دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۱۷-۲ – ابعاد سرمایه اجتماعی بر اساس دسته بندی گروه کندی دانشگاه هاروارد – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۱۰-۱-۳-۲- هنجارها : هنجارهای همکاری میتوانند پایه ای قوی برای ایجاد سرمایه فکری به وجود آورند. برای مثال استارباک اهمیت هنجارهای اجتماعی صداقت و کار تیمی را به عنوان ویژگی های کلیدی شرکت های دانش محور یادآور می شود. هنجارهای تعاملی که اهمیت آن ها در ایجاد سرمایه فکری نشان داده شده اند عبارتند از : تمایل به ارزش گذاری و پاسخ به تنوع، روحیه انتقادی و تحمل شکست.
۲-۱۰-۱-۳-۳-الزامات و انتظارات : الزامات نشان دهنده یک تعهد یا وظیفه برای انجام فعالیتی در آینده است. کلمن الزامات را از هنجارهای عمومی شده متمایز میسازد و آن را به عنوان انتظارات ایجاد شده در درون روابط شخصی خاص در نظر میگیرد.ناهاپیت و گوشال در زمینه ایجاد سرمایه فکری اظهار می دارند که الزامات و انتظارات احتمالا بر دسترسی و انگیزش افراد و گروه ها برای تبادل و ترکیب دانش میگذارند.
۲-۱۰-۱-۳-۴- هویت : هویت فرایندی است که در آن افراد احمی کنند با فرادی یا گروهی از افراد دیگر عضو یک گروه واحد هستند. کرامر و همکارانش دریافتند که احساس همانندی کردن با یک گروه یا جمع، نگرانی درباره فرایندها و نتایج جمعی را افزایش میدهد و بدین ترتیب احتمال فرصت تبادل اطلاعات افزایش مییابد. لویسکی و بیونک در تحقیق شان نشان میدهند که هویت گروهی چشمگیر نه تنها ممکن است فرصت های تبادل اطلاعات را افزایش دهد، بلکه هم چنین ممکن است فراوانی واقعی همکاری را بین اعضا افزایش دهد.در مقابل، جایی که گروه ها دارای هویت متمایز و مغایر هم هستند ، ممکن است موانع عمده ای را در برابر تسهیم اطلاعات، یادگیری و ایجاد دانش به وجود آورند.
۲-۱۷-۲ – ابعاد سرمایه اجتماعی بر اساس دسته بندی گروه کندی دانشگاه هاروارد
دانشگاه هاروارد انجام شده که متغیرهای )) کندی (( دسته بندی دیگری از ابعاد سرمایه اجتماعی توسط گروه فوق تا حدودی در این دسته بندی به شکل تطبیقی به انجام رسیده است ملاحظه می شود ، این گروه مطالعاتی، ابعاد یازده گانه زیر را مورد شناسایی قرارداد (the saguaro seminar, America,200 به نقل از الوانی ۱۳۸۰ ) .
۲-۱۰-۲-۱- اعتماد
الف – اعتماد اجتماعی : محور اصلی سرمایه اجتماعی، پاسخ به این سوال است که آیا شما اعتمادی به افراد دارید ؟ این افراد ممکن است همسایه، همکاران، فروشنده یک فروشگاه، یک هم کیش ، پلیس و خلاصه همه کسانی باشد که در زندگی روزمره با آن ها در ارتباط هستید باشد.
ب – اعتماد میان نژادهای مختلف : یک جامعه عموما” یک دست بوده و افراد اغلب از یک مذهب و نژاد هستند، اما ممکن است سرمایه اجتماعی میان نژادهای مختلف ) سیاه ، سفید ، زرد ( مورد بررسی قرار داد و میزان اعتماد نژادها را نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرار داد.
۲-۱۰-۸-۲- مشارکت سیاسی
الف – مشارکت سیاسی عادی : یکی از ابزار اندازه گیری میزان مشارکت افراد در جامعه ، اندازه گیری میزان مشارکت سیاسی است. این مشارکت را می توان از تعداد افراد رأی دهنده، میزان مطالعه و حجم خرید روزنامه ها، اطلاعات شهروندان از مسائل سیاسی و مانند آن ها مورد اندازه گیری قرار داد.
ب – مشارکت سیاسی نقادانه : مطالعه نشان میدهد که ممکن است جامعه ای از لحاظ مشارکت سیاسی عادی در حد پایینی باشد ؛ به عبارتی افراد شرکت کننده در انتخابات مجلس خیلی کم باشند و همین طور مطالعه روزنامه ها اندک و بینش سیاسی جامعه در حد پایینی باشد ، اما در عین حال این جامعه از لحاظ مشارکت سیاسی نقادانه در سطح بالایی باشد و افراد در فعالیت هایی مانند راهپیمایی ها ، تجمعها ، انقلابهای سیاسی حضور فعال داشته باشند. بی تردید اندازه گیری این بعد نیز به مشارکت سیاسی مربوط است
۲-۱۰-۲-۳- مشارکت و رهبری مدنی
الف- رهبری مدنی : رهبری مدنی به میزان مشارکت افراد در گروه ها، باشگاه ها و انجمن ها و امور شهر یا مدرسه و نظایر آن ها می پردازد و این سوال را که فرد تا چه اندازه در این گروه ها و انجمن ها نقش رهبری را ایفا میکند، مدنظر قرار میدهد.
