فایل های دانشگاهی- ۱-۴: سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
برنامه های استعدادیابی و جانشین پروری مدیران در شرکتهای موفق جهان، آن گونه که پیتر دراکر اشاره کردهاست، بر ۴ اصل استوار است که عبارتند از:
-
- مدیران متولد نمی شوند بلکه باید آن ها را تربیت کرد و پرورش داد.
-
- در فرایند پرورش مدیران باید تأکید اصلی را بر مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز در دنیای کسبوکار آینده سازمان ها قرار داد.
-
- استعدادیابی و جانشین پروری نیاز به برنامه منظم و سیستماتیک دارد.
- مدیران ارشد سازمان باید متولّی، حامی و مشتری اصلی این برنامه ها باشند (ابوالعلایی و غفاری، ۱۳۸۵: ۱۰).
در برنامه های استعدادیابی و جانشین پروری، کارکنان سازمان بر اساس قابلیتهایشان به ۴ گروه تقسیم میشوند:
-
-
- کسانی که ظرفیت ارتقاء و رشد دارند و به صورت بالقوه میتوانند مسئولیتهای بالاتری را بپذیرند. برای این افراد باید فرصتهای شغلی بالاتر و مسئولیتهای مهم تر و حساستری در سطوح بالاتر سازمان ایجاد کرد و اختصاص داد.
-
-
- کسانی که ظرفیت ارتقاء ندارند اما می توانند در سطح فعلی، مسئولیتهای بیشتری بپذیرند و برای این افراد نیز باید مشاغل و مسئولیتهای غنیتر، اما در سطح فعلی فراهم نمود.
-
- کسانی که شغل فعلی را خوب انجام میدهند اما به حداکثر بهره وری خود رسیده اند. این افراد را باید به عنوان معلم و مربی به کار گرفت تا مهارت ها و تجارب خود را به شاغلین جدید همین شغل انتقال دهند.
- کسانی که شغل فعلی را بخوبی و در حد انتظارات و استانداردها انجام نمیدهند. این افراد را باید حمایت کرد تا در شغل فعلی کارآتر و کارآمدتر شوند.
برنامه های مدیریت استعداد[۱۶] و جانشین پروری مربوط به گروه اول است.
به طور کلی مزایای اصلی برنامهریزی جانشین پروری در این است که برنامهریزی اثربخش منابع انسانی را تسهیل میکنند و با بهره گرفتن از آن ها، افراد مناسب از داخل سازمان در مشاغل مناسب در زمان مناسب برای رسیدن به اهداف کسب وکار قرار میگیرند. جوهره یک برنامه جانشین پروری شناسایی، آموزش و توسعه افرادی است که بتوانند با داشتن دانش و مهارت های لازم، مشاغل کلیدی را تصاحب نمایند (حسین نژاد، ۱۳۸۷: ۱۶).
برنامه جانشین پروری همچنین در توسعه و تربیت مدیران که در اداره سازمان نقش مهمی دارند اهمیت بالایی دارد. برنامه های مدیریت جانشین پروری یک طیف وسیع را از نظر سطح پوشش در بر میگیرند. برخی از آنان صرفاً مدیر عامل و شخص اول سازمان را هدف میگیرند و در برخی دیگر به شکل گسترده تمامی سطوح رهبری سازمان را شامل میشوند. اکثر برنامه ها در جایی وسط این دو قرار میگیرند و شامل مشاغل کلیدی و استراتژیک سازمان میشوند (Heuer, 2003: 7).
