پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ۲-۲-۱-۳-۳) متغیرهای واسطه تقویت یا تضعیفکننده رابطه بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
شکل(۲- ۳) پیشایندها و پسایندهای بازارگرایی (کوهلی و جاورسکی، ۱۹۹۰، ۷)
مؤلفه های پیشایندها و پسایندهای بازارگرایی را میتوان به شرح زیر بسط داد:
پیشایندهای پیش برنده یا بازدارنده بازارگرایی
عوامل مربوط به مدیریت ارشد: ارتباطات (فاصله بین حرف و عمل مدیریت)، ابهام مدیران میانی، ریسکگریزی مدیریت ارشد، تحصیلات و تحرک رو به بالا[۲۱] مدیران ارشد، نگرش مدیریت ارشد نسبت به تغییر و توانایی مدیران بازاریابی در جلب اعتماد مدیران غیر بازاریابی.
پویایی بین بخشی: تعارض بین بخشی، ارتباط و وابستگی بین بخشی و استقبال از نظرات دیگران.
سیستمهای سازمانی: بخشسازی (تخصصیسازی)، رسمیت، تمرکز، سیستمهای پاداش مبتنی بر بازار و پذیرش رفتار سیاسی.
۲-۲-۱-۳-۱) سازه بازارگرایی
اعتبار و تخصص منبع ایجاد هوشمندی
قابلیت اعتماد منبع ایجاد هوشمندی
چالشهای ناشی از هوشمندی
پذیرش سیاسی هوشمندی
۲-۲-۱-۳-۲)پیامدها یا پسایندهای بازارگرایی
پاسخ به مشتری: رضایت مشتری، بازگشت مشتری و همراه آوردن مشتریان جدید
عملکرد کسب و کار: بازگشت سرمایه، سود، حجم فروش، سهم بازار و رشد فروش.
پاسخ به کارکنان: همدلی و همکاری، رضایت شغلی و تعهد سازمانی
۲-۲-۱-۳-۳) متغیرهای واسطه تقویت یا تضعیفکننده رابطه بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار
متغیرهای طرف عرضه: تلاطم بازار، تلاطم تکنولوژیکی و رقابت
متغیرهای طرف تقاضا: شرایط اقتصادی – تجاری
کوهلی و جاورسکی (۱۹۹۳) در یک مطالعه مشابه با مطالعه اول نشان دادند که بازارگرایی با ریسگ گریزی و تأکید مدیریت ارشد بر گرایش به بازار، تعارض و وابستگی بین بخشی و تمرکز و سیستم پاداش به عنوان پیشایندها و با عملکرد کلی کسب و کار، تعهد سازمانی و همدلی کارکنان به عنوان پسایندها مرتبط است. همچنین ارتباط بین بازارگرایی و عملکرد در شرایط محیطی با درجات مختلفی از تلاطم بازار، شدت رقابتی و تلاطم تکنولوژی، قوی و مستحکم میباشد.
شکل(۲- ۴) در قالب یک رویکرد ترکیبی، رابطه بازارگرایی به عنوان یک رفتار، استراتژی های بازاریابی به عنوان فعالیت و بازگشت سرمایه به عنوان یک نتیجه را نشان میدهد. بازارگرایی، استراتژی های بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده، خود نیز تحت تاثیر شدت رقابت، آشفتگی تکنولوژیکی و بازار و نرخ معرفی کالا و خدمات جدید و پویایی بازار قرار دارد (دوبنی و لافمن[۲۲]، ۲۰۰۳).
وابستگی بین اجزای رفتار- فعالیت- عملکرد می تواند مبنای برای قدرت باشد. در موقعیتهایی با شدت رقابت پایین، بازارگرایی سازمان بویژه در حوزه های ایجاد و انتشار اطلاعات مربوط به مشتری کم می شود. در عوض در محیطهای با شدت رقابت بالا وجه مشترک سازمانها این است که بازارگرایی و استراتژی های ارزش آفرینی برای مشتری مانند تمرکز و تمایز را دنبال می کند (دوبنی و لافمن، ۲۰۰۳).
اثر بازارگرایی بر استراتژیها و عملکرد کاربردهای مدیریتی فراوان مانند اجرای صحیح استراتژیها، تخصیص بهتر منابع، همگرایی فرهنگی در سازمان، کسب مزیت رقابتی پایدار و جلوگیری از انحراف تصمیم گیریها را در بر دارد (دوبنی و لافمن، ۲۰۰۳).
