" خرید متن کامل پایان نامه ارشد | ۱۰- امتیازات و مصونیتها (ماده ۴۸) – 5 " |
“
– شخصی که مشخص شود مرتکب سوءرفتار شدید یا نقض جدی وظایف محوله در چارچوب اساسنامه یا قواعد دادرسی و ادله شدهاند.
– شخصی که قادر نباشد عملکرد مناسب در چارچوب وظایف محوله در اساسنامه را اعمال کند.
روند عزل مقامات دیوان :
۱- قاضی :
با اکثریت دولتهای عضو به مجرد پیشنهاد مورد قبول اکثریت قضات دیگر
۲- دادستان :
با رأی اکثریت مطلق کشورهای عضو
۳- ریاست دبیرخانه و معاون وی :
با رأی اکثریت مطلق قضات
۵- مجمع دول عضو[۷۳]
یک نماینده از هر دولت عضو و دولتهایی که اساسنامه نهایی را امضاء نمودهاند در مجمع حضور دارند.
عملکرد :
– نظارت و اقدام بر روی پیشنهادات کمیسیون مقدماتی
– امر مدیریت نظارتی بر ارگانهای مختلف دادگاه
– نظارت و اقدام بر روی گزارشات دبیرخانه
– اتخاذ تصمیم دال بر ایجاد بودجه دادگاه
– تصمیم بر اینکه آیا تعداد قضات تغییر کند؟
– نظارت بر سؤالات دال بر عدم مشارکت (وفق ماده (۷) (۵) ۸۷ اساسنامه)
– اجرای هر عملکردی که با اساسنامه و یا قواعد دادرسی و ادله سازگاری داشته باشد
– قبول عناصر جرم (وفق ماده ۹ اساسنامه)
– قبول قواعد دادرسی و ادله ( وفق ماده ۵۱ اساسنامه)
– انتخاب قضات دادگاه (وفق ماده (۶) ۳۶ اساسنامه)
– انتخاب دادستان و معاون (وفق ماده ۴۲ اساسنامه)
– ایجاد دستورالعمل برای استخدام پرسنل آزاد و تصویب آئیننامه سازمانی کارکنان
ساختار اداری مجمع (وفق ماده (۳) ۱۱۲ اساسنامه ) شامل :
– رئیس
– نایب رئیس
– اعضاء
دبیرخانه باید برای مدت سه سال توسط مجمع انتخاب شود و کارکنان دبیرخانه باید بر اساس اصل تساوی جغرافیایی و اصل سیستم حقوقی دنیا افراد آن درنظرگرفته شوند.
رأیگیری[۷۴] در مجمع وفق ماده (۸) (۷) ۱۱۲ اساسنامه) بشرح ذیل صورت میگیرد :
– هر دولت عضو یک رأی دارد
– مجمع باید تلاش کند که به یک توافق عام بر روی همه موضوعات برسد. در صورت عدم حصول اجماع، رأیگیری به صورت زیر، مگر اینکه ترتیب دیگری در اساسنامه باشد.
– برای موضوعات ماهوی اکثریت دولتهای حاضر به معنی اکثریت مطلق کشورهای حاضر تلقی میگردد.
– برای موضوعات داوری اکثریت صرف دولتهای حاضر.
دولتهایی که ۲ سال یا بیشتر دیون معوقه در رابطه با سهمشان (ماده ۱۱۷) نسبت به دیوان را داشته باشند، نباید در مجمع یا دبیرخانه رأیی داشته باشند، مجمع با این وجود میتواند به دولت اجازه رأی دادن بدهد اگر مشخص شود که قصور در پرداخت سهم تعیینی آن ها در رابطه با بودجه دیوان ماورای کنترل آن دولت بوده است.
۶- کارکنان (ماده۴۴)
۱- هرکدام از دادستان و رئیس دبیرخانه در حوزه خود اشخاصی را که واحد صلاحیتهای لازم باشند منصوب خواهد کرد. در مورد دادستان این امر شامل نصب تحقیقکنندگان نیز هست.[۷۵]
۲- برای استخدام کارکنان، دادستان و رئیس دبیرخانه اطمینان خواهند یافت که افراد موردنظر واجد عالیترین شاخصهای مدیریت، صلاحیت کاری و کمال باشند. در این رابطه آنان به معیارهای اعلام شده در بند۸ ماده ۳۶ توجه خواهند کرد.
۳- رئیس دبیرخانه با موافقت هیئت رئیسه و دادستان شرایط مربوط به استخدام کارکنان، شامل شرایط انتصاب، دستمزد و اتمام مأموریت آنان را پیشنهاد خواهد کرد. مقررات مربوط به استخدام در مجمع دولتهای عضو به تصویب خواهد رسید.
