۱-۱۳ متغیر های تحقیق
در یک طبقه بندی متغیر های تحقیق شامل موارد ذیل می باشد
متغیر مستقل:
متغیر مستقل متغیری است که بر متغیر وابسته به صورت مثبت یا منفی تاثیر می گذارد به عبارت دیگر متغیر مستقل شرایط یا خصایصی هستند که محقق در عمل آنها را برای اثباط ارتباطشان با پدیده مورد مشاهده دستکاری می کند( بست،۳۸:۱۳۸۹)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

متغیر وابسته::
متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است به عبارت دیگر یک متغیر اصلی است که به صورت یک مساله حیاتی برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. (خاکی،۷۶:۱۳۸۷)
متغیر تعدیل گر:
متغیری که دارای تاثیر قوی بین متغیر مستقل و وابسته یعنی حضور یک متغیر سوم رابطه مورد انتظار اصلی اولیه بین متغیرهای مستقل و وابسته را تغییر می دهد(خاکی،۷۷:۱۳۸۷)
متغیر های تحقیق حاضر شامل
الف- متغیر های مستقل: خدمات رفاهی، بیمه و بازنشستگی،تندرستی کارکنان.
ب- متغیر وابسته : عملکرد کارکنان.
ج-متغیر تعدیل گر: نوع بیمارستان( دولتی –خصوصی)
۱-۱۴روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:
روش های تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات این تحقیق دردوسطح توصیفی واستنباطی صورت می گیرد.درسطح توصیفی از شاخص های آماری،درصدونمودار استفاده می گردد.درسطح آمار استنباطی از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن، وآزمون هم واریانسی و T-Test ،که با بهره گرفتن از نرم افزار spssداده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است
.
۱-۵۱٫تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:
استراتژی ها : استراتژی ها ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد.( دیوید ، ۳۸:۱۳۸۹)
استراتژی می تواند به عنوان فرایندتعیین اهداف بنیادی بلند مدت ،اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقیق این اهداف ،تعریف می شود.(رابینز، ۱۱۲:۱۳۸۶)
عملکرد : عملکرد حدی است که کارمند الزامات شغلش را بر آورده می کند.(هاس فیلد ،۲۶:۲۰۱۱)[۳]
عملکرد: عملکرد فرد معیار و میزان موفقیت فرد در انجام کارش است و معمولاًاز میزان خروجی (به عنوان مثال ،میزان
فروش یا تولید) یا ارزشیابی میزان موفقیت رفتار فرد در مقایسه با انتظارات سازمان بدست می آید .( کاظمی،۳۱:۱۳۹۰)
ارزیابی عملکرد: فرایندی است که از طریق آن مدیران و سرپرستان رفتار کارکنان را مورد مشاهده قرار می دهندتا بازخوردی تشخیصی در مورد نقاط قوت و ضعف آنها تأمین نمایند.
ارزشیابی شیوه ای رسمی که سالیانه یا هر نیم سال اجرا می شود ، اینگونه ارزیابی ها اصولاًشامل پر کردن یا تکمیل برگه های مقیاس رتبه بندی است که عملکرد کاری کارکنان را مورد ارزیابی قرار می هد و سرپرستان آنرا انجام می دهند. (ج. سینجر ،۳۴۵:۱۳۸۸)
در یک تعریف رسمی تر عملکرد شغلی کمیت و کیفیت وظایف انجام شده توسط یک فرد یا گروه محوله را می گویند و. عملکرد شغلی زیر بنای بهره وری است و بایستی بتواند به کسب اهداف سازمانی کمک کند.(شرمرهون ،۳۸۲:۲۰۰۲)
خدمات رفاهی:
خدمات رفاهی شامل تسهیلات ورزشی ،بهبود کیفیت و شرایط محل کار،کمک در تهیه مسکن و غیره ، که از وظایف خاص مدیر منابع انسانی بوده و لازم است در جهت بهبود اینگونه خدمات تلاش مستمر انجام گیرد.( میرسپاسی، ۳۰۵:۱۳۸۰)
برنامه های خدمات رفاهی که جزء نظام نگهداری است،مکمل نظامهای جذب و بهسازی بوده و نقش اساسی آن تأمین بهداشت و ایمنی در محیط کار ، تهیه و سایل رفاه و آسایش ضمن دوران خدمت ، ایجاد امنیت اقتصادی و مآلاً فراغت خیال برای کارکنان از طول عمر خدمت اداری آنان می باشد، و
در مجموع به دلبستگی عامل انسانی به محیط کار می افزاید. (کاظمی،۳۴۶:۱۳۹۰)
تندرستی وایمنی:
حفاظت صنعتی و یا ایمنی و بهداشت کار ، مجموعه تدابیر، فنون و روشهایی است که باعث پیشگیری از حوادث ، و حفظ سلامت منابع انسانی و سرمایه های مادی در محیط های کاری می شود. (کاظمی، ۳۶۲:۱۳۹۰)
