دو جنبه‏ی مهم کیفیت، کیفیت محصول و خدمات می‏باشد. محصول و خدمت‏دهی به مشتری ارائه می‏گردد، باید فراتر از انتظارات مشتری باشد. تأکید بر روی افزایش کیفیت محصولات و خدمات توسط شرکت‌ها در واکنش به محیط رقابتی شدید افزایش‌یافته است؛ به‌عبارت‌دیگر کیفیت محصول و خدمات به‌عنوان اصول اصلی برای موفقیت و بقای بازار رقابتی امروزی شناخته‌شده‌اند (احمدی جاوید و حسین پور ۲۰۱۰). در هر یک از بخش‏های زنجیره‏ی تأمین باید به کیفیت محصول و خدمات توجه گردد یعنی هرکدام از تأمین ‏کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‏کنندگان باید به موضوعاتی توجه کنند که باعث افزایش کیفیت محصول و خدمات و درنهایت رضایت مشتری گردد. [۳]

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مکانیسم‌های کارایی برای ارائه‏ خدمت به مشتریان در مقالات گوناگونی بررسی‌شده‌اند (هوسنگر و همکاران، ۲۰۰۵؛ هسیو[۱۰۶] و همکاران، ۲۰۰۸؛ رن و ژو[۱۰۷]، ۲۰۰۸). در حقیقت، خرده‏فروشان در یک ‏زنجیره‏ی تأمین بر روی فعالیت‏ها و عملیاتی تمرکز می‏کنند که آن‌ ها را از رقبایشان متمایز نمایند؛ بنابراین آن‌ ها بر روی کیفیت خدمات به‌عنوان ابزاری برای ارتقای کارایی کل زنجیره‏ی تأمین سرمایه‏گذاری می‏کنند.
مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تأمین ‏کنندگان در زنجیره‏ی تأمین
معیارهای متفاوتی ممکن است از طرف تولیدکننده برای انتخاب تأمین ‏کنندگان و ارزیابی عملکرد آن‌ ها وجود داشته باشند [۲]. هو[۱۰۸] و همکاران (۲۰۱۰)، مروری بر روی همه معیارهای موجود برای انتخاب تأمین ‏کنندگان داشته‏اند و در بررسی ۱۹۵ مقالاتی که در مورد ارزیابی و انتخاب تأمین ‏کنندگان بوده، بدین نتیجه رسیدند که در بیشتر مقالات، کیفیت تأمین ‏کنندگان نقش مهمی را برای انتخاب آن‌ ها به عهده دارد. معیارهای متفاوتی برای کیفیت تأمین ‏کنندگان در نظر گرفته‌شده است که برخی از آن‌ ها در زیر آمده است: [۲۱]

    • مطابقت باکیفیت (براگلیا[۱۰۹] و همکاران، ۲۰۰۰)
    • برنامه‏ی بهبود مستمر (لیو[۱۱۰] و همکاران، ۲۰۰۰)
    • برنامه‏ی شش سیگما و مدیریت کیفیت جامع (تالوری[۱۱۱] و همکاران، ۲۰۰۸)
    • مستندسازی و ممیزی، بازرسی و کنترل (مندوزا[۱۱۲] و همکاران، ۲۰۰۸)
    • سیستم کنترل مواد خام نامنطبق (چن و کومار، ۲۰۰۷)
    • درصد اقلامی که در بازرسی رد نمی‏گردند (رس و همکاران، ۲۰۰۶)
    • کیفیت حمل و نقل (بارلا، ۲۰۰۳)
    • کیفیت خدمات ارائه‌شده (سیدل، ۲۰۰۵)
    • اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق مقالات به موضوعات مرتبط با تحویل به‌موقع کالا و شرایط حمل کالا از طرف تأمین ‏کنندگان اشاره‌کرده‌اند. برخی از مقالات نیز به معیار هزینه/قیمت اشاره‌کرده‌اند. برخی از این معیارها عبارت‌اند از:
    • قیمت مناسب مواد خام برای بازار
    • رقابت‏پذیری هزینه
    • توانایی کاهش هزینه
    • عملکرد کاهش هزینه
    • لواسانات در هزینه
    • هزینه‏ی لجستیک
    • هزینه‏ی سفارش دهی مواد

درواقع، مهم‌ترین معیارهایی که در خصوص تأمین ‏کنندگان موردتوجه بوده است، معیار هزینه کیفیت تأمین ‏کنندگان و تحویل به‌موقع کالا از تأمین ‏کنندگان به مشتریان می‏باشند‏ و معیار هزینه/قیمت کمتر موردتوجه قرار گرفته‌اند.
مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت تولیدکنندگان در زنجیره‏ی تأمین
هسیه و همکاران (۲۰۱۰) به بررسی زنجیره‏ی تأمینی پرداختند که از یک تولیدکننده و یک تأمین‏کننده تشکیل‌شده است و فرایندهای بازرسی و تولید این زنجیره دارای مشکلات و ایرادهای کیفیتی ‏می‏باشند. هردوی تولیدکننده و تأمین‏کننده در فعالیت‏های بهبود کیفیت در فرایندهای تولید خود سرمایه‏گذاری کرده‏اند تا تولید اقلام معیوب را کاهش دهند. علاوه بر سرمایه‏گذاری در برنامه‏های کیفیتی، تأمین‏کننده قبل از اینکه محصول خود را به تولیدکننده تحویل دهد یک‌بار بازرسی انجام می‏دهد و تولیدکننده نیز دو بار بازرسی انجام می‏دهد یک‌بار هنگام دریافت محصولات از تأمین‏کننده و یک‌بار هنگام تحویل کالای نهایی به مشتریان. آن‌ ها سرمایه‏گذاری کیفیتی و استراتژی‏های بازرسی تولیدکننده و تأمین‏کننده را با توجه به تکنیک تئوری بازی‌ها موردبررسی قراردادند و میزان سودآوری آن‌ ها را تحت شرایط مختلف بررسی کرده‏اند.
در تحقیقاتی که به کیفیت محصول اشاره‌کرده‌اند، نقش تولیدکنندگان یک نقش مهم و اساسی می‏باشد. برخی از این مقالات به قراردادهای مرتبط با گارانتی اشاره‌کرده‌اند تا هزینه‏ی ایجادشده توسط کیفیت پایین محصولات مختلف در یک زنجیره‏ی تأمین بین اعضای زنجیره تسهیم شود (باشلسا و همکاران، ۲۰۰۹؛ باربر و همکاران، ۱۹۹۶؛ رینیرز و تاپیرو، ۱۹۹۵؛ من و ویسینک، ۱۹۹۰؛ جارل و پلتزمن، ۱۹۸۵؛ ژو و همکاران، ۲۰۰۷؛ روپ، ۲۰۰۴؛ تونکا و جانسون، ۲۰۰۷؛ لیم، ۲۰۰۱). برخی از مقالات طراحی فرایندهای کنترل کیفیت را دز نظر گرفته‏اند. این مقالات مدل‏هایی را ارائه می‏دهند که شامل اندازه‏ی بسته، مقدار سفارش، اندازه‏ی نمونه‏گیری و مقدار بحرانی برای پذیرش یا رد یک دسته جهت کمینه کردن هزینه‏ی کل می‏باشد (رینیرز و تاپیرو، ۱۹۹۵؛ تایپرو، ۲۰۰۷؛ پورتس، ۱۹۹۰؛ چونگ و لونگ، ۲۰۰۰، استاربیرد و ولی ۱۹۹۶). مقالات دیگری نیز وجود دارند که به مطالعه‏ی روابط میان کیفیت محصول و کنترل موجودی می‏پردازند. این دسته از مقالات به تعیین مقدار سفارش و احتمال خارج از کنترل‌شده فرایندهای تولید برای کمینه کردن هزینه‏ی کل می‏پردازند که شامل هزینه‏ی راه‏اندازی، هزینه‏ی سفارش، هزینه‏ی نگهداری و تنظیم فرایندهای تولید می‏باشد (ایسدانی و جابر، ۲۰۰۸؛ یانگ و پن، ۲۰۰۴). برخی از مقالات از رابطه‏ی میان قیمت و کیفیت برای انتخاب بهترین تأمین ‏کنندگان استفاده کرده‏اند (تاگاراس و لی، ۱۹۹۶؛ لی و همکاران، ۲۰۰۳). برخی مقالات تأثیر قیمت و کیفیت را بر روی تقاضا موردبررسی قرار داده ‏اند و برخی دیگر نشان داده ‏اند که چگونه تقاضا با تغییر قیمت‏، کیفیت و مکان کارخانه تغییر می‏کند (چمبرز، ۲۰۰۶؛ کیم و لین، ۲۰۰۶؛ ایسکو، ۲۰۰۹؛ سانجو، ۲۰۰۷) اما مقالات کمی وجود دارند که کیفیت محصول را در طراحی زنجیره‏ی تأمین دخیل کرده‏اند. (احمدی جاوید و حسین‏پور، ۲۰۱۰؛ المراقی و ماجتی[۱۱۳]، ۲۰۰۸؛ باشلوسا، ۲۰۰۹؛ رامودهین، ۲۰۰۸). [۱۹، ۲۰]
مرور بر ادبیات در نظر گرفتن کیفیت توزیع‏کنندگان در زنجیره تأمین
در این پایان‏ نامه، به علت اینکه از مدل هاف و سروکوال برای مدل‏سازی کیفیت خدمات توزیع استفاده‌شده است، در بخش‏های جداگانه مرور ادبیات هرکدام به‌صورت خلاصه مرور ادبیات هرکدام به‌صورت خلاصه موردبررسی قرارگرفته است.