پیامد (عملکرد) فعالیت (استراتژیهای بازاریابی) رفتار (بازارگرایی)
پاسخ استراتژی
۱٫ تمایز
۲ نوآوری
۳٫ تمرکز
۴٫ رهبری هزینه
۱٫ ایجاد اطلاعات بازار (رسمی و غیر رسمی)
۲٫ انتشار اطلاعات بازار
۳٫ سودگرایی
۴٫ مشتری گرایی
۵٫ طراحی و ارائه پاسخ
۶٫ عوامل RSI
ROI
متغیرهای موقعیتی
۱٫ شدت رقابت
۲٫ پویایی تکنولوژی و بازار
۳٫ پویایی محصولات و خدمات
شکل(۲- ۴) مدل مفهومی: بازارگرایی، استراتژی و عملکرد (دوبنی و لافمن، ۲۰۰۳: ۵۸۰).
بر اساس پارادایم کلاسیک «ساختار عملکرد (پیامدهای) کسب و کار از تعامل بین محیطهای داخلی و خارجی بنگاه نشأت میگیرد. در این صورت مقیاسهای کوهلی و جاورسکی (۱۹۹۰) و نارور و اسلاتر (۱۹۹۰) انتزاعی به نظر میرسد. مدل بازارگرایی بسط یافته شکل(۲- ۵) با این رویکرد تناسب بیشتری داشته باشد.
بازارگرایی بسط یافته به عنوان اقدام
- ایجاد هوشمندی
– نشر هوشمندی
– پاسخگویی به هوشمندی
دامنه بسط یافته عوامل بازار
- مشتریان
– رقابت
– تامینکنندگان
– عوامل قانونی
– روندهای اجتماعی/ فرهنگی
– محیط کلان اقتصادی
عوامل محیط داخلی
- پیشایندهای فرهنگی(فرهنگ بازارگرا)
– پیشایندهای ساختار سازمانی(رسمیت، تمرکز و بخشی سازی)
– سایر پیشایندهای سازمانی (مدیریت ارشد، پویاییهای بین بخشی، سیستمهای سازمانی)
عوامل محیط خارجی
- پیشایندهای ساختاررقابتی(موانع ورود ، قدرت خریدار و قدرت تامینکننده)
– ویژگیهای بازار/ صنعت (نرخ رشد بازار، نرخ تغییر تکنولوژی)
– محیط حقوقی و قانونی (میزان مقررات دولت)
پیامدها
اقتصادی (بازگشت دارایی
، بازگشت سرمایه، بازگشت
فروش، سهم بازار نسبی، رشد فروش، میزان فروش محصول جدید، عملکرد کلی)
سازمانی( تعهد سازمانی، روحیه جمعی)
واسطهها
- انواع استراتژی
– عوامل طرف عرضه
– عوامل طرف تقاضا
شکل(۲- ۵) مدل بازارگرایی بسط یافته (ماتسونو و همکاران، ۲۰۰۵، ۳)
همان گونه که مدل بازارگرایی بسط یافته نشان میدهد، عوامل داخل سازمان و عوامل محیطی به عنوان پیشایندهای بازارگرایی محسوب میشوند و مفهوم بسط یافته بازارگرایی نیز گستره بیشتری از ذینفعان و عوامل بازار مانند تامینکنندگان، جنبه های مقرراتی، روندهای اجتماعی و فرهنگی و محیط کلان اقتصادی را در برگرفته است. به طور مشابهی اسلاتر و نارور (۱۹۹۵) در بسط این مفهوم منابع مرتبط با مزیت رقابتی و ارزش مشتری را معرفی نموده اند (ماتسونو[۲۳] و همکاران، ۲۰۰۵).
بر این اساس مدل بازارگرایی بسط یافته مؤلفههایی فراتر از فقط مشتریان و رقبا را در حوزه فعالیتهای مرتبط با هوشمندی سازمانی در بر می گیرند. سازه بازارگرایی بسط یافته به معنی «مجموعه ای از فعالیتهای ایجا و نشر هوشمندی و پاسخگویی به اجزای بازار (مانند رقبا، تامینکنندگان و خریدان) و عوامل تاثیرگذار ( اجتماعی، فرهنگی، قانونی و کلان اقتصادی) میباشد» (ماتسونو و همکاران، ۲۰۰۵).
۲-۲-۱-۴) فرهنگ بازارگرایی
بر اساس تعریف « نارور و اسلاتر[۲۴]» بازارگرایی را جزئی از فرهنگ سازمانی میداند که محصول رفتار افراد است «هاریس[۲۵]» فرهنگ را یک عامل تعیین کننده رفتار میداند. ولی معتقد است که فرهنگ از سه لایه تشکیل شده است:
۱- مصنوعات: ساختار سازمانی، استراتژی ها، سیستم ها، الگوهای رفتاری، نوع زبان…که در سازمان رایج است. بهعنوان مصنوعات در فرهنگ سازمانی محسوب می شود. مصنوعات قابل مشاهده و مهم میباشند.
۲- ارزشها: نگرشها و اعتقاداتی است که به طور گسترده در سازمان انتشار یافته است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:40:00 ق.ظ ]
|