۲- قیمت روز اتومبیل را بدون توجه به مبلغ بیمه در روز حادثه مشخص و در گزارش ارزیابی قید کند (ارزش روز اتومبیل عبارت است از ارزش معاملاتی اتومبیل در روز حادثه و با ارزش اتومبیل مشابه در روز وقوع حادثه می‌باشد)

۳- ارزیاب باید در ارزیابی باید به خسارات زمان صدور بیمه نامه وخسارات قبلی توجه داشته باشد.

۴- زمان مورد نیاز توقف اتومبیل در تعمیر گاه جهت محاسبه هزینه ایاب وذهاب

پس از ارزیابی خسارات ، پرونده به واحد عکاسی ارجاع وطی تطبیق مشخصات پرونده با وسیله زیان دیده توسط واحد عکاسی مرجرد به کار شناسی ارجاع می‌گردد. در پرونده های خسارات مالی ثالث از حد بدون کروکی به بالا (یک میلیون ریال به بالا) و در پرونده های خسارت بدنه به هر مبلغ و هر میزان عکس باید ضیمه پرونده گردد[۱۱۸])

بعد از مشخص شدن میزان اجرت و لوازم تعویض و لوازم بازیافتی به مراجعه کننده توضیح داده می شود و سپس تفهیم می‌گردد.زیرا ممکن است که مراجعه کننده با هزینه تعیین شده وسیله را تعمیر کند یا مایل باشد در یکی از تعمیر گاه های طرف قرار داد شرکت بیمه تعمیر وسیله نقلیه صورت گیرد .توضیح اینکه در پرونده های خسارت ثالث مالی ‌در مورد مبلغ بیش از ۲ میلیون ریال و در پرونده های خسارت بدنه در هر مورد و میزان خسارت (به غیر از سرقت لوازم ) حتماً برگه اجازه تعمیر پیوست می شود.

۱- نحوه حل اختلاف میان ارزیاب و بیمه گذار

در صورت بروز اختلاف بین ارزیاب با بیمه گر یا بیمه گذار طبق ماده ۱۳ آیین نامه مذکور (مصوب ۱/۵/۱۳۷۵) مرجع رسیدگی به اختلاف بین ارزیاب خسارت بیمه ای با مؤسسه بیمه یا بیمه گزار یا سایر ذی نفعان در خصوص قرار داد ارزیابی با مفاد این آیین نامه هیأتی مرکب از نماینده بیمه مرکزی ،نماینده سندیکای بیمه گران ایران ونماینده انجمن صنفی ارزیابان خسارت بیمه ای خواهد بود . نحوه تشکیل جلسات ، رسیدگی به اختلافات و اتخاذ تصمیم وسایر امور اجدایی این هیئت در چهار چوب دستورالعملی خواهد بود که با همکاری سندیکای بیمه ای ایران و انجمن صنفی ارزیابان خسارات توسط بیمه مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد .

تبصره این ماده از اهمیت خاصی بر خورد دار است که مقرر می‌دارد:در رسیدگی به اختلافات بین ارزیاب خسارت بابیمه گذار و سایر و منتفعان ،نماینده بیمه گذار جایگزین نماینده سندیکا در هیئت موضوع این ماده می شود.

۲- رسیدگی به تخلفات ارزیاب

طبق ماده ۱۸ آئین نامه مذکور :اگر ارزیاب مقاد آیین نامه مذکور را رعایت نکند با تخلف وی از سایر قوانین و مقررات و یا به علت از دست دادن صلاحیت لازم ،بیمه مرکزی می‌تواند حسب مورد هر یک از اقدامات زیر را انجام دهد.

۱- تذکر کتبی به ارزیاب خسارت بیمه ای

۲- خطای کتبی به ارزیاب خسارت بیمه ای

۳- تعلیق پروانه فعالیت ارزیاب خسارت بیمه ای از سه ماه تا یکسال

۴ – لغو پروانه فعالیت ارزیاب خسارت بیمه ای

چنان که از متن ماده فهمیده می­ شود بنا به نوع تخلف و مرتبه آن مجازات طبقه بندی شده است .

