فایل های دانشگاهی- ۷-۱واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۴-۱اهداف تحقیق
۱-۴-۱هدف کلی تحقیق: رابطه فرهنگ سازمانی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۲-۴-۱اهداف ویژه
۱٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی نوآوری با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۲٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی ریسکپذیری با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۳٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی رهبری با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۴٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی حمایت سازمانی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۵٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی کنترل با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۶٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی سیستم پاداش با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۷٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی سازش با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۸٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی الگوی ارتباطی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۹٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی هویت با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۱۰٫ تعیین رابطه بین مؤلفهی انسجام با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان.
۵-۱سؤالات تحقیق
آیا میان فرهنگ سازمانی و میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد؟
۶-۱فرضیههای تحقیق
۱-۶-۱فرضیه اصلی
بین فرهنگ سازمانی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۲-۶-۱فرضیه های فرعی
۱٫ بین مؤلفهی نوآوری با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۲٫ بین مؤلفهی ریسکپذیری با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۳٫ بین مؤلفهی رهبری با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۴٫ بین مؤلفهی حمایت سازمانی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۵٫ بین مؤلفهی کنترل با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۶٫ بین مؤلفهی سیستم پاداش با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۷٫ بین مؤلفهی سازش با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۸٫ بین مؤلفهی الگوی ارتباطی با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۹٫ بین مؤلفهی هویت با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۱۰٫ بین مؤلفهی انسجام با میزان خلاقیت مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان زنجان رابطه معنی داری وجود دارد.
۷-۱واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی
فرهنگ سازمانی: فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود(رابینز،۱۳۸۶)[۴].
خلاقیت: خلاقیت به معنی توانایی ترکیب ایده ها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین این ایده ها میباشد(رابینز،۱۳۸۶).
تعریف عملیاتی فرهنگ سازمانی: اعتقادات،باورها،اندیشه ها و استنباط مشترک مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر به سازمان خود که با ۱۰ مؤلفه فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز سنجیده می شود.۴۱ سوال پرسشنامه رابینز به تفکیک ۱ تا ۵(نوآوری)،۶ تا ۹ (ریسک پذیری)،۱۰تا۱۸ (رهبری)،۱۵ تا ۱۸( حمایت)، ۱۹ ۲۱ (یکپارچگی)،۲۲ تا ۲۵ (کنترل)، ۲۶ تا ۲۹ (هویت)،۳۰ تا ۳۳ (سیستم پاداش)، ۳۴ تا ۳۷ (سازش با تعارض) و ۳۸ تا ۴۱( الگوی ارتباطی) میباشد.
تعریف عملیاتی خلاقیت: میزانی که مدیران ارشد حوزه ستادی جمعیت هلال احمر استان وقت خود را صرف ارائه راهکارهای جدید و فرهنگ خلاق داخلی میکنند و محیط را برای رفتار نوآورانهی افراد و گروههای درون سازمان آماده میسازند که توسط ۵۰ سوال پرسشنامه رندسیپ[۵] سنجیده می شود.
۱-۸ مدل مفهومی:
فرهنگ سازمانی
ابعاد فرهنگ سازمانی
نو آوری
ریسک پذیری
خلاقیت
رهبری
حمایت
کنترل
سیستم پاداش
سازش
الگوی ارتباطی
هویت
انسجام
جدول(۱-۱): مدل مفهومی
۹-۱متغیرهای تحقیق
متغیرپیشبین: متغیرهای پیشبین در این تحقیق فرهنگ سازمانی میباشد که محقق سعی دارد ارتباط آن ها را با متغیر ملاک مورد بررسی قرار دهد.
متغیر ملاک: متغیر ملاک در این تحقیق خلاقیت میباشد که از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار میگیرد و ارتباط متغیر پیشبین با آن مورد بررسی قرار میگیرد.
فصـل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
یکی از تحولات اساسی که در مدیریت امروزی شکل گرفته است، تحول در نحوه نگرش به سازمان است. تا قبل از دو دهه پیش چنین تصور میشد که سازمانها ابزار عقلایی برای ایجاد هماهنگی و کنترل افراد در جهت دستیابی به اهداف بوده و دارای سطوح عمودی از بخشها، قسمتها و واحدها میباشند و مبتنی بر روابطی از قدرت هستند. ولی امروزه اذعان میشود که سازمانها چیزی بیشتر از این موضوع بوده و توجه به موضوعاتی همچون جو سازمانی و فرهنگ سازمانی به عنوان پدیدههای نسبتا جدیدی، در مطالعات سازمان و مدیریت نوین بیشتر مدنظر بوده و در دهه های اخیر به شدت فراگیر شده است. فرهنگ سازمانی از نظر رابینز، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی باعث موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود. و خلاقیت از نظر رابینز[۶] به معنی توانایی ترکیب ایده ها در یک روش منحصر به فرد یا ایجاد پیوستگی بین این ایده ها میباشد. از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسانها در سازمانها انجام میگیرد، مدیران میتوانند ظهور خلاقیت را در سازمان ها با ایجاد زمینههای مناسب سرعت بخشند و این تحقیق نخواهد پذیرفت مگر اینکه خود مدیران دارای افقهای فکری خلاقانه باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:31:00 ق.ظ ]
|