مرور بر ادبیات استفاده از رویکرد هاف در ادبیات مکان‏یابی
در ادبیات حوزه‏ی مکان‏یابی رقابتی، سال‌ها، از قانون نزدیک‌ترین فاصله برای انتخاب تسهیلات توسط مشتریان استفاده می‏شد بدین معنی که هر مشتری جذب نزدیک‌ترین تسهیل می‏شد اما هاف در سال ۱۹۶۴ مدلی را پیشنهاد کرد که در آن احتمال اینکه یک مصرف‌کننده، مشتری یک تسهیل شود با مساحت آن تسهیل نسبت مستقیم و با توانی از فاصله‏اش تا تسهیل موردنظر نسبت معکوس دارد. در حقیقت، هاف نشان داد که معیار یک مصرف‏کننده برای این‌که یک تسهیل خاص را انتخاب کند فقط به فاصله‏اش تا آن تسهیل بستگی ندارد و ممکن است به معیارهای دیگری نیز وابسته باشد. هاف، مدل خود را بر مبنای مدل‏های اولیه‏ی مکان‏یابی خرده‏فروشی که بر مبنای مدل جاذبه[۱۱۴] هستند توسعه داد. مدل جاذبه بر مبنای این فرض استوار است که احتمال اینکه یک مصرف‏کننده، مشتری یک تسهیل خاص شود یا جذابیت آن، رابطه‏ی مستقیم و با توانی از فاصله‏ی آن رابطه‏ی معکوس دارد. مدل‏های او شامل این فرض می‏شدند که دو شهر با یک شهر میانی مبادله کالا دارند (به‌صورت خرده‌فروشی) که مقدار این مبادله نسبت مستقیم با جمعیت دو شهر و نسبت معکوس با توانی از فاصله‏ی دو شهر با شهر میانی دارد. [۲۳]
مطابق با مدل هاف، نحوه‏ی جذب مشتریان توسط تسهیلات مختلف، بستگی به میزان جذابیت تسهیلات و بستگی معکوس به فاصله مشتریان تا تسهیلات دارد. این بدان معنی است که مشتریان همیشه جذب یک تسهیل خاص نمی‏شوند و ممکن است مشتری تسهیلی شوند که فاصله‏ی بیشتری از آنان دارد اما دارای جذابیت بیشتری است. ناکانیشی و کوپر[۱۱۵] (۱۹۷۴) این ایده را با افزودن تعداد بیشتری از مشخصه‏ های کیفی برای تسهیلات و محاسبه‏ی جذابیت تسهیلات توسط مدل‏های برهم‌کنش افزاینده[۱۱۶] توسعه دادند. پژوهش‏های گوناگونی وجود دارد که همگی بر مبنای مدل توسعه‌یافته توسط هاف و ناکانیسی و کوپر به رفتار احتمالی مشتریان در قبال تسهیلات پرداخته‏اند. مدل هاف می‏تواند با انجام دادن تغییراتی در آن برای بررسی رضایت مشتریان از یک مرکز توزیع نیز بکار گرفته شود. [۲۳]
مرور ادبیات در نظر گرفتن کیفیت خدمات با بهره گرفتن از مدل سروکوال
