خرید متن کامل پایان نامه ارشد | ۲-۲-مبانی نظری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد و بازده شرکتها موضوع پیچیده و چند بعدی است. به همین دلیل انواع تعارض و تضاد منافع بین اشخاص و گروه ها را میتوان انتظار داشت که از جمله آنها میتوان به تضاد منافع بین مالکان و مدیران، سهامداران و طلبکاران، سهامداران حقیقی و حقوقی، سهامداران درونی و بیرونی و غیره اشاره نمود. با وجود این، یکی از مهمترین ابعاد تئوری نمایندگی به ناهمگرایی منافع بین مدیران وسهامداران مربوط می شود که موضوع اصلی اکثر تحقیقات در این زمینه را تشکیل میدهد. به اعتقاد صاحبنظران، سهامداران همواره باید نظارت مؤثر و دقیقی را بر مدیریت اعمال نمایند و همواره تلاش کنند تا از ایجاد مغایرت در اهداف و بروز انحراف در تلاشهای مدیران جلوگیری شود(پوشنر، ۱۹۹۳).[۹]
تحقیق حاضر به بررسی رابطه ساختار مالکیت شرکتی و محافظه کاری می پردازد. از دیدگاه تهیه کنندگان صورت های مالی، محافظه کاری به عنوان کوششی برای انتخاب یکی از روشهای پذیرفته شده حسابداری است که موجب شناخت کندتر درآمد فروش؛ شناخت سریعتر هزینه، ارزش یابی کمتر دارایی ها، و یا ارزشیابی بیشتر بدهیها شود . محققان از سه نوع معیار برای ارزیابی محافظه کاری استفاده میکنند. این معیارها بر اثر عدم تقارن زمانی در شناسایی سود و زیانهای حسابداری گزارش شده بویژه خالص دارایی ها، سود و اقلام تعهدی استوارند و در برگیرنده ی معیار خالص دارایی ها (استوبر ۱۹۶۶)، معیار سود و اقلام تعهدی (گیولی و هاین ۲۰۰۰)، معیار رابطه سود/بازده سهام (باسو ۱۹۹۷) است.
۲-۲-مبانی نظری
۲-۲-۱-محافظه کاری
محافظه کاری یک واژه کلی برای جهان بینی های سیاسی اجتماعی و مذهبی است که هدف اصلی آن حفظ و نگهداری جامعه و ارزشهای موجود است. هدف صورتهای مالی، ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفادهکنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. هدفهای گزارشگری مالی و مبانی حسابداری ایجاب می کند، اطلاعاتی که گزارشگری مالی فراهم میآورد از ویژگیهای معین برخوردار باشد (کمیته تدوین استاندارادهای حسابداری، ۱۳۹۱). در مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران از این ویژگیها با عنوان خصوصیات کیفی یاد شده است. یکی از این خصوصیات محافظه کاری است. محافظه کاری بدون تردید جایگاهی بسیار با اهمیت در اذهان حسابداری داشته و توسط برخی از نویسندگان حسابداری، با اهمیتترین اصل نامیده شده است. مثلاً ارزشیابی موجودیها بر مبنای قاعده اقل بهای تمام شده یا بازار، مثالی کلاسیک برای محافظه کاری است (شباهنگ، ۱۳۸۹). یکی از محدودیتهای حاکم بر خصوصیات کیفی اطلاعات مالی این است که اغلب نوعی موازنه یا مصالحه بین خصوصیتهای کیفی ضرورت دارد. به طور مثال اطلاعاتی که قابل اتکاتر است، اغلب از درجه مربوط بودن کمتری برخوردار است و به عکس. عموماً هدف، دستیابی به نوعی توازن بین انواع خصوصیات کیفی به منظور پاسخگویی به اهداف صورتهای مالی است (مفاهیم نظری گزارشگری مالی، ۱۳۹۱). یکی از این مواردی که در این تضاد و ناهماهنگی توجه محققان را به خود جلب کردهاست، محافظه کاری در حسابداری است، زیرا محافظه کاری قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری را بهبود میبخشد، ولی احتمالاً مربوط بودن اطلاعات به تصمیم گیری را کاهش میدهد (کردستانی و ایرانشاهی، ۱۳۹۱).