گفتار ۲-محاسبه خسارات وارده به خودرو

الف- محاسبه خسارات کلی

بنابه ماده ۱۹ شرایط عمومی بیمه بدنه اتومبیل بیمه مرکزی

بعد از ارزیابی خسارت توسط ارزیاب و مشخص شدن مقدار خسارت قابل پرداخت توسط بیمه گر چنانچه خسارت کلی باشد( موضوع بیمه موقعی به طور کلی از بین رفته باقی خواهد شد که حد اقل ۶۰ روز پس از سرقت پیدا نشود یابه علت حوادث مشمول بیمه به نحوی آسیب ببیند که مجموع هزینه های تعمیر و تعویض قسمتهای خسارت دیده آن با احتساب هزینه نجات از ۷۵ در صد قیمت آن در روز حادثه بیشتر باشد ) اینگونه خسارت کلی محاسبه می شود که ارزش معاملاتی موضوع بیمه در روز حادثه و حد اکثر تا مبلغ بیمه شده خواهد بود و از این خسارت ، ارزش بازیافتی احتمالی کسورات مقرر کسر وهزینه های نجات و محل تاحد مقرر به آن اضافه می شود مشروط بر این که از کل مبلغ بیمه بیشتر نباشد .

سؤالی که مطرح می شود این است که قیمت بازیافتی وسیله نقلیه که تصادف کرده را چه کسی مشخص می‌کند؟ تبصره ۲ منتخب الف ماده ۱۹ ارزش بازیافتی موضوع بیمه توسط بیمه گر تعیین می شود اگر قیمت اعلام شده توسط بیمه گر مورد موافقت بیمه گذار قرار نگیرد ، پس از تملک موضوع بیمه و انتقال سند ، خسارات را باکسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد شد .

ب – محاسبه خسارات جزئی

همان‌ طور که در قسمت توضیح اصطلاحات آمد [۱۱۹] ، خساراتی که مشمول خسارات کلی نباشد جزئی است . ملاک تعیین خسارات جزئی هزینه تعمیر شامل دستمزد عاد له و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک [۱۲۰]فرانشیز[۱۲۱] و اضافه نمودن هزینه نجات و حمل تا حد مقرر خواهد بود . میزان استهلاک برا ی قطعات تعویضی (بجز شیشه ها و شیشه چراغ ها) از شروع سال پنجم تولید وسیله نقلیه به بعد برای هر سال ۵ درصد و حداکثر ۲۵ در صد خواهد بود . در خسارات جزئی بیمه گر هم می‌تواند خسارت را به صورت نقدی پرداخت کند یا با موافقت بیمه گذار یا دینفع موضوع بیمه را در مدتی که عرفاً کمتر از آن میسر نیست تعمیرکند یا وسیله نقلیه مشابهی را در عوض آن به تملک بیمه گذار در آورد در هر حال فرانشیز و استهلاک به عهده بیمه گذار خواهد بود [۱۲۲]. این ‌به این معنا است که بیمه گر تعهدی به پر داخت خسارات سابق بر تصادف در وسیله نقلیه و تعمیرات استهلاک را ندارد و تعمیر یا پرداخت خسارات موضوع تصادف بر عهده بیمه گر است .

ج- رسیدگی به اختلاف بین بیمه گر و بیمه گذار بر سر مبلغ خسارت قابل پرداخت

اگر بر سر مبلغ قابل پرداخت خسارات اختلافی حاصل شود طبق ماده ۱۹ و ۲۲ قانون شرایط عمومی بیمه بدنه ، طرفین باید ابتدا تا حد امکان اختلاف خود را با مذاکره حل کنند ، و اگر با مذاکره حل نشد ، در صورت انتخاب روش داوری ، طرفین قرارداد می‌توانند یک نفر داور مرضی الطرفین انتخاب کنند . و در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضی الطرفین ، هر یک از طرفین داور انتخابی خود را به صورت کتبی به طرف دیگر معرفی می‌کنند و داوران منتخب ، داور سومی را انتخاب کرده و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف با اکثریت آرای اقدام به صدور رأی‌ داوری می‌کنند و در صورتی که داوران منتخب ، برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند ، هر یک طرفین قرارداد می‌توانند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شوند و یا اینکه اقامه دعوا کنند از تاریخ وقوع حادثه تا دو سال می‌توانند در دادگاه صالح اقامه دعوا کنند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...