ایمنی، اصطلاحی کلی که بر یک سطح قابل قبول از ریسک ، آزادی نسبی و احتمال ضعیف بروز آسیب دلالت دارد.(عباسپور، ۲۵۲:۱۳۸۷)
سلامت یا بهداشت روانی عبارت از پیشگیری از بیماری های روانی و سالم سازی محیط روانی است؛ برای اینکه افراد بتوانند با برخورداری از یک روان متعادل با عوامل محیط خود رابطه برقرار کرده و در رسیدن به هدف های متعالی بکوشند.(همان منبع ،۲۵۶)
سلامتی انسان سه جنبۀ جسمی، روانی و اجتماعی دارد به گونه ای که سازمان بهداشت جهانی آن را»عبارت از وضع مطلوب و خوب جسمی ، روحی و روانی و اجتماعی یک فرد تعریف کرده است».(همان منبع:۲۵۲)
بیمه: بیمه عملی که به موجب آن بیمه گذار با پرداخت مبلغی ، قراردادی را با بیمه گر منعقد می کند تا در صورت حوادث ، طبق مفاد قرارداد بتواند خسارت خود را از بیمه گر طلب کند. (ابطحی،۱۳۸۰،:۳۸۶-۳۸۴)
بازنشستگی: بنا بر تعریف علمی، بازنشستگی عبارت از حالتی است که کارمند رسمی دولت با داشتن شرط معینی از سن و دارا شدن سنوات معینی از خدمت، طبق قانون و به موجب حکم مقام صلاحیت دار، احراز می کند و ضمن خاتمه یافتن حالت اشتغال، وی مادام العمر مستحق دریافت حقوق بازنشستگی می گردد.
به طور کلی بازنشستگی دوره ای است پس از اتمام سالهای خدمت که بستگی به مقررات و شرایط استخدامی موجود هر سازمان دارد.
بررسی تطبیقی :کنار هم نهادن دو پدیده که باهم حداقل یک وجه مشترک دارند و بررسی دقیق و تجزیه تحلیل همه جانبه آنها به کمک متغییر های مقایسه پذیر به منظور شناخت نقاط تشابه و اختلافشان (الوانی ، ۴:۱۳۸۷)
تعاریف عملیاتی
تعریف عملیاتی یک مفهوم(به بیان دقیق تر یک متغیر)را به صورت اعمال و اموری که در مطالعه به عنوان معرف و معادل آن مشخص می شوند تعریف می کند تعریف عملیاتی سطح مفهومی را با سطح تجربی مشاهده پیوند می زند و پژوهشگر را قادر می سازد که با بهره گرفتن از داده های اولیه ای که همواره به صورت واقعیتهای مشاهده پذیر در اختیار اوست پژوهش را اجرا کند. .(خاکی،۱۳۸۶،۱۶۲-۱۶۱)
استراتژی های خدمات رفاهی
به منظور اندازه گیری استراتژی های خدمات رفاهی کارکنان با بهره گرفتن از نظریات از ۱۱شاخص تهیه شده توسط نگارنده استفاده شده که بر اسای طیف لیکرت به پاسخ ها ها، نمرات بین ۴-۱داده شده است (گزینه بسیارزیاد ،زیاد،کم ،بسیارکم ) سپس نمرات استخراج شده را تجزیه و تحلیل نموده و به وسیله آن استراتژی های خدمات رفاهی اندازه گیری شده است.
تعریف استراتژی های تندرستی و ایمنی
به منظور اندازه گیری استراتژی های تندرستی و ایمنی کارکنان با بهره گرفتن از نظریات از ۸شاخص تهیه شده توسط نگارنده استفاده شده که بر اسای طیف لیکرت به پاسخ ها ها، نمرات بین ۴-۱داده شده است (گزینه بسیارزیاد ،زیاد،کم ،بسیارکم ) سپس نمرات استخراج شده را تجزیه و تحلیل نموده و به وسیله آن استراتژی های تندرستی و ایمنی اندازه گیری شده است.
استراتژی های بازنشستگی
به منظور اندازه گیری استراتژی های بازنشستگی کارکنان با بهره گرفتن از نظریات از ۵شاخص تهیه شده توسط نگارنده استفاده شده که بر اسای طیف لیکرت به پاسخ ها ها، نمرات بین ۴-۱داده شده است (گزینه بسیارزیاد ،زیاد،کم ،بسیارکم ) سپس نمرات استخراج شده را تجزیه و تحلیل نموده و به وسیله آن استراتژی های بازنشستگی اندازه گیری شده است.
تعریف عملکرد
به منظور اندازه گیری عملکرد کارکنان با بهره گرفتن از اسناد و مدارک سازمانی و شاخص های استفاده شده در فرم های ارزیابی عملکرد ،و نمرات پایش کارکنان درابتدا میزان نمرات هریک ازکارکنان استخراج شده است سپس نمرات استخراج شده را تجزیه و تحلیل نموده و به وسیله آن عملکرد کارکنان اندازه گیری شده است.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
۲-۱مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...