۲-۲-۱-۱- محافظه کاری در کتاب شناسی حسابداری
باسو (۱۹۹۷) محافظه کاری را تمایل حسابداران به الزام درجه بالاتری از تأییدپذیری برای شناسایی اخبارخوب (سودها)، نسبت به شناسایی اخبار بد (زیان ها)، تعریف نموده و آن را محافظه کاری شرطی یا وابسته به اخبار نامیده است. به عقیده وی قیمتهای بازار منعکسکننده تمام تغییرات در ارزش
دارایی ها اعم از سودها و زیانها است. بنابرین، بازده سهام همواره منعکس کننده اخبار خوب و اخبار بد است. از این رو میتوان تغییرات بازده سهام را نماینده اخبار خوب و اخبار بد دانست. لیکن واکنش سود به عنوان یک رقم حسابداری به اخبار خوب و اخبار بد، به علت وجود محافظه کاری، نامتقارن است. پژوهش های صورت گرفته توسط بیور و رایان[۱۰] (۲۰۰۰) محافظه کاری حسابداری را تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری دارایی ها عنوان میکنند. پنمن و ژانگ[۱۱] (۲۰۰۲) محافظه کاری حسابداری را انتخاب روش و برآوردی از حسابداری میدانند که ارزش دفتری دارایی ها را به گونهای بارز، پایین نشان میدهد. بنابرین در شرایط تورمی، انتخاب روش لایفو برای شناسایی موجودی کالا نسبت به روش فایفو، روش
محافظه کارانه است. دیگر تعریف ارائه شده از محافظه کاری توسط (احمد و همکاران[۱۲]، ۲۰۰۲) ارائه شد. به عقیده ایشان محافظه کاری کم نمایی پیوسته ارزش دفتری خالص داراییها نسبت به ارزش بازار آنها است.
به عقیده گیولی و هاین[۱۳] (۲۰۰۷) محافظه کاری عبارت است از انتخاب یک راهکار حسابداری تحت شرایط عدم اطمینان که در نهایت به ارائه کمترین داراییها و درآمدها منجر شود و کمترین اثر مثبت را بر حقوق صاحبان سهام بگذارد. ایشان معتقدند که افزایشهای فاقد قابلیت تأیید در سودها در زمان وقوع شناسایی نمیشوند بلکه در دورههای آتی، زمانی که جریانهای نقدی مربوط به آنها ایجاد می شود، شناسایی میگردد. به عنوان مثال اگر ارزش یک دارایی به وسیلۀ افزایش جریانهای نقدی مورد انتظار آتی آن افزایش یابد، درآمد مربوطه طی دورههای آتی به موازات ورود جریانهای نقدی شناسایی
می شود. بنابرین، انتظار میرود افزایش در درآمدها در دوره های آتی نیز پایدار است. در مقابل زیانها با درجه مشابهی از تأییدپذیری به احتمال غالب در همان دوره وقوع شناسایی میگردند. بنابرین، زیانها دارای پایداری کمتری نسبت به درآمدها هستند.
هیئت استانداردهای حسابداری مالی[۱۴] در بیانیه مفاهیم شماره (۲)، محافظه کاری را چنین تعریف نموده است: «نشان دادن واکنش محتاطانه به وجود ابهام، به منظور ایجاد اطمینان خاطر از اینکه ابهام و خطرهای ذاتی ناشی از آن در حد کافی مورد توجه واقع شده است». هیئت اصول حسابداری[۱۵] در بیانیه شماره (۴) با عنوان «مفاهیم و اصول حسابداری موجود در صورتهای مالی شرکتها یا واحدهای تجاری» در بخش دوم اصول حسابداری (عرف یا سنت) از محافظه کاری به عنوان یکی از اصولحسابداری یاد نموده است (ولک و همکاران[۱۶]، ۲۰۰۴ ).
هیئت استانداردهای حسابداری انگلستان[۱۷]، محافظه کاری را به عنوان یکی از خصوصیات کیفی اطلاعات حسابداری برشمرده است.
هیئت استانداردهای بین المللیحسابداری[۱۸] و هیئت استانداردهای حسابداری مالی در بیانیه مشترکی پیرامون چارچوب نظری گزارشگری مالی، اهداف گزارشگری مالی و ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی را در دو بخش ارائه کرده اند. طبق این بیانیه ویژگیهای کیفی گزارشگری اطلاعات مالی مؤثر بر
تصمیمگیری از اجزای زیر تشکیل می شود:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 09:21:00 ق.ظ ]
|