نتایج تحقیق نشان می‌دهد بسته به نوع شاخصی که برای کیفیت محیط زیست انتخاب می شود سیاست های اقتصادی دولت می‌تواند ارتباط مثبت و مستقیمی با آلاینده های هوا داشته باشد. در واقع، یافته ها تأکید دارد سرمایه گذاری های دولت در مجموعه کشورهای مورد بررسی، همچنان یک متغیر مهم و تاثیرگذار در تعیین مقدار انتشار دی اکسید کربن است. به طوری که تاثیر مثبتی در افزایش آلاینده یاد شده داشته است. البته این نتیجه ‌در مورد شاخص ذرات معلق در هوا تأیید نمی شود.

(۲-۵-۲) پیشینه خارجی

مواد افشا دنیای جدید: نقش حسابداری و حسابرسی اجتماعی و زیست محیطی(گلین لمان ۱۹۹۹)

این مقاله انتقادی تجزیه و تحلیل حسابداری اجتماعی و زیست محیطی مدرن است. اول، من استدلال می کنم که مدل های مدرن حسابداری اجتماعی و زیست محیطی دلالت دارد بر توسعه بر اساس چارچوب رویه لیبرال که محدود به پیشنهادات برای اصلاحات است. دوم، حسابداری اجتماعی و زیست محیطی در شرکت به عنوان نهاد حسابداری متمرکز و به اشتباه ادعا می‌کند که قادر به تحت تاثیر قرار دادن آن است. در حال توسعه راه دیگری برای فکر و عمل ‌در مورد نقش حسابداری زیست محیطی و اجتماعی اینکه، به نظر من که آیا تفکر اجتماع مدرن می‌تواند روند دموکراتیک را غنی سازی کند. هدف من پرورش بحث و گفتگو ‌در مورد نقش شرکت ها و تاثیر آن ها بر طبیعت است . من استدلال می‌کنند که به طور ضمنی در نظریه اجتماعی یک مدل دموکراتیک که از طریق آن زبان به عنوان وسیله ای انتقادی تمرکز بر جهت حسابداری به عنوان یک نهاد در حوزه عمومی عمل می‌کند.

افشای داوطلبانه حسابداری زیست محیطی و اجتماعی، شیوه هایی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام: آزمون تجربی تئوری اقتصاد سیاسی بین‌المللی( اس.میشل ویلیامز ۱۹۹۹)

هدف اصلی این مقاله ارائه شواهد تجربی در اهمیت های متغیرهای بین کشوری( اجتماعی )است که ممکن است در توضیح تغییرات در مقدار ارائه شده افشای اطلاعات داوطلبانه حسابداری زیست محیطی و اجتماعی([۳۹]VESAD) از سوی سازمان در گزارش سالانه در سراسر مرزهای ملی کمک کند. با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل محتوا( تعداد جملات)، ۳۵۶ شرکت فهرست شده فعال در هفت کشور آسیا و اقیانوس آرام (استرالیا، سنگاپور، هنگ کنگ، فیلیپین، تایلند، اندونزی و مالزی) مورد بررسی قرار گرفتند. آزمون تجربی (تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه) این رفتار را در بر داشت است که دو ابعاد فرهنگی و سیستم های سیاسی و مدنی عوامل تعیین کننده قابل توجهی، از مقدار عرضه شده اطلاعات داوطلبانه حسابداری زیست محیطی و اجتماعی(VESAD) ، از شرکت های فهرست شده در این کشورها می‌باشند. در مقابل، نظام حقوقی و بازار سهام به نظر نمی رسد به عنوان عوامل مهم در توضیح تغییرات در سطوح اطلاعات داوطلبانه حسابداری زیست محیطی و اجتماعی(VESAD) در سراسر این کشورها باشد. در نتیجه، استدلال می شود که سیستم اجتماعی- سیاسی و اقتصادی یک کشور در تعامل برای شکل دادن برداشت سازمان ها در نیاز به انتشار اطلاعات داوطلبانه حسابداری زیست محیطی و اجتماعی(VESAD) که مطابق انتظارات اجتماعی باشد و همچنین برای جلوگیری از مقررات دولتی جهت حفظ منافع شخصی آن ها باشد.این مطابق با نظریه اقتصاد سیاسی بورژوازی است.