درک مشتریان از کیفیت خدمات، یک فرایند پیچیده است. تاکنون ابعاد گوناگونی از کیفیت خدمات پیشنهادشده است (برادی و کرنین[۱۱۷]، ۲۰۰۱). یکی از معروف‌ترین مدل‏هایی که در بازاریابی خدمات مورداستفاده واقع می‌شود سروکوال[۱۱۸] است که توسط پاراسورامن[۱۱۹] در سال ۱۹۸۵ و ۱۹۸۸ توسعه‌یافته است. این مفهوم، نتیجه‏ی مقایسه‏ی انتظارات مشتری از کیفیت خدمات با ادراک او از کیفیت ارائه‌شده‌ی خدمات می‏باشد. پاراسورامن عقیده دارد که کیفیت خدمات شامل انتظارات قبل از خرید مشتری، کیفیت ادراک‌شده از فرایند خرید و کیفیت ادراک‌شده از نتیجه است. او کیفیت خدمات را به‌عنوان فاصله و شکاف بین انتظارات مشتری از خدمت و ادراکات او از خدمات ارائه‌شده معرفی می‏کند. مقیاس کیفیت خدمات یا سروکوال به‌طور گسترده توسط مدیران و محققان برای ارزیابی ادراک مشتری از کیفیت خدمات، استفاده می‌شود. «مقیاس کیفیت خدمات» دارای ۵ بعد اساسی می‏باشد که هرکدام از این ابعاد دارای چندین مؤلفه استانداردشده هستند. این ابعاد عبارت‌اند از:

    • ملموسات
    • قابلیت اطمینان
    • پاسخ‏گویی
    • تضمین
    • همدلی

محققان زیادی به بررسی این موضوع پرداختند که آیا استفاده از این ابعاد در همه صنایع خدماتی کاربرد دارند یا خیر (کوئین و تیلر، ۱۹۹۲) و بدین نتیجه رسیده‏اند که از این عناصر می‏توان در بسیاری از صنایع خدماتی برای بررسی میزان کیفیت خدمات بر روی رضایت مشتریان استفاده کرد.SERVQUAL در خدمات دندانپزشکی (کارمن، ۱۹۹۰)، هتل‏ها (صالح و ریان، ۱۹۹۲)، توریسم و گردشگری (فیک و ریتچی، ۱۹۹۱) شرکت‏های حسابداری (فریمن و دارت، ۱۹۹۳)، بیمارستان‏ها (سلیمان، ۱۹۹۲)، بانکداریی (ونگ و پری، ۱۹۹۱) و بسیاری از صنایع دیگر بکار رفته است. کیفیت خدمات به‌عنوان یک موضوع بسیار مهم در بسیاری از پژوهش‏ها موردبررسی قرارگرفته است؛ زیرا این موضوع ارتباط آشکاری با هزینه (کرازبی، ۱۹۷۹)، سودآوری (بوزل و گیل، ۱۹۸۷، زاهوریک و روست، ۱۹۹۲)، رضایت مشتری (بلتن و درو، ۱۹۹۱، بلدینگ و همکاران، ۱۹۹۳) و حفظ مشتری (ریچهلد و ساسر، ۱۹۹۰) دارد. کیفیت خدمات به‌عنوان عامل بازاریابی شرکت‏ها و عملکرد آن‌ ها در نظر گرفته می‌شود.
مرور بر ادبیات مدل‏های چندهدفه دارای تابع هدف کیفیت در زنجیره‏ی تأمین
در اکثر مدل‏های چندهدفه در زنجیره‏ی تأمین، یکی از اهداف، کمینه کردن هزینه‏ی کل زنجیره‏ی تأمین است که هدف واضح و ابتدایی هر زنجیره‏ی تأمینی است و با برآورده شدن این هدف، زنجیره‏ی تأمین به یک زنجیره‏ی کارا تبدیل خواهد شد. اهداف دیگر زنجیره با توجه به شرایط زنجیره و خواسته‏های ذینفعان پروژه تعریف خواهد شد. یک هدف اصلی که یک زنجیره‏ی تأمین ممکن است به دنبال آن باشد، افزایش سطح خدمت‏دهی به مشتریان است تا رضایت مشتریان را بتواند به نحو احسن برآورده نماید (سعیدی، تیموری و پهلوانی، ۲۰۱۰). کیفیت در زنجیره‏ی تأمین از عواملی است که می‏تواند رضایت مشتریان را برآورده سازد.
