– یو و همکاران (۲۰۰۸)، در پژوهشی به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر قابلیت ­های زنجیره تأمین و عملکرد شرکت پرداختند. یافته­ ها نشان دادند، قرارگیری فناوری اطلاعات در سیستم ارتباطات زنجیره تأمین می ­تواند به ایجاد امکانات بهتر در زنجیره تأمین در زمینه­هایی مانند تبادل اطلاعات، هماهنگی، یکپارچه­سازی فعالیت­ها و حساسیت تأثیرپذیری زنجیره تأمین منجر شود.
– گاستین و همکاران(۲۰۰۸)، دریافتند که شرکت­های یکپارچه شده بیشتر فرآیندهای کسب وکار خود را کامپیوتری می­ کنند، بنابراین به فواید مشهودتری مثل صرفه­جویی در موجودی و کاهش زمان­های تأخیر دست می­یابند. مبتنی بر این مطالعات، فرضیه­هایی، به صورت زیر تدوین شده­ است:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرضیه اهم: ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه بر توانمندی­های رقابتی تأثیر دارد.
فرضیه اخص: یکپارچگی داخلی به وسیله یک سیستم کاملاً آشکار از نقطه خرید تا نقطه توزیع در داخل یک سازمان جهت دستیابی به رضایت مشتری در نظر گرفته شده ­است.
– اسمیت و راسنزویک، بارگلمن و همکاران؛ تید و همکاران(۲۰۰۹)، نشان دادند که یکپارچگی داخلی به طور معناداری نوآوری­های محصول را بهبود می­دهد. گریفی نیز، بیان کرد که مکانیزم­ های یکپارچگی داخلی مثل تیم­های چند وظیفه ­ای زمان تحویل محصولات جدید را کاهش می­دهد.
– بنیتو(۲۰۰۹)، به مطالعه ارتباط بین سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و کارایی عملیاتی در خرید پرداخت. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد، سرمایه ­گذاری در فناوری اطلاعات بر کارایی عملیاتی خرید، تأثیر مثبت می­ گذارد. به طور اساسی برای انجام دادن و نیز ارتقاء دادن بعضی از فعالیت­های خرید توسعه یافته مانند همکاری با تأمین­کنندگان، ارزیابی تأمین­کنندگان، درگیرکردن تأمین­کنندگان در توسعه و طراحی محصول و نیز یکپارچه­سازی لجستیک، پذیرش فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین ضروری است.
– سزن(۲۰۰۹)، به بررسی آثار نسبی طراحی، یکپارچه­سازی و تسهیم اطلاعات بر کارایی زنجیره تأمین به صورت تجربی پرداخت. بررسی داده ­ها نشان داد، یکپارچه­سازی و تسهیم اطلاعات، روش­هایی مطمئن برای افزایش کارایی در زنجیره­های تأمین هستند. همچنین طراحی یک زنجیره تأمین نیز نقشی مهم در دستیابی به سطوح مطلوب کارایی دارد.
– یولنجین و یورای(۲۰۱۰)، به مطالعه پذیرش فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین پرداختند. در این مطالعه، هدف آنها تعیین کردن میزان استفاده از فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین و نیز میزان استفاده از اینترنت(به عنوان یک بعد خاص فناوری اطلاعات) توسط شرکت­ها بود. نتایج مطالعه نشان داد که ۶۷ درصد از شرکت­های مورد بررسی از فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین­شان استفاده می­ کنند. برای اکثریت شرکت ها ۵۳ درصد(مهم­ترین دلیل استفاده از فناوری اطلاعات در زنجیره­تأمین، آگاهی از مشتریان) ۱۸درصد از شرکت­ها، دستیابی به نیازمندی­های مشتریان و بهبود سطوح خدمات­دهی، ۱۲ درصد از شرکت­ها، دستیابی سریع به اطلاعات و بهبود یکپارچه­سازی اطلاعاتی و مزیت­های رقابتی و نیز حفظ مزیت­های رقابتی را به عنوان مهم­ترین دلایل برای استفاده از ۸۱ درصد از فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین بیان کردند. همچنین نتایج نشان داد، ۵۶ درصد از شرکت­های استفاده­کننده سایت شرکت­ها از اینترنت استفاده می­ کنند و اینترنتی دارند. اکثریت شرکت­هایی که سایت اینترنتی دارند، از آن برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق پست الکترونیکی، ارائه تبلیغات فروش و فعالیت­های عمومی ارتباطی و نیز ارائه اطلاعات محصولی به صورت دیداری و شفاهی استفاده می­ کنند.
– پارتاسری و هاموند(۲۰۱۰)­ در مقاله خود با عنوان ورودی و خروجی نوآوری محصول، تأثیر تعدیل­کنندگی فرایند نوآوری، دریافتند که یکپارچگی وظیفه ­ای تأثیر مثبتی روی فراوانی نوآوری محصول دارد.
– بالدوین و هنلنیز(۲۰۱۰)دریافتند که ایده­های نوآورانه بخش­های داخلی مختلف منابع اصلی نوآوری هستند و اغلب ایده­های نوآورانه­ای که در بخش­های داخلی شرکت صورت می­گیرد باعث ایجاد نوآوری­های محصول می­گردند.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه:
در این فصل به بررسی چگونگی روش تحقیق، گردآوری داده ­ها و تحلیل آن­ها جهت استفاده از داده ­های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می­ شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می­گردد.
۳-۲ روش تحقیق:
پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی می­باشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع قیاسی، از نظر نحوه­ اجرای پژوهش کیفی، از نظر نوع داده ­ها توصیفی، پیمایشی است.
۳-۳ متغیرهای پژوهش:

نام متغیر
نقش متغیر در
پژوهش نوع متغیر در
پژوهش
مقیاس­های سنجش متغیر
در پژوهش
مستقل
وابسته
مداخله­ای
زمینه­ای
کمی
کیفی
اسمی
رتبه­ای
فاصله­ای
نسبتی
پیوسته
گسسته
یکپارچگی فنآوری اطلاعات
*

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...