های گردآوری شده و تجزیه و تحلیلهای آماری فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفته و به پرسشهای اساسی پاسخ داده شده است.
۴-۲ داده های جمعیتشناختی
نقطه آغازین در تجزیه و تحلیل داده ها، تبدیل داده های خام یا اولیه ثبت شده در پرسشنامه به اعداد و مرتب کردن آنها به شکل جدول است. فنون آماری مختلفی برای این منظور مورد استفاده قرار میگیرد. تحلیل توصیفی از جمله این فنون است که در واقع تغییر شکل داده های خام به شکلی است که فهم و تفسیر آنها را آسان مینماید. این تحلیل معمولاً شامل یک خلاصه آماری است که مشاهدات و متغیرها را به طور مختصر توصیف میکند. در این پژوهش نیز این تحلیل برای توصیف اطلاعات جمعیتشناختی پاسخگویان بر حسب توزیع و درصدها و همچنین برای تعیین میزان کاربرد مدیریت دانش پاسخگو به کار رفته است.
برای درک بهتر وضعیت مدیریت دانش شخصی اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند ابتدا وضعیت جامعه آماری در جداول ۴-۱ تا ۴-۶ مورد بررسی قرار گرفت.
۴-۲-۱ مدرک تحصیلی
جدول ۴-۱ توزیع افراد نمونه را برحسب مدرک تحصیلی نشان میدهد.
جدول۴-۱ توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی
تعداد
درصد

کارشناسی ارشد

۳۲

۵/۲۱

دکتری

۱۱۷

۵/۷۸

کل

۱۴۹

۱۰۰

نمودار ۴-۱ توزیع فراوانی اعضای هیأت علمی بر اساس مدرک تحصیلی
همانطور که در جدول ۴-۱ مشاهده میشود در کل نمونه مورد بررسی ۵/۲۱% اعضای هیأت علمی دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و ۵/۷۸% دارای مدرک دکتری میباشند.
۴-۲-۲ جنسیت
در کل نمونه مورد بررسی حدود ۱۳% معادل ۱۹ نفر زن و ۸۷% معادل ۱۳۰ نفر جنسیت خود را مرد گزارش دادهاند. جدول زیر نتایج را بهتر نشان میدهد.
جدول۴-۲ تعداد اعضای هیأت علمی به تفکیک جنسیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...