راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد :بررسی پارادوکس … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۱-۴- فرضیه ها
فرضیه اصلی در پاسخ به سؤال اصلی عبارت است. از اینکه ارتداد جریانی است خارج از حوزه عقلانیت و به همین دلیل حکم ارتداد با آزادی عقیده در تضاد نمی باشد. طبق دلایلی که در فصول بعد آمده است.
فرضیه ها عبارتند از:
-
- تحلیل واژه های بکار رفته در مورد مرتد در قرآن و سنّت شناخت دقیقی از ماهیّت مرتد ارائه می کند.
-
- حکم ارتداد منحصر به اسلام و تشیع نیست بلکه در اکثر ادیان الهی و غیر الهی وجود دارد.
-
- درباره ارتداد دیدگاه های مختلفی وجود دارد که نگاه تحلیلی به صواب نزدیک تر است.
-
- در اسلام آزادی عقیده بعنوان یک اصل استقلالی و بدیهی وجود دارد و حکم ارتداد نیز از مسلمات فقه اسلام می باشد.
-
- از دیدگاه اسلام و عقلاء آن چیزی را می توان عقیده و عقیدتی نامید که با ملاک ها و موازین عقلی و فطری قابل اثبات باشد.
-
- اسلام دینی است مبتنی بر فطرت و ماهیّت آن قابل تکذیب و تفکیک از فطرت نمی باشد.
-
-
- ارتداد ماهیتاً یکی از مصادیق و بلکه بارزترین مصداق کفر و نفاق است که به دلیل ویژگی منحصر به فردی که دارد نام ارتداد بر آن نهاده شده و حکم ارتداد برای کنترل این جریان ضد عقلانی می باشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
در نتیجه براساس آیات و روایات و سنّت و سیرۀ نبوی و شواهد تاریخی، ماهیت ارتدادی که مورد نفرت اسلام است و مشمول مجازاتهای دنیوی و اخروی میباشد. ارتداد کفرآمیز، منافقانه و فتنه گرانه و لجوجانه است که خود از بزرگترین پارادوکس های فلسفی با دستگاه ادراکی بشر به شمار می آید. در صورت اثبات این مسئله، حکم ارتداد نه تنها هیچ تضادی با آزادی عقیده و بیان ندارد، بلکه از مهمترین تدابیر اسلام و ابزارهای کارآمد در حفظ و حراست از حقوق بشر و آزادی عقیده میباشد.
۱-۵- هدف ها
-
- نقد آراء مخالفین حکم ارتداد و ارائه پاسخی محققانه و علمی برای حلّ شبهۀ پارادوکسیکال حکم ارتداد با آزادی عقیده و بیان
-
- اثبات و تبیین چهرۀ منطقی، عقلانی، زیبا و بشردوستانه و غیرمتناقض اسلام در موضوع آزادی اندیشه و بیان.
-
- اثبات اینکه ارتداد واقعی از اسلام محال است و ارتداد عملی غیر عقیدتی و سیاسی و فتنه گرانه می باشد.
۱-۶- کاربرد ها ی متصوّر از تحقیق
-
- دفاع از مرزهای ایدئولوژیک در برابر سیل تبلیغات ضددینی و نشر اکاذیب علیه اسلام
-
- ارتقاء دانش دینی جوانان و نوجوانان و دانشجویان و حفظ و حراست از عقاید و ارزشهای اخلاقی در جامعه
-
- ارائه نمونه ومصداقی از کارائی و پویائی اسلام و قرآن در جهت پاسخگوئی به شبهات وارده در عصر حاضر و تمام عصرها آنچنان که در روایات آمده و قرآن را پاسخگوی نیاز بشر در هر عصری دانسته اند.
-
- افشای چهره و ماهیت غیرمنطقی و غوغا سالار مخالفین اسلام با ارائه سخنان، دلایل و نظریات آنان که در دفاع از ارتداد بیان کرده اند.
۱-۷- مراجع استفاده کننده از نتیجه رساله
-
- مراکز علمی و پژوهشی
-
- کرسیهای آزاداندیشی در حوزه های علمیه و دانشگاهها
-
- عموم مردم و خصوصاً قشر تحصیل کرده و جوان
-
- رایزنیهای فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور
-
- آموزش و پرورش
-
- مرکز جهانی اهل بیت
-
- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
-
- وزارت ارشاد اسلامی
-
- سازمان تبلیغات اسلامی
-
- قوای سه گانه و مجلس خبرگان رهبری
۱-۸- روش انجام تحقیق
۱-۸-۱- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
روش بکار گرفته شده در این پژوهش روش کتابخانه ای می باشد که با مطالعه و فیش برداری از کتب، مقالات، مذاکره با صاحب نظران صورت پذیرفته و مراحل زیر را طی کرده است.
-
- مطالعه و فیشبرداری
- دسته بندی مطالب با مشاوره اساتید راهنما و مشاور
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:56:00 ب.ظ ]
|