افشا زیست محیطی شرکت: فرضیه افشای رقابتی با بهره گرفتن از داده های گزارش سالانه( محمد علی فکرت و همکاران ۱۹۹۹)

در این مقاله به بررسی دامنه و دقت افشا زیست محیطی ساخته شده در گزارش سالانه شرکت های بزرگ پرداخته شده. این همچنین سعی در ارائه یک آزمون متوسط فرضیات افشای داوطلبانه در زمینه افشا زیست محیطی دارد. یک روش امتیازدهی استفاده می شود به بررسی دامنه ازافشاء زیست محیطی برای ۱۶۸شرکت در شش صنایع و ۱۸ کشور، و رابطه بین میانگین نمرات و عملکرد زیست محیطی در نمونهایی از شرکت‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد (۱) تغییرات قابل توجه در افشا اطلاعات زیست محیطی ملاحظه شد و از این رو عدم پشتیبانی روشنی برای فرضیه افشای داوطلبانه وجود دارد، و (۲) ارتباط آشکار بین افشا و عملکرد زیست محیطی نیز مشاهده گردید.

تفاوت در شیوه های گزارشگری زیست محیطی در بریتانیا و ایالات متحده: زمینه‌های قانونی و نظارتی( لی یگ هولند، یی بون فو ۲۰۰۳)

مقاله حاضر، شیوه های گزارشگری شرکت های بزرگ زیست محیطی را در انگلستان و ایالات متحده درگزارش سالانه مورد بررسی قرار می‌دهد و گزارش اقدامات و عناصری از چهارچوب های قانونی و نظارتی از هر کشور که در تنظیم فعالیت های زیست محیطی و به همین ترتیب عملکرد زیست محیطی و تعیین نوع افشا ساخته شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نشان می‌دهد. زمینه مدیریت زیست محیطی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به ارائه توضیح تحولات اخیر و پیشنهاد به اینکه آنچه را عملکرد گزارش تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است مهم باشد.

ملاحظات نظری مورد بررسی، برای ایجاد چه نوع افشای ناشی از فشارهای قانونی نشان می‌دهد که ‌پاسخ‌گویی‌ در افشای اطلاعات زیست محیطی وجود دارد، و اندازه تخلیه افشا، ‌پاسخ‌گویی‌ سازمان به کاربران از چنین اطلاعاتی را نشان می‌دهد.

خصوصی سازی ، سرمایه‌گذاری خارجی، و مسئولیت زیست محیطی در اروپای مرکزی و شرقی

( تئودور پانایوتو، راندال بلوفسدون ۲۰۰۳)

سیاست گذاران در آسیای مرکزی و کشورهای اروپای شرقی به طور کلی انتظار دارند که افزایش بهره وری اقتصادی، بهبود در کیفیت محیط زیست را به ارمغان آورد و همچنین ‌در مورد اصلاحات اقتصادی نیز تفسیر خواهد شد. آن ها همچنین اغلب استدلال می‌کنند که سرمایه گذاری های زیست محیطی را باید به تأخیر انداخت تا رشد اقتصادی ا فراهم آید و منابع مالی برای رسیدگی به نگرانی های زیست محیطی فراهم شود. این انتظار رشد اقتصادی، با این حال، ممکن است به تأخیر بیافتد به دلیل حل نشدن تعهدات زیست محیطی، که سرمایه‌گذاری خارجی را دلسرد می‌کنند که یکی از چند وسایل برای انتقال فناوری ، سرمایه و مهارت های مدیریت است. در این مقاله ما برای اولین بار نشان می‌دهیم که مسئولیت زیست محیطی برای آلودگی گذشته، باعث ایجاد عدم اطمینان در خصوصی سازی و منجر به عدم تقارن اطلاعات بین دولت و سرمایه گذاران می شود. از این قضیه ، ما استدلال می‌کنیم که بازار خصوصی سازی پویایی های منفی را نشان خواهند داد. همچنین ما نشان می‌دهیم که ممیزی و پرداخت غرامت ابزارهای مناسب برای اصلاح این ناکارآمدی هستند. ما شواهد تجربی برای حمایت از یافته های تحلیلی، موجود داریم. ما پاسخ سیاست دولت های اروپایی شرقی بر اساس یافته های تحلیلی را مورد بررسی قراردادیم. در بخش آخر مفهوم سیاست و مسیر برای تحقیقات بیشتر را مورد بحث قرار می‌دهیم.

تجزیه و تحلیل طولی و مقطعی از افشای زیست محیطی در انگلستان، یادداشت پژوهش شرکت ها(دیوید کمپ بل ۲۰۰۴ )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...