مقاله های علمی- دانشگاهی | جدول ۴-۸: ماتریس همبستگی پیرسون برای تعیین ارتباط میان باورهای مذهبی و پرخاشگری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در جدول ۴-۵ ویژگیهای توصیفی مربوط به سطح تحصیلات والدین (پدر و مادر) شرکتکنندگان ارائه شده است. همان گونه که مشاهده می شود پدر %۳/۲ از شرکتکنندگان بیسواد، %۳/۳۳ دارای تحصیلات ابتدایی و سیکل، %۳۲ دیپلم، %۷/۲۲ فوق دیپلم و لیسانس و %۷/۹ دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر هستند، همچنین مادر %۳/۲۰ از شرکتکنندگان بیسواد، %۲۷ دارای تحصیلات ابتدایی و سیکل، %۷/۳۰ دیپلم، %۷/۱۷ فوق دیپلم و لیسانس و %۳/۴ دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر هستند.
جدول ۴-۵: سطح تحصیلات والدین شرکت کنندگان
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی
بیسواد
۷
۳/۲
۳/۲
تحصیلات پدر
ابتدایی و سیکل
۱۰۰
۳/۳۳
۷/۳۵
دیپلم
۹۶
۳۲
۷/۶۷
فوق دیپلم و لیسانس
۶۸
۷/۲۲
۳/۹۰
فوق لیسانس و بالاتر
۲۹
۷/۹
۱۰۰
بیسواد
۶۱
۳/۲۰
۳/۲۰
تحصیلات مادر
ابتدایی و سیکل
۸۱
۲۷
۳/۴۷
دیپلم
۹۲
۷/۳۰
۷۸
فوق دیپلم و لیسانس
۵۳
۷/۱۷
۷/۹۵
فوق لیسانس و بالاتر
۱۳
۳/۴
۱۰۰
همان گونه که در جدول ۴-۶ نیز منعکس شده است، %۳/۳۲ از شرکتکنندگان از خانواده شاهد و جانباز و الباقی (۷/۶۷) از خانوادههای عادی هستند.
جدول ۴-۶: وضعیت خانواده شرکت کنندگان
خانواده
فراوانی
درصد فراوانی
درصد فراوانی تجمعی
عادی
۲۰۳
۷/۶۷
۷/۶۷
شاهد و جانباز
۹۷
۳/۳۲
۱۰۰
۴-۳ :آمار استنباطی
در این بخش سؤالها و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفتهاند.
۴-۳-۱: بررسی نرمال بودن توزیع نمرات
در جدول ۴-۷ نتایج آزمون کولموگراف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات مربوط به متغیرهای مورد مطالعه ارائه شده است. همان گونه که مشاهده می شود نتایج حاکی از نرمال بودن توزیع نمرات است (۰۵/۰<P).
جدول ۴-۷: آزمون کولموگراف- اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات
متغیر
M
SD
کمینه
بیشینه
کولموگراف اسمیرنف
P
جهتگیری مذهبی بیرونی
۴/۳۶
۳۰۷/۷
۱۶
۵۷
۰۰۴/۱
۲۶۵/۰
جهتگیری مذهبی درونی
۴۹/۳۱
۳۲۳/۶
۹
۴۴
۶۳/۰
۸۰/۰
جهتگیری مذهبی (نمره کل)
۸۹/۶۷
۷۸۳/۹
۴۰
۹۷
۷۹۷/۰
۵۴۹/۰
خشم و عصبیت
۵۱/۲۴
۴۵۲/۷
۰
۴۲
۸۰۵/۰
۵۳۶/۰
تهاجم و توهین
۰۱/۸
۱۵۵/۵
۰
۲۴
۸۰۱/۰
۵۳۱/۰
لجاجت و کینهتوزی
۸۵/۱۰
۴۸۱/۵
۰
۲۴
۷۶۳/۰
۶۱۲/۰
پرخاشگری (نمره کل)
۳۷/۴۳
۵۴۷/۱۴
۳
۸۷
۶۶۵/۰
۷۶۹/۰
سازگاری عاطفی
۸۱/۵
۰۰۶/۳
۰
۱۸
۵۸۳/۰
۹۰۴/۰
سازگاری اجتماعی
۷۲/۶
۳۲۶/۳
۱
۱۸
۸۱۲/۰
۵۰۱/۰
سازگاری آموزشی
۲۶/۷
۸۵۶/۳
۰
۱۹
۸۸/۰
۴۰۱/۰
سازگاری (نمره کل)
۷۹/۱۹
۹۹۱/۷
۴
۴۴
۱۹۲/۱
۱۱۶/۰
۴-۳-۲: فرضیه اول
بین باورهای مذهبی و پرخاشگری دانش آموزان رابطه وجود دارد.