ب – مشارکت مدنی : منظور آن است که افراد جامعه تا چه اندازه در انواع گروههای زیر فعالیت میکنند :
گروههای مذهبی، باشگاه های ورزشی ، لیگهای حرفه ای ، سازمان های جوانان ، انجمن های مربوط به والدین، گروههای حرفه ای مؤسسات خیریه، اتحادیه های کارگری، فرهنگسراها، گروههای ادبی ، هنری ، فرهنگی، تفریحی، تعاونی ها…
۲-۱۰-۲-۴- پیوندهای اجتماعی غیر رسمی
این بعد نقطه مقابل بعد قبلی است. در واقع رهبری و مشارکت مدنی به اندازه گیری سرمایه اجتماعی از جنبههای رسمی می پردازد؛ اما برخی جوامع و اجتماعات، سعی در توسعه روابط غیر رسمی داشته و عضویت ها و مشارکت های غیر رسمی را بیشتر ترجیح میدهد. در واقع این بعد به سنجش جنبههای غیر رسمی سرمایه اجتماعی می پردازد مانند : تعداد دوستان یک فرد ، میزان معاشرت فرد با دوستان خود در محیط اداری ، معاشرت با دوستان و همکاران اداری در محیط های خارج از اداره ، مشارکت در بازی ها مانند شطرنج و دیدار از فامیل.
۲-۱۰-۲-۵- بخشش و روحیه داوطلبی
یکی از طرق اندازه گیری روابط افراد جامعه از طریق بررسی عضویت و همکاری آن ها با نهادهای خیریه و داوطلبانه است. این همکاری میتواند به صورت یاری های مالی انجام شود مانند کمک مالی به کمیته امداد، شیرخوارگاه ها…. و یا از طریق اختصاص وقت باشد مانند شرکت در جلسه های مربوط به انجمن های توسعه شهری و یا حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاه ها.
۲-۱۰-۲-۶- مشارکت مذهبی
مذهب و دین نقش خیلی مهمی در سرمایه اجتماعی ایفا میکند، افراد بر حسب دین و مذهبی که دارند ممکن است منشا مشارکت باشند مانند حضور و فعالیت در امور مساجد، تکایا، کلاسا ها و اماکن مذهبی و زیارتی.
۲-۱۰-۲-۷- عدالت و مشارکت مدنی
در برخی جوامع تمایل به سوی افراد متمکن، تحصیلات عالیه و نژاد خاصی است و بالعکس در برخی جوامع دیگر افراد فقیر و دارای پایگاه اجتماعی پایین تر در اولویت قرار دارند. از آن جایی که این عوامل در سلامتی جامعه مهم هستند، لذا اندازه گیری میزان تساوی افراد مختلف در مشارکت های اجتماعی حائز اهمیت است. می توان این بعد را با عواملی از قبیل نژاد، درآمد، تحصیلات مورد بررسی قرار داد.
۲-۱۰-۲-۸- تنوع معاشرت ها و دوستی ها
اشاره به معاشرت و رفاقت فرد با طبقات مختلف اجتماعی، نژادها و اقوام و مذاهب و ادیان مختلف دارد. به عبارتی هر چه فرد با افراد طبقات و گروههای متعلق به نژادها و مذاهب مختلف در ارتباط بوده و با آن ها حالت دوستی ایجاد کرده باشد موجب فزونی سرمایه اجتماعی شده است.
۲-۱۰-۲-۹- بعد ساختاری
الف – پیوندهای موجود در شبکه : شامل وسعت و شدت ارتباطات موجود در شبکه میباشد.
ب – شکل و ترکیب شبکه : شامل سلسله مراتب شبکه، میزان ارتباط پذیری و تراکم شبکهمی باشد.
ج – تناسب سازمانی : تا چه انداشبکه ایجاد شده برای یک هدف خاص ممکن است برای اهداف دیگراستفاده شود.
۲-۱۱۳-۲-۱۰- بعد شناختی
الف – زبان و علایم مشترک
ب – روایت های مشترک
۲-۱۰-۲-۱۱- بعد ارتباطی
الف – اعتماد
ب – هنجارها
ج – تعهدات و روابط متقابل
د – تعیین هویت مشترک
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:24:00 ق.ظ ]
|