۱-۳: ضرورت انجام تحقیق
در گذشته، سازمانها بیشتر بر چگونگی دستیابی به سرمایه مالی تأکید میکردند. در حالی که امروزه، دارایی کسب و کارها به دانش و مهارت کارکنانشان وابسته است (Cook,1999: 36). بعد از گذشت ده سال، تحقیقات در توسعه رهبری بسوی شناسایی شایستگیهای رهبری (دانش، مهارت ها، قابلیتها و رفتارها) افراد حرکت کردهاست. برنامه ریزی جانشین پروری نیز از مفاهیمی است که طی دو دهه گذشته مورد توجه بسیاری از محققان مدیریت قرار گرفته است. از آنجا که در جامعه کنونی کشور ما که ۳۲ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی میگذرد مدیران نسل اول انقلاب در چهارمین دهه مسئولیتهای خود میباشند و متوسط سن مدیران در این بخش ۴۹ سال و سابقه کار آن ها نیز ۲۵ سال میباشد، ضرورت توجه به امر پرورش مدیران آینده و شناسایی مهارت ها، شایستگیها و استعدادها در سازمانها بیش از پیش شده است و این موضوع مورد تأکید بیشتری قرار گرفته است. برنامه جانشینپروری میتواند برای برخی سازمانهای ایرانی که به دلیل تخصصی بودن کار خود، و محدودیت نیروهای متخصص در بازار کار، تمایل به جذب نیرو از داخل را دارند، اهمیت زیادی داشته باشد (حسین نژاد، ۱۳۸۷: ۱۰). نهایتاًً این که نتایج این پژوهش کمک زیادی به مدیران ارشد و تصمیمگیرندگان کشور در انتخاب مدیران دولتی میکند که بواسطه انتخاب و گماردن بهترین افراد در رأس سازمانهای دولتی اثربخشی آن سازمانها را ارتقا دهند.
۱-۴: سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته
یکی از اولین افرادی که به اهمیت جانشین پروری اشاره نموده است، هنری فایول (۱۸۴۱- ۱۹۲۵) میباشد. او در همان چهارده اصل مشهور مدیریتی خود، یکی از وظائف اصلی مدیر را اطمینان حاصل کردن از پایداری مسیر شغلی کارکنان میداند. به عقیده فایول، اگر این نیاز نادیده گرفته شود، مشاغل کلیدی سازمان توسط افراد بی کفایت تصاحب خواهند شد (Rothwell, 2005: 10). هنری فایول معتقد بود که نهتنها جایگزینی رهبری آگاهانه بجای برنامه جایگزینی یکی از الزامات مدیریت است، بلکه این تنها راه برای جلوگیری از لغزشهای سازمانی با قرار دادن افراد در جای خود است. فایول ارزش واقعی برنامه ریزی را درک کرده بود به طوری که شناسایی یک فرد که میخواهد پستهای رهبری جدید را بپیماید کار سادهای نیست، بلکه آن همچنین برای سازمان در امر آموزش و توسعه یک فرد که میخواهد موقعیتهای رهبری جدید را تجربه کند مستلزم سرمایه گذاری است (Richards, 2009: 23).
در سال ۲۰۰۸ مارک رومجکو[۱۷] در پایان نامه خود با عنوان “ویژگیهای کلیدی طرح برنامه ریزی جانشین پروری در مرکز تحقیقی دولتی[۱۸]” به بحث برنامه ریزی جانشین پروری پرداخت. هدف از این تحقیق تعیین ویژگیهای کلیدی طرح برنامه ریزی جانشین پروری در مرکز تحقیقی دولتی است.
این تحقیق یک تحقیق کیفی است که از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده کردهاست. نمونه آماری این تحقیق شامل ۱۲ نفر از مدیران ارشد مرکز تحقیقاتی بود. در تجزیهتحلیل اطلاعات از روش تحلیل تم و الگو استفاده کردهاست. نتایج این تحقیق ویژگیها را به چند دسته تقسیم کردهاست. ویژگیهای سازمانی اندیشههایی را در بر میگیرد که می توانند در سطح نهادی خلاصه شود. ویژگیهای شناخته شده با توجه به پاسخهای مصاحبه شوندگان به قرار ذیل است: ایجاد و حفظ ذخایر استعداد، اطمینان از فعالیت های اخلاقی و انعطاف پذیری. ویژگیهای کارکنان که ویژگیهای ذیل را دربر میگیرد: اطمینان از برنامه ریزی مسیر پیشرفت شغلی، مرشدیت و آموزش.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:31:00 ق.ظ ]
|