دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | قسمت 10 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
روش تبادل کروموزومها، بهترینهای جمعیتهای دیگر (بر اساس تابع برازش) را به جای بدترین کروموزوم هر جمعیت جایگزین می نماید؛ این روش جایگزینی، مانع از گسترش تاثیرات منفی یک روش نامناسب در سایر جمعیتها شده است.
در این مطالعه دو جمعیت وجود دارد که هر جمعیت دارای ۳۰۰ کروموزوم بوده که جهت افزایش سرعت دستیابی به جواب، ایجاد جمعیت اولیه به صورت کاملاً تصادفی نخواهد بود. برای ایجاد هر کروموزوم ابتدا ترتیبی تصادفی از دروس انتخاب شده و کد آن را در اولین خانه (زمان و کلاس) مناسب با محدودیتهای آن درس قرار داده شدهاست. تابع برازش مورد استفاده در این مطالعه از فرمول ( ۲-۳ ) محاسبه شدهاست.
Fitness = 200 ( w * hard + soft + 1 ) (2-3)
نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان میدهد که کارایی این روش به طور متوسط در تمامی نسلها نسبت به حالت تک جمعیتی بهتر است ولی باید دقت داشت که افزایش بیرویه تعداد جمعیت و یا جا به جایی کروموزوم در فواصل نسلی کوتاه به دلیل به وجود آوردن دستورات جانبی زیاد بهره وری را کم می کند.
عباسیان در سال ۱۳۸۹ در مقاله خود با عنوان “حل مسئله زمانبندی کارگاهی چندهدفی انعطافپذیر پویا به وسیله الگوریتم ژنتیک توسعه یافته ” در پی یافتن بهترین مجموعه وزنی بوده است، وی پس از مدلسازی مسئله، الگوریتم ژنتیک پیشنهادی با کروموزومهای دو بعدی پویا را برای حل، ارائه کردهاست و نتایج حاصل و مقایسه آن با روشهای فراابتکاری، نشاندهنده بهبود به میزان بیشتری در میانگین جوابهای به دست آمده در سه سطح انعطافپذیری جزئی، متوسط و کامل است.
امینطوسی و صدوقییزدی در سال ۱۳۸۹، در مقاله خود با عنوان ” کلاسبندی فازی بهینه دانشجویان با بهره گرفتن از یک تابع فازی در حل مسئله برنامه ریزی ژنتیکی دروس هفتگی دانشگاه ” الگوریتم جدیدی در تفکیک دانشجویان ارائه کرده اند که در آن با یک نمایش جدید بیتی داده ها و معیارهای خوشه بندی، جداسازی مناسب دانشجویان را انجام داده اند، این تفکیک باعث کاهش میزان تداخل دروس دانشجویان در برنامه هفتگی می شود. ابتدا با بهره گرفتن از خوشه بندی، میانگین فازی دانشجویان به k دسته تقسیم شده، سپس با توجه به معیارهای میزان دور بودن مراکز خوشه ها میزان متراکم بودن هر خوشه، میزان هم ورودی بودن دانشجویان هر خوشه و
نسبت ابعاد خوشه ها و با بهره گرفتن از یک تابع فازی، ارزش خوشه بندی تعیین گردیدهاست و با انتخاب ویژگیهای مناسب، بهترین تفکیک دانشجویان به دست می آید. با اعمال الگوریتم پیشنهادی روی مجموعه ای از داده های واقعی، نسبت به فرم خوشه بندی بر اساس سال ورود، تعداد تداخلات درسی به طور متوسط به میزان ۸۰% کاهش یافته است.
باباییزاده در سال ۱۳۹۰ در مقاله خود با عنوان ” یک سیستم پشتیبانی تصمیم برای زمانبندی کلاسهای دانشگاه ” سیستمی دارای چهار زیرسیستم به شرح زیر تعریف نموده:
-
- پایگاه داده
-
- یگان گفتمان
-
- یگان پردازشگر
- یگان بهینه سازی
برای پیاده سازی این سیستم پشتیبان تصمیم، برنامه کامپیوتری با کمک زبان سیشارپ و پایگاه داده اکسس تهیه شده است. به منظور حل مسئله در یگان بهینه سازی، هیوریستیکهای رنگآمیزی گراف به کار گرفته شدهاست. روش پژوهشی این مقاله میدانی و پیمایشی است. درنهایت، سیستم پیشنهادی برای زمانبندی کلاسهای یک نیمسال تحصیلی دانشکده علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس به کار گرفته شده است. نتایج نشان میدهد در مقایسه با شیوه کنونی، سیستم پشتیبان تصمیم ارائه شده از نظر برآورده نمودن محدودیتها و همچنین صرفهجویی در زمان و هزینه عملکرد بسیار خوبی دارد.
