دانلود پایان نامه های آماده | ۲-۱۱-۲- بنیان و شالوده نگرش در تمرین ذهن آگاهی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
تعاریف متعددی از ذهن آگاهی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. ذهن آگاهی به عنوان هشیاری در نظر گرفته می شود که غیر قضاوتی، دوستانه است و در پی افزودن یا کم کردن چیزی از تجربه نمی باشد. ذهن آگاهی به روش های مراقبه انعطاف ناپذیر یا مشخص و تعیین شده محدود نشده است، بلکه چیزی است که در دسترس ماست تا در هر لحظه و با هر نفس تجربه اش کنیم. بنابرین ظرفیت ذهن آگاه بودن در تمامی موجودات بشری وجود دارد(برنتلی، ۲۰۰۵ ).
روزنبرگ (۱۹۹۸) ذهن آگاهی را مشابه آینه ای دانست که دقیقا مقابل آن ظاهر می شود، انعکاس میدهد. معلم مراقبه مشهور یهنی نات هان ( ۱۹۸۷)، براهمیت ارتباط با لحظه حاضر تأکید دارد. او میگوید : ” این لحظه تنها چیزی است که حقیقت دارد. در لحظه حال بودن و لذت بردن از لحظه حاضر مهمترین وظیفه ی ماست “. ذهن آگاهی داشتن افکار نیست، بلکه ذهن آگاهی هشیاری از تفکر همانند جنبه دیگر تجربه را در بر میگیرد ( برنتلی، ۲۰۰۵).
کابات – زین در ۱۹۹۰ ذهن آگاهی را به عنوان آگاهی قضاوتی لحظه به لحظه تعریف میکند و در سال ۱۹۹۴ توجه کردن به اهداف در حال حاضر به شیوه خاص و به صورت غیر قضاوتی را ذهن آگاهی میداند و در سال ۲۰۰۳ تعریف خود را کاملتر کرده و ذهن آگاهی را نوعی از آگاهی میداند که از طریق توجه به اهداف واقعی و بودن در زمان حال، بدون قضاوت راجع به تجربیات آشکار لحظه لحظه پدیدارمی گردد( کابات- زین، ۲۰۰۳).
ذهن آگاهی به معنی توجه کردن به زمان حال به شیوه ای خاص، هدفمند و خالی از قضاوت است ( کابات – زین، ۲۰۰۳).
ذهن آگاهی به معنی توجه کردن به زمان حال به شیوه ای خاص، هدفمند و خالی از قضاوت است( کابات – زین، ۱۹۹۰، به نقل ازسگال و همکاران، ۲۰۰۳). بر اساس این تعریف محققان تأکید میکنند که ذهن آگاهی بر اساس چند واقعیت شکل میگیرد که شامل عدم واکنش پذیری، هوشیاری مشاهده گرانه، عمل همراه با آگاهی و تمرکز و توجه خالی از قضاوت به تجارب هستند(بائر، اسمیت، هاپکیینز، کریت مایروتونی، ۲۰۰۶ ).
ذهن آگاهی یعنی بودن در لحظه با هر آنچه اکنون هست، بدون قضاوت و بدون اظهار نظر درباره آنچه اتفاق می افتد؛ یعنی تجربه واقعیت محض بدون توضیح(سگال، تیزدل و ویلیامز، ۲۰۰۲). کابات – زین(۲۰۰۳) مطرح کرد که توجه هشیار شامل وضعیت، علاقمندی، صمیمیت به تجربه مشاهده شده در لحظه خاص، بدون توجه به خوشایند یا ناخوشایند بودن آن است. ذهن آگاهی بر اساس مراقبه، یک رویکرد درمان روانشناختی است که در سالهای اخیر تحقیق و بررسی در این مورد افزایش یافته است.
بائروهمکاران (۲۰۰۶) در تحقیقی نشان دادند که نگرش خالی از قضاوت به تجارب در نهایت به کاهش آشفتگی ها و مشکلات روانی و تنظیم عواطف و افزایش هوش هیجانی و اعتماد به نفس می شود.
تمرین و آموزش ذهن آگاهی سه اصل کلی را در برمی گیرد :
-
- گسترش هشیاری از طریق روش منظم که شامل تمرینهای ذهن آگاهی رسمی(وارسی بدن، مراقبه نشسته، حرکات هشیار) و تمرین ذهن آگاهی غیر رسمی (ایجاد هشیاری لحظه به لحظه در زندگی روزانه).
