ه) یکی از بارزترین مشخصه‌ های یک واحد تجاری بوروکراسی معتبر دانستن مطالب به صورت مکتوب است.
واحد تجاری درمرحله بوروکراسی درهم ریخته و بی‌نظم است و کسی اطلاع کاملی از آنچه باید انجام شود ندارد. آنها همه دستورالعمل‌ها را می‌دانند اما نمی‌توانند به خاطر آورند که این دستورالعمل‌ها با چه هدفی صادر شده‌اند. بنابراین بوروکراسی براساس تشریفات عمل می‌کند نه براساس دلائل. بوروکراسی‌هایی که انجام تغییر در سازمان آنها بسیار مشکل به نظر می‌رسد، ممکن است از مرکز پوسیده بوده و در مرز ورشکستگی[۱۱۰] قرار داشته باشند. واحد های تجاری در مرحله بوروکراسی ممکن است در یک حالت انجماد زنده بمانند. این مورد هنگامی اتفاق می‌افتد که آنها قادر باشند در یک جدایی کامل از محیط به کار خود ادامه دهند. مثال‌هایی از این دست شامل شرکت‌های دارای امتیاز انحصاری و سازمان‌های دولتی هستند. نتیجه چنین روندی، طولانی کردن زندگی مصنوعی واحد تجاری به قیمت بسیار گزاف می‌باشد. ممکن است مرگ حقیقی سال‌ها به طول انجامد. زوال هنگامی حادث می‌گردد که دیگر کسی نسبت به بنگاه متعهد نباشد. در چنین بوروکراسی، مرگ به تعویق می‌افتد زیرا تعهد و الزام بر ادامه حیات آن مبتنی بر خواست مشتریان نمی‌باشد، بلکه بر علائق سیاسی استوار است، که بقای واحد تجاری را به دلایل سیاسی توجیه می‌کند، در صورتی که اگر واحد تجاری وابسته به نظر مشتریان می‌بود، می‌بایست در حال حاضر مرده باشد، زیرا مشتریان آن از دست رفته اند(بالا و متیوس[۱۱۱]، ۲۰۰۲).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۷-۴-۲) نحوه عملکرد و تعیین موقعیت واحد های تجاری در منحنی چرخه عمر
تفاوت‌های روشنی بین آن دسته از واحد های تجاری که از نظر منحنی چرخه عمر در دوران رشد قرار دارند و واحد های تجاری که دوران پیری را می‌گذرانند وجود دارد. این تفاوت‌ها تا مراحل پیشرفته دوره تکامل، پنهان و با شروع دوران پیری که دوره ثبات نامیده می‌شود شروع به خودنمایی می‌کنند و به صورتی فزاینده در جهت حکم فرمایی بر فرهنگ سازمانی رشد می‌نمایند. مقایسه این تغییرات بطور خلاصه در جدول زیربیان شده است(میشکین، ۱۳۸۹، ۴۹).
تفاوت‌های بین شرکتهای دردوران رشد و شرکتهای دردوران پیری

شرکت‌های در حال رشد
شرکت‌های در حال پیری

۱٫ موفقیت‌های افراد ناشی از خطرپذیری آنهاست.

۱٫ موفقیت‌های افراد نتیجه محافظه کاری آنهاست.

۲٫ توقعات فراتر از نتایج است.

۲٫ نتایج بر انتظارات ترجیح دارند.

۳٫ نقدینگی ضعیف است(LLP).

۳٫ نقدینگی بالاست(HLP).

۴٫ تاکید بر عملکرد است به عوض قالب و شکل ظاهری.

۴٫ تاکید بر شکل و ظاهر و قالب است به عوض عملکرد.

۵٫ چرا و چه کار باید انجام داد؟

۵٫ چگونه انجام شد و چه کسی انجام داد؟

۶٫ انجام هر کاری مجاز مگر اینکه مشخصاً ممنوع باشد.

۶٫ انجام هر کاری ممنوع مگر اینکه مشخصاً مجاز باشد.

۷٫ هر مسئله‌ای به مثابه یک فرصت نگریسته می‌شود.

۷٫ هر فرصتی به مثابه یک مسئله و مشکل انگاشته می‌شود.

۸٫ دستمزدها براساس توان مالی شرکت تعیین می‌گردد.

۸٫ دستمزدها توسط کارگزینی تعیین می‌گردد.

۹٫ مدیریت سازمان را کنترل می‌کند.

۹٫ مدیریت توسط سازمان کنترل می‌شود.

۱۰٫ مدیریت نیروی حرکتی سازمان را تامین می‌کند.

۱۰٫ مدیریت توسط اینرسی سازمان حرکت می‌کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...