راستگارامینی در سال ۱۳۹۱، در مقالهای با عنوان ” مدلسازی و ارائه روشحل برای مسئله زمانبندی دروس دانشگاهی و تخصیص استاد – درس در دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان”، یک مدل ریاضی صفرویک برای مسئله زمانبندی آموزشی با در نظرگیری ترجیحات اساتید در مورد بازه های زمانی و موضوعات درسی و یک تابع هدف جدید که کمینهسازی تعداد دروس همزمان با دانشجویان مشترک طراحی کرده و با فرض مشخص بودن تعداد دانشجویان متقاضی ثبتنام در هر دو درس، ابتدا کلیه دروس اعم از دو یا سه واحدی در بازه های زمانی متناسب با دروس سه واحدی برنامه ریزی میشوند که این امر تعداد متغیرها و محدودیتهای مسئله را به شدت کاهش میدهد.
سپس جواب به دست آمده، به عنوان داده ورودی مدلهای خطی صفر و یک جدید قرار میگیرد که با جایابی مجدد دروس دو واحدی در بازه های مجاز، جواب حاصل ارتقا یابد.
روش حل مسئله در این مطالعه، بهینه سازی جمعیت مورچگان است که با فرضهای اولیه برای این الگوریتم، گراف نمایش مسئله تشکیل شده و مراحل بروز رسانی فرومون در پیش گرفته شدهاست و مسیر ایجاد شده جوابی که کمترین مقدار تابع هدف را داشته باشد، به عنوان بهترین جواب انتخاب می شود و سپس بروزرسانی عمومی به منظور تقویت جوابهای بهتر در هر تکرار بعد از این که کلیه مورچهها پاسخ هایشان را ایجاد نمودند، فقط برای مسیر مورچهای که بهترین جواب را تولید کردهاست، انجام می شود.
الگوریتم یاد شده بر روی داده های واقعی اجرا گردیده و در ابعاد کوچک و متوسط با روش دقیق برنامه ریزی صفر و یک مقایسه گردیدهاست. نتایج نشان میدهد الگوریتم پیشنهادی در زمان منطقی و بسیار کمتر از زمان لازم برای حل مدل ریاضی در ابعاد کوچک منطبق بر روش دقیق و در ابعاد متوسط با خطایی کمتر از ۴٫۵% عمل می کند.
باشیزاده در سال ۱۳۹۱، در مقاله خود با عنوان ” بهینه سازی برنامه ریزی هفتگی دروس دانشگاهی با روشهای جستجوی محلی ” کوشش کردهاست با ارائه الگوریتمهای جستجوی محلی مناسب، یک برنامه هفتگی که محدودیتهای سخت در آن رعایت شده و بهبود حاصل شود.
ورودی این روش پیشنهادی یک برنامه قابل قبول است که به وسیله یک الگوریتم جستجوی خاص مسائل ارضا محدودیت به دست آمده است. این ورودی قابل قبول، جهت نیل به سمت جواب بهینه به الگوریتم پیشنهادی ارائه می شود. نتایج به دست آمده نشانداده که این روش برای داده های واقعی در فضایی با ابعاد بالا و محدودیتهای پیچیده، عملکرد بسیار خوبی داشتهاست. مقدار تابع شایستگی، ناخوشایندی برنامه را نشان میدهد، با تشخیص نقض محدودیتها و جمعکردن ناخوشایندی هر کدام از آن ها مقداری را برمی گرداند که به صورت نسبی نشاندهنده میزان ناخوشایندی برنامه است. در این مطالعه از سه الگوریتم تپه نوردی، شبیهسازی حرارت و بهینه سازی تکراری تصادفی با همسایگیهای ترکیبی استفاده شدهاست.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 09:55:00 ق.ظ ]
|