پاسخگویی به این فرضیه با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت؛ همانگونه که در جدول ۴-۸ منعکس شده است بین متغیرهای جهتگیری مذهبی درونی و جهتگیری مذهبی نمره کل، با پرخاشگری و زیرمقیاسهای آن (خشم و عصبیت، تهاجم و توهین، و لجاجت و کینهتوزی) رابطه معنادار مشاهده می شود، جهت رابطه نیز منفی و مستقیم است، به این معنی که هر چه میزان باورهای مذهبی (درونی و نمره کل) بالاتر باشد میزان پرخاشگری و زیرمقیاسهای آن کمتر می شود، این میزان همبستگی در سطح آلفای ۱% با ۹۹ درصد اطمینان معنادار است. همچنین رابطه جهتگیری مذهبی بیرونی با پرخاشگری و زیرمقیاسهای آن رابطه منفی وجود دارد ولی این میزان همبستگی در سطح آلفای ۵% با ۹۵ درصد اطمینان معنادار نیست.
جدول ۴-۸: ماتریس همبستگی پیرسون برای تعیین ارتباط میان باورهای مذهبی و پرخاشگری
۴٫ خشم و عصبیت
۵۱/۲۴
۴۵۲/۷
۱۰۷/۰_
۱۸۲/۰-**
۱۹۸/۰-**
۱
۵٫ تهاجم و توهین
۰۱/۸
۱۵۵/۵
۰۲۲/۰-
۳۶۷/۰-**
۲۵۴/۰-**
۴۵۷/۰-**
۱
۶٫ لجاجت و کینهتوزی
۸۵/۱۰
۴۸۱/۵
۱۰۶/۰_
۳۲۹/۰_**
۲۹۲/۰_**
۴۲/۰_**
۵۳۳/۰_**
۱
۷٫ پرخاشگری (نمره کل)
۳۷/۴۳
۵۴۷/۱۴
۱۰۳/۰_
۳۴۷/۰_**
۳۰۱/۰_**
۸۳۲/۰_**
۷۸۹/۰_**
۷۸۱/۰_**
۱
** p < 01/0
* p < 05/0
۴-۳-۳: فرضیه دوم
بین باورهای مذهبی و سازگاری دانش آموزان رابطه وجود دارد.
پاسخگویی به این فرضیه با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت؛ همانگونه که در جدول ۴-۹ منعکس شده است بین متغیرهای جهتگیری مذهبی (نمره کل) و جهتگیری مذهبی درونی با سازگاری و زیرمقیاسهای آن (عاطفی، اجتماعی و آموزشی) رابطه مثبت و معنادار مشاهده می شود، جهت رابطه نیز مثبت و مستقیم است، به این معنی که هر چه میزان باورهای مذهبی بالاتر باشد میزان سازگاری (نمره کل) و زیرمقیاسهای آن بیشتر می شود، همچنین این میزان همبستگی در سطح آلفای ۱% با ۹۹ درصد اطمینان معنادار است. همچنین رابطه جهتگیری مذهبی بیرونی با سازگاری و زیرمقیاسهای آن رابطه مثبت وجود دارد ولی این میزان همبستگی در سطح آلفای ۵% با ۹۵ درصد اطمینان معنادار نیست.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 09:22:00 ق.ظ ]
|