گراف۱- رنگرزی کلیه رنگزاها به جز نیل

گراف۲- دندانه کلیه رنگزاها

گراف۳- رنگرزی نیل

۳-۱-۲-۴ مولفه های رنگی
مولفه رنگی و نحوه ی اندازه گیری آن، مسئله ی مهمی در ارزیابی کیفیت رنگی الیاف یا منسوج است. تاکنون روش های مختلفی جهت ارزیابی و اندازه گیری مولفه رنگی برای منسوجات مسطح با بافتهای مختلف ارائه شده است که ازجمله ی آنها می توان به روش های بصری، استفاده از دستگاه های کالریمتر، اسپکتروفتومتر و روش های دیجیتالی مانند استفاده از دوربین و اسکنر اشاره کرد. میزان انعکاس و در نتیجه مختصات رنگی و مشخصات ظاهری نخ به کار رفته در منسوجات در امتداد طولی متفاوت با مقطع عرضی آن است. با توجه به اینکه در صنعت فرش دستباف در محصولاتی مثل قالی و یا گلیم به ترتیب با سطح مقطع عرضی و طولی لیف رنگ شده در ارتباط هستیم. وجود اختلاف بین مقادیر انعکاسی نخ در دو حالت عمودی و مایل و همچنین اثر زاویه دید مشاهده کننده و نیز ویژگی های سطحی جسم، ایجاد رنگ های متفاوتی با اختلاف رنگ قابل تشخیص در این کفپوش ها را سبب می گردد. بر خلاف منسوجات مسطح مانند گلیم و جاجیم که در اکثر موارد امتداد طولی لیف در آنها به چشم می خورد، به نظر می رسد در نمونه های دارای خواب، سطح مقطع عرضی الیاف بیش از امتداد طولی آنها دیده می شود که احتمالاً بدلیل متفاوت بودن رفتار نوری در این دو جهت، ممکن است رفتار رنگی و به تبع آن ثبات های رنگی متفاوتی بدست آید. همچنین مقدار انعکاس و روشنایی مشاهده شده در امتداد طولی الیاف بیشتر از سطح مقطع عرضی آنها است. بنابراین رنگی که از امتداد طولی لیف به چشم می رسد با رنگ سطح مقطع عرضی متفاوت خواهد بود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بنابراین برای ساختن نمونه های مورد بررسی از منظر امتداد طولی از مقواهایی با ابعاد یکسان ۵/۱× ۳ سانتی متر استفاده گردید و نخ ها به طور موازی و به تعداد ۲۰ دور بر روی آن پیچیده شد تا کاملاً پشت پوش گردد. جهت تعیین مولفه های رنگی نمونه های آماده شده به صورت سطح مقطع طولی از دستگاه اسپکتروفتومتر انعکاسی استفاده گردید که شرایط مشاهده جهت محاسبه داده های کالریمتریک D65/10° در سیستم CIE L*a*b* می باشد. علاوه بر این جهت مشاهده بصری از یک دوربین EOS مدل ۴۵۰D Canon برای عکاسی از نمونه ها استفاده شد. نورپردازی با بهره گرفتن از یک منبع نوری D65 و در نورملایم روز(هوای نیمه ابری) انجام شد. تصاویر بدست آمده توسط هر دو نور مناسب بوده، ولی نمونه های عکاسی شده تحت نور D65 واقعی تر، طبیعی تر، با کیفیت تر و استاندارد تر بوده است.
تراکم خواب نخ ها در واحد سطح به خصوص در سطح مقطع عرضی نخ های منسوجات خوابدار، در میزان روشنایی و به دنبال آن ظاهر رنگی آنها مؤثر است. از این رو در تمام نمونه های رنگی تهیه شده تراکم نخ ها در واحد سطح، یکسان و نزدیک به دو تراکم معمول به کار رفته در فرش های دستباف با پشم های مرینوس انتخاب گردید.
برای تهیه نمونه های شبیه سازی شده پرز فرش از لوله های پلی وینیل با سطح مقطع دایره ای شکل به قطر ۱ سانتی متر و طول ۲ سانتی متر استفاده شده است. سپس نخ ها با تراکم یکسان (۴۰ نخ) از داخل لوله عبور داده شد و اضافه آنها به طور کاملاً هم سطح بریده تا کاملاً ظاهری مشابه به سطح فرش را به خود گیرد. تراکم نمونه ها توسط نخی که به انتهای نمونه از داخل لوله پلی ونیل متصل می باشد، قابلیت تغییر را جهت مشاهده دارد.
از یک دوربین Canon مدل EOS 450D برای عکاسی از نمونه ها استفاده شد. نورپردازی پس از آزمایشات متعدد با بهره گرفتن از منبع نوری D65 و در نورملایم روز(هوای نیمه ابری) انجام شد. تصاویر بدست آمده توسط هر دو نور مناسب بوده، ولی نمونه های عکاسی شده تحت نور D65 واقعی تر، طبیعی تر، با کیفیت تر و استاندارد تر بوده است.(جدول۳-۳۵ الی ۳-۴۵ )
جدول۳-۳۵- مولفه های رنگی نیل

Indigo / نیل

b*

a*

L*

number

۷٫۰۴

-۴٫۱۹

۸۴٫۸۹

۱

-۳٫۲۱

-۵٫۹۷

۷۳٫۳۶

۲

-۱۱٫۲۴

-۵٫۹۰

۶۰٫۰۷

۳

-۱۹٫۵۷

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...