در اکثر پژوهش‏هایی که افزایش کیفیت، در زنجیره‏ی تأمین مدنظر قرارگرفته است، کیفیت به‌عنوان کاهش زمان تحویل کالا به مشتریان و یا عدم وجود نقص در کالا یا مواد خام موردتوجه قرارگرفته است.
والدس[۱۲۰] و همکاران (۲۰۱۱) به طراحی یک زنجیره‏ی تأمین دوسطحی پرداخته‏اند که از تعدادی کارخانه‏ی تولیدی، مراکز توزیع بالقوه و مشتریان تشکیل‌شده است. آن‌ ها به بررسی عدم قطعیت در تقاضای مشتریان، انتخاب مکان بهینه برای مراکز توزیع و تصمیم‏ گیری در مورد انتخاب حالت حمل‏ونقل مناسب پرداختند. منظور آن‌ ها از حالت حمل‏ونقل، گزینه‏های گوناگونی می‏باشد که زنجیره برای حمل‏ونقل مناسب پرداختند. منظور آن‌ ها از حالت حمل‏ونقل، گزینه‏های گوناگونی می‏باشد که زنجیره برای حمل کالاهای خود می‏تواند از آن‌ ها استفاده کند و هرکدام از آن‌ ها کیفیت، هزینه و مدت‌زمان تحویل خاص خود رادارند. درنهایت، آن‌ ها به طراحی زنجیره‏ی تأمینی پرداختند که هم بتوانند هزینه‏ی کل زنجیره را حداقل کند و هم کیفیت خدمات زنجیره را به حداکثر خود برساند؛ به‌عبارت‌دیگر، هدف آن‌ ها، ازیک‌طرف، انتخاب مکان‏های مناسب برای گشایش مراکز توزیع و تعیین جریان بهینه‏ی کالاها میان آن‌ ها و از طرف دیگر، حداقل کردن زمان حمل‏ونقل کالاها از کارخانه برای مشتریان می‏باشد-که این موضوع به‌صورت عامل کیفیت خدمات زنجیره در نظر گرفته‌شده است. عدم قطعیت در تقاضای مشتریان از فرضیات این پژوهش می‏باشد. در این مقاله، زمان تحویل کالا به مشتریان، تحت تأثیر انتخاب کانال توزیع و حالت حمل‏ونقل میان تسهیلات توسط زنجیره می‏باشد، زیرا گزینه‏های گوناگونی برای انتقال کالاها میان تسهیلات وجود دارد که هرکدام از آن‌ ها دارای یک سطح خاصی از کیفیت به همراه زمان و هزینه‏ های مربوط به خودشان هستند. بدیهی است که اگر از حالت حمل‏ونقلی استفاده شود که کالاها را سریع‌تر به مقصد موردنظر برساند، هزینه‏ی مربوط به آن نیز بیشتر خواهد شد. درنتیجه، یک مدل دو هدفه با در نظر گرفتن زمان و هزینه ایجادشده است. روش حلی که آن‌ ها برای مدل خود انتخاب کردند، الگوریتم ال-شکل در چارچوب اپسیلون-بهینگی می‏باشد. [۳۱]
بنیتز و همکاران (۲۰۱۰) نیز به ارائه‏ مقاله‏ی مشابه با مقاله‏ی والدس و همکاران پرداختند. [۱۰] آن‌ ها نیز یک مدل دو دهه را در نظر گرفتند که حداقل کردن هزینه به‌عنوان یک تابع هدف و حداقل کردن زمان تحویل کالا از کارخانه به مشتری به‌عنوان تابع هدف دیگر در نظر گرفته‌شده است. در این مقاله نیز از گزینه‏های حمل‏ونقلی مختلفی استفاده‌شده است که هر چه گزینه‏ی حمل‏ونقل انتخاب‌شده از کیفیت بهتر و زمان تحویل کمتر بهره ببرد، هزینه‏ی آن بیشتر خواهد بود. در این مقاله، سه حالت از تکنیک اپسیلون-محدودیت برای ایجاد جواب‏های بهینه‏ی پارتویی مورداستفاده قرارگرفته است.