۴- در شرایط استثنایی دیوان میتواند از خدمات افرادی که توسط دولتهای عضو، سازمانهای دولتی یا سازمانهای غیردولتی که به منظور کمک به ارکان دیوان به طور رایگان در اختیار دیوان قرار داده میشوند استفاده نماید.
دادستان میتواند چنین اعطایی را از سوی دادسرا قبول کند این اشخاص که به طور رایگان در اختیار دیوان قرار داده میشوند، مطابق دستورالعملهایی که توسط مجمع دولتهای عضو تنظیم خواهد شد به کار اشتغال خواهند یافت.
۷- تعهد رسمی (ماده۴۵)
قضات، دادستان، معاونان دادستان، رئیس دبیرخانه و معاون دبیرخانه قبل از به عهده گرفتن وظایفی که به موجب این اساسنامه به عهده آنان است در جلسه عمومی رسماً تعهد خواهند کرد که وظایف خود را در کمال بیطرفی و با شناخت کامل انجام خواهند داد.
۸- عزل (ماده ۴۶)
۱- یک قاضی، دادستان، معاون دادستان، رئیس دبیرخانه یا معاون وی بر اساس تصمیمی که مطابق بند(۲) گرفته خواهد شد، از سمت خود در موارد ذیل عزل خواهد شد.
الف) در صورتی که محقق شود که وی در اجرای وظایفی که به موجب این اساسنامه به عهده دارد مرتکب تقصیر یا قصور مهمی به نحو مقرر در آئیننامه دادرسی و ادله شده است.
ب) از عهده وظایفی که به موجب این اساسنامه به عهده دارد، برنمیآید.
۲- تصمیم مربوط به عزل یک قاضی، دادستان یا معاون دادستان که به موجب بند (۱) اتخاذ میگردد و توسط مجمع دولتهای عضو و با رأی مخفی اتخاذ خواهد شد:
الف) در مورد یک قاضی، بر اساس رأی اکثریت دوسوم آرای دولتهای عضو و بر اساس توصیه اکثریت دوسوم قضات دیگر.
ب) در مورد دادستان، بر اساس رأی اکثریت مطلق دولتهای عضو.
ج) در مورد معاونان دادستان، بر اساس اکثریت مطلق دولتهای عضو وبراساس توصیه دادستان .
۳- تصمیم مربوط به عزل رئیس دبیرخانه یا معاون وی با رأی اکثریت مطلق قضات اتخاد خواهد شد.
۴- یک قاضی، دادستان، معاون دادستان، رئیس دبیرخانه، معاون دبیرخانه که عملکرد او در اجرای وظایفی که در این اساسنامه پیشبینی شده است، به موجب این ماده مورد اعتراض واقع گردیده، میتواند دلایل مورد ادعا را دریافت و دلایل خود را مطابق آئیننامه دادرسی و ادله ارائه نماید، اما نمیتواند به نحو دیگری در رسیدگی به مسأله شرکت نماید.
۹- اقدامات انضباطی (ماده ۴۷)
یک قاضی، دادستان، معاون دادستان، رئیس دبیرخانه یا معاون وی که مرتکب خطایی خفیفتر از آن چه که در بند ۱ ماده ۴۶ آمده است، بشود مطابق آئیننامه دادرسی و ادله، اقدامات انضباطی در مورد وی اعمال خواهد شد.
۱۰- امتیازات و مصونیتها (ماده ۴۸)
۱- دیوان در سرزمین هر کدام از کشورهای عضو از امتیازات و مصونیتهای لازم برای انجام وظایف خود برخوردار خواهد شد.
۲- قضات، دادستان، معاون دادستان و رئیس دبیرخانه در اجرای وظایف خود و در ارتباط با این وظایف از امتیازات و مصونیتهایی که برای روسای هیاتهای دیپلماتیک شناسایی شده است، برخوردارند. پس از انجام مأموریت خود، آنان از مصونیت قضایی در ارتباط با گفتار و نوشتار و اعمالی که مربوط به اجرای وظایف رسمی آنان بوده است، برخوردار خواهند بود.
۳- معاون دبیرخانه، اعضای دادسرا و اعضای دبیرخانه از امتیازات و مصونیتها و تسهیلات لازم برای اجرای وظایف خود، مطابق با موافقتنامه مربوط به امتیازات و مصونیتهای دیوان بهره خواهند برد.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-19] [ 03:34:00 ب.ظ ]
|