در جدول ۴-۵ ویژگی­های توصیفی مربوط به سطح تحصیلات والدین (پدر و مادر) شرکت‌کنندگان ارائه شده است. همان گونه که مشاهده می­ شود پدر %۳/۲ از شرکت‌کنندگان بی­سواد، %۳/۳۳ دارای تحصیلات ابتدایی و سیکل، %۳۲ دیپلم، %۷/۲۲ فوق دیپلم و لیسانس و %۷/۹ دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر هستند، همچنین مادر %۳/۲۰ از شرکت‌کنندگان بی­سواد، %۲۷ دارای تحصیلات ابتدایی و سیکل، %۷/۳۰ دیپلم، %۷/۱۷ فوق دیپلم و لیسانس و %۳/۴ دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر هستند.

جدول ۴-۵: سطح تحصیلات والدین شرکت­ کنندگان

فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی

بی­سواد

۷

۳/۲

۳/۲

تحصیلات پدر

ابتدایی و سیکل

۱۰۰

۳/۳۳

۷/۳۵

دیپلم

۹۶

۳۲

۷/۶۷

فوق دیپلم و لیسانس

۶۸

۷/۲۲

۳/۹۰

فوق لیسانس و بالاتر

۲۹

۷/۹

۱۰۰

بی­سواد

۶۱

۳/۲۰

۳/۲۰

تحصیلات مادر

ابتدایی و سیکل

۸۱

۲۷

۳/۴۷

دیپلم

۹۲

۷/۳۰

۷۸

فوق دیپلم و لیسانس

۵۳

۷/۱۷

۷/۹۵

فوق لیسانس و بالاتر

۱۳

۳/۴

۱۰۰

همان گونه که در جدول ۴-۶ نیز منعکس شده است، %۳/۳۲ از شرکت‌کنندگان از خانواده شاهد و جانباز و الباقی (۷/۶۷) از خانواده­های عادی هستند.

جدول ۴-۶: وضعیت خانواده شرکت­ کنندگان

خانواده
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی

عادی

۲۰۳

۷/۶۷

۷/۶۷

شاهد و جانباز

۹۷

۳/۳۲

۱۰۰

۴-۳ :آمار استنباطی

در این بخش سؤال­ها و فرضیه ­های پژوهش مورد بررسی قرار ‌گرفته‌اند.

۴-۳-۱: بررسی نرمال بودن توزیع نمرات

در جدول ۴-۷ نتایج آزمون کولموگراف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مربوط به متغیرهای مورد مطالعه ارائه شده است. همان گونه که مشاهده می­ شود نتایج حاکی از نرمال بودن توزیع نمرات است (۰۵/۰<P).

جدول ۴-۷: آزمون کولموگراف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات

متغیر
M
SD
کمینه
بیشینه
کولموگراف اسمیرنف
P

جهت­گیری مذهبی بیرونی

۴/۳۶

۳۰۷/۷

۱۶

۵۷

۰۰۴/۱

۲۶۵/۰

جهت­گیری مذهبی درونی

۴۹/۳۱

۳۲۳/۶

۹

۴۴

۶۳/۰

۸۰/۰

جهت­گیری مذهبی (نمره کل)

۸۹/۶۷

۷۸۳/۹

۴۰

۹۷

۷۹۷/۰

۵۴۹/۰

خشم و عصبیت

۵۱/۲۴

۴۵۲/۷

۰

۴۲

۸۰۵/۰

۵۳۶/۰

تهاجم و توهین

۰۱/۸

۱۵۵/۵

۰

۲۴

۸۰۱/۰

۵۳۱/۰

لجاجت و کینه­توزی

۸۵/۱۰

۴۸۱/۵

۰

۲۴

۷۶۳/۰

۶۱۲/۰

پرخاشگری (نمره کل)

۳۷/۴۳

۵۴۷/۱۴

۳

۸۷

۶۶۵/۰

۷۶۹/۰

سازگاری عاطفی

۸۱/۵

۰۰۶/۳

۰

۱۸

۵۸۳/۰

۹۰۴/۰

سازگاری اجتماعی

۷۲/۶

۳۲۶/۳

۱

۱۸

۸۱۲/۰

۵۰۱/۰

سازگاری آموزشی

۲۶/۷

۸۵۶/۳

۰

۱۹

۸۸/۰

۴۰۱/۰

سازگاری (نمره کل)

۷۹/۱۹

۹۹۱/۷

۴

۴۴

۱۹۲/۱

۱۱۶/۰

۴-۳-۲: فرضیه اول

بین باورهای مذهبی و پرخاشگری دانش ­آموزان رابطه وجود دارد.

‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این فرضیه با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت؛ همان­گونه که در جدول ۴-۸ منعکس شده است بین متغیرهای جهت­گیری مذهبی درونی و جهت­گیری مذهبی نمره کل، با پرخاشگری و زیرمقیاس­های آن (خشم و عصبیت، تهاجم و توهین، و لجاجت و کینه­توزی) رابطه معنادار مشاهده می­ شود، جهت رابطه نیز منفی و مستقیم است، ‌به این معنی که هر چه میزان باورهای مذهبی (درونی و نمره کل) بالاتر باشد میزان پرخاشگری و زیرمقیاس­های آن کمتر می­ شود، این میزان همبستگی در سطح آلفای ۱% با ۹۹ درصد اطمینان معنادار است. همچنین رابطه جهت­گیری مذهبی بیرونی با پرخاشگری و زیرمقیاس­های آن رابطه منفی وجود دارد ولی این میزان همبستگی در سطح آلفای ۵% با ۹۵ درصد اطمینان معنادار نیست.

جدول ۴-۸: ماتریس همبستگی پیرسون برای تعیین ارتباط میان باورهای مذهبی و پرخاشگری