ایکسو و همکاران (۲۰۰۸) زنجیره‏ی تأمینی را برای صنعت نوشیدنی در چین طراحی کردند که در آن علاوه بر هزینه کل زنجیره به رضایت مشتریان نیز توجه شده است. آن‌ ها مدل دوهدفه‏ای را ایجاد کردند و مینیمم کردن هزینه و ماکسیم کردن سطح خدمت‏دهی به مشتریان را به‌عنوان تابع هدف در نظر گرفتند. در مدل آن‌ ها هزینه‏ های حمل‌ونقل و تقاضای مشتریان به‌صورت متغیرهای فازی در نظر گرفته‌شده‏اند. در تابع هدف هزینه‏ی آن‌ ها متشکل از هزینه‏ی ثابت ایجاد مراکز توزیع و کارخانه‌ها و هزینه‏ های توزیع می‏باشد. تابع حداکثر کردن خدمت‏دهی به مشتریان نیز شامل ارائه‏ کالاها به مشتریان در زمان قابل‌قبول می‏باشد. مدل آن‌ ها به‌وسیله‌ی عامل ارزش مورد انتظار و عامل محدودیت احتمالی از حالت مدل برنامه‏ ریزی چندهدفه عدد صحیح مختلط قطعی تبدیل‌شده است. روش حل مورداستفاده‏ی آن‌ ها الگوریتم ژنتیک مبتنی بر درخت پوشا می‏باشد.
سلیم و همکاران (۲۰۰۸) به طراحی مدل شبکه‏ی یک زنجیره‏ی تأمین پرداختند. هدف آن‌ ها انتخاب تعداد، مکان و ظرفیت بهینه‏ی کارخانه‌ها و انبارها می‏باشد تا کالاها با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت به خرده‏فروشان تحویل داده شوند. در این مسئله رویکرد پوشش در بیان سطح کیفیت به کار گرفته‌شده است. مدل موجود در این مقاله از سه تابع هدف تشکیل‌شده است. تابع هدف اول آن‌ ها کمینه کردن هزینه‏ ها می‏باشد که این هزینه‏ ها شامل هزینه‏ی حمل مواد از کارخانه‏ها به انبار‏ها و از انبارها به خرده‏فروشان و هزینه‏ های ثابت مرتبط به کارخانه‏ها و انبارها می‌باشد کمینه کردن سرمایه‏گذاری جهت احداث کارخانه‏ها و انبارها به‌عنوان تابع هدف دوم مسئله در نظر گرفته‌شده است. بیشینه کردن سطح خدمات ارائه‌شده برای خرده‏فروشان نیز تابع هدف سوم مسئله است رویکرد پوشش برای آن در نظر گرفته‌شده است. تکنیک ماکسی-مین و برنامه‏ ریزی لکسکوگراف برای حل مدل چندهدفه‏ی این مقاله استفاده‌شده است. [۳۹]
پیشوایی و همکاران (۲۰۱۰) به موضوع یکپارچه‏سازی طراحی شبکه‏ی لجستیک پرداختند و آن عامل مهمی برای کارایی و پاسخگویی شبکه در نظر گرفتند و مدیریت کارای فعالیت‏های لجستیک را یک منبع مهم برای خلق مزیت‏های رقابتی می‏دانستند که می‏تواند موجب رضایت مشتریان است. پاسخ‏گویی به نیازهای خاص آنان را نیز فراهم آورد. یکی از زمینه‏های مناسب برای یکپارچه‏سازی در شبکه‏های لجستیک، طراحی یکپارچه شبکه لجستیک مستقیم و معکوس است که می‏تواند باعث جلوگیری از بهینگی ناشی از طراحی جدا از هم شبکه لجستیک مستقیم و معکوس شود. در این مقاله یک مدل برنامه‏ ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای طراحی شبکه یکپارچه لجستیک مستقیم و معکوس باهدف حداقل هزینه‏ ها و بیشینه کردن پاسخگویی شبکه‏ی لجستیک ارائه‌شده است. با توجه به این‌که مدل ارائه‌شده به دسته مسائل سخت تعلق دارد، یک الگوریتم ژنتیک بر پایه استفاده از سه نوع جستجوی همسایگی به‌طور پویا برای حل مدل توسعه داده‌شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...