-
- چهار چوب نگرش خاص که توسط مهربانی، کنجکاوی و تمایل به بودن در حال با آشکار کردن تجربه مشخص می شود. این نگرشها هم تعمدا در تمرین ایجاد میشوند و هم به طور خود بخود دراثر تمرین به وجود میآید.
- درک تجسم شده از آسیب پذیری انسان. این فهم و درک از طریق آموزشهای شنیدن گستر ش مییابد؛ و سپس صحت و درستی آن مستقیما از طریق دیدن فرایند تجربه ای در عمل طی تمرین مراقبه ذهن آگاهی بررسی می شود. ما بواسطه ای آن یاد می گیریم که اگر چه رنج کشیدن بخش ذاتی تجربه مان است، اما روشهایی وجود دارد که میتوانیم برای تشخیص دادن الگوهای عادتی مشترک برای تداوم بخشیدن آن، افزودن و عمیق شدن آن یاد بگیریم(کرین، ۲۰۰۹).
۲-۱۱-۲- بنیان و شالوده نگرش در تمرین ذهن آگاهی
کابات- زین(۱۹۹۰) نگرش خاص که اساس و شالوده ی تمرین ذهن آگاهی را تشکیل میدهد بیان کرد که این نگرشها هم نحوه ی برخوردی که ما با تمرین داریم و هم پیامد آن هستند. این عاملها از همدیگر مستقل نیستند، بلکه هر کدام از دیگری حمایت میکنند و به صورت عمیقی با هم مرتبط هستند. رشد این عاملهای نگرشی افراد را قادر میسازد تا پایه های ذهن آگاهی را از طریق درک چیزها همان گونه که هستند بسط داده و میل و اشتیاق به تغییرازحالت “شدن” به “بودن” را ترویج دهد(کرین، ۲۰۰۹).
اصل اساسی در درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی این است که درون هر شخصی ظرفیت زیادی برای همدردی و پذیرش هشیاری وجود دارد، و اینکه کاربرد این هشیاری میتواند به یادگیری عمیق، بهبود یافتن و تغییر منجر شود.
اصل اساسی دوم ” بودن ” شخص است، نه ” انجام دادن “. شرکت کنندگان تشخیص دادن و متوقف کردن عادتهای کاری و مبارزه کردن با تجربه را یاد می گیرند و در عوض ” بودن ” را یاد می گیرند. این به معنی آن است که، بدون تلاش برای تغییر دادن چیزی در هر لحظه صرفا توجه میکنند.
اصل اساسی سوم هنگام وارد شدن به کلاس درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی ، پذیرفتن “شیوه ندانستن ” است. و این فقط به معنی حذف کردن و کاهش دادن عقاید،
-
- . brest cancer ↑
-
- . Chen & et al ↑
-
- . Lee, A. , & W U, HY ↑
-
- . Tuncer ↑
-
- . quality of life ↑
-
- . Kilbreth, SH & Refshauge, lc ↑
-
- . anxiety ↑
-
- . stress ↑
-
- . mood disorder ↑
-
- . relapse ↑
-
- . Deng, G & Cassileth, BR ↑
-
- . ancology ↑
-
- . mindfulness – based stress reduction (MBSR) ↑
-
- . Kabat-Zinn, J. ↑
-
- . post traumatic stress disorder ↑
-
- . Paterson ↑
-
- . Winnie ↑
-
- . adjustment disorder ↑
-
- . major depression disorder ↑
-
- . anxity disorder ↑
-
- . Chen & Chan ↑
-
- . Lebel ; Rosberger ;Edgar ;Gerald M ↑
-
- . Palman &Fish ↑
-
- . world health organization ↑
-
- . Perry ,K , & Chang ,Ch ↑
-
- . Vedat , I , Periham , G , Seref , K , & Anderson , H ↑
-
- . Distfano ↑
-
- . mindfulness _ based stress reduction (MBSR) ↑
-
- . ACT ↑
-
- . Veehof, M. M. ↑
-
- . Baer, R. ↑
-
- . Krietemeyer, J. ↑
-
- . Third wave ↑
-
- . Kabat-Zinn, J. ↑
-
- . Morone, N. E. ↑
-
- . Linehan, M. ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:15:00 ق.ظ ]
|