مقاله های علمی- دانشگاهی | سند چشم انداز ۱۴۰۴ – 7 |
تنها با مدیریت دانش مناسب می توان به تدریج دانش وتعامل میان افراد سازمان را در جهتی سازماندهی کرد که از مدیریت دانایی به عنوان یک مزیت رقابتی بهره گرفت. از این رو سازمان ها میتوانند با آموزش کارکنانشان در جهت با مفهوم کردن تعاملاتشان، به اشتراک ، انتقال و تقابل دانش در میان اعضا کمک کنند و از این طریق بهره وری اعضا را به سطح بالاتری سوق دهند. در حال حاضر بدون وجود یک نظام ارتباطی و مدیریت دانش گسترده وفعال هیچ تلاشی در جهت تولید و پیشرفت جامعه و بطورکلی ، بهره وری به موفقیت نمی رسد. لذا تحقیق در زمینه اثراتی که مدیرت دانش قادر است بر بهره وری بگذارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
۱-۴) ضرورت تحقیق
کوچک سازی و راهبرد کاهش بالاسری و افزایش سود ، اگر چه راه حلی در جهان پر رقابت دهه های اخیر بود، اما چه در کشاکش فرایند کوچک سازی و چه در رقابت های مبتنی بر جلب خبرگان ، با از دست دادن سرمایه های انسانی دانشگر همراه شد . این پدیده ازیکسو و ریزش پرسنلی نیروهای انسانی از طریق ترک کار، بازنشستگی و غیره از سوی دیگر ، مسئله انتقال دانش از فرد به سازمان و ضرورت توسل به دانش سازمانی به جای دانش فردی را امری غیر قابل اجتناب و ذخیره سازی دانش را در سطوح سازمانی ، تنها راه حفظ مزیت رقابتی قلمداد کرد و اکنون ، دانش سازمانی تنها سرمایه قابل اعتماد سازمان تلقی می شود ( ابیلی و موفقی ، ۱۳۸۶،ص: ۵۸-۵۹).
بنابرین ،چالش اصلی سازمان ها درک مدیریت دانش و چگونگی پیاده سازی آن است . امروزه بزرگترین آرزوی سازمان ها تعریف یک سیستم مدیریت دانش مناسب و اداره آن به یک روش موفق است. بی شک، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان سازمانهای دانشگر باید در طراحی و استقرار سیستم مناسب مدیریت دانش، در نقش سازمان های پیشرو ظاهر شوند. بخش قابل توجهی از فرایند آموزش دردانشگاه ها با تولید دانش تلویحی و ساختن شبکه هایی که به تقسیم و معنادار ساختن دانش کمک میکند ، مرتبط است. اگر این یک موفقیت تلقی گردد، ضروری است که زمانی برای این نوع از واکنشها اختصاص داده شود.
این پژوهش در مراکز آموزش عالی، با توجه به گستردگی و وسعت آن و نیروی انسانی دانش مدار انجام آن، بستر موجود مدیریت دانش خود را مورد بازبینی قرار خواهد داد و اهمیت این بعد بر روی بهره وری ارزیابی می شود. آگاهی از وضعیت موجود مدیریت دانش و مؤلفه های آن در مراکز منتخب و سعی در کسب مزایای حاصل از مدیریت دانش میتواند به سازمان کمک کند تا با انجام کارهای هر چند به ظاهر کوچک و ناچیز بر مبنای اصول مدیریت دانش ، به هدفهای بلند و مزایای پایدار دست پیدا کند. لذا ضرورت انجام چنین پژوهشی برای آگاهی از وضعیت موجود مدیریت دانش و بهره وری، برای ایجاد انگیزه و جهت دهی علمی به نیروی انسانی شاغل در سازمان که از مهمترین منابع سازمان به شمار میآیند، احساس می شود.
از سوی دیگر، باید در نظر داشت دستیابی به اهداف علم و فن آوری سند چشم انداز ۱۴۰۴ و طراحی چگونگی رشد علمی کشور که در پیش نویس نقشه جامع علمی کشور و همچنین سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است، مستلزم استقرار سیستم های مناسب مدیریت دانش در سازمان های مختلف و بخصوص دانشگاه ها وموسسات عالی آموزشی است . بدون طراحی و استقرار سیستم های کارآ مد و اثربخش، ایجاد جریان های علمی پیشتاز، و ارتقای جایگاه علمی کشور در منطقه میسر نیست. و این خود ضرورت بررسی اثر مدیریت دانش بر بهره وری مراکز آموزش عالی به عنوان مهمترین سازمانهای دانشگر کشور را بیان میکند.
۱-۵) اهداف تحقیق
با توجه به تأثیری که مدیریت دانش در ایجاد مزیت رقابتی ، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان، برای سازمان دارد ، هدف این تحقیق تأثیر مدیریت دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم میباشد.
۱-۵-۱) هدف اصلی:
۱-۵-۱-۱) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم.
۱-۵-۲) اهداف فرعی :
۱-۵-۲-۱) بررسی تأثیر تولید دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم.
۱-۵-۲-۲) بررسی تأثیر ثبت دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم .
۱-۵-۲-۳) بررسی تأثیر پالایش دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم .
۱-۵-۲-۴) بررسی تأثیر انتشار دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم.
۱-۵-۲-۵) بررسی تأثیرکاربرد دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم .
۱-۶) فرضیه های تحقیق
بیان مسئله تنها به صورت کلی پژوهش را هدایت میکند و تمام اطلاعات ویژه پژوهش را در بر ندارد، بنابرین بیان مسئله هرگز به صورت علمی حل نخواهد شد مگر اینکه به فرضیه هایی تبدیل شود(خاکی ، ۱۳۸۶،ص: ۱۱۴).
۱-۶-۱) فرضیه اصلی
۱-۶-۱-۱) مدیریت دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم تأثیردارد .
۱-۶-۲) فرضیه های فرعی
۱-۶-۲-۱) تولید دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم تأثیردارد .
۱-۶-۲-۲) ثبت دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم تأثیردارد.
۱-۶-۲-۳) پالایش دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم تأثیردارد.
۱-۶-۲-۴) انتشار دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم تأثیردارد .
۱-۶-۲-۵) کاربرد دانش بر بهره وری کارکنان دانشگاه های استان قم تأثیردارد.
۱-۷) روش تحقیق
از آنجایی که در این پژوهش به جمع آوری اطلاعات وضع موجود خواهیم پرداخت و به ارزیابی نگرش های کارکنان سازمان از طریق پرسش نامه پرداخته خواهد شد، بنابرین این پژوهش از نظر نوع توصیفی-همبستگی به شمار میآید.
۱-۸) قلمرو تحقیق (مکانی – زمانی – موضوعی )
۱-۸-۱) قلمرو مکانی
پژوهش حاضر در دانشگاه های استان قم صورت گرفته است .
۱-۸-۲) قلمرو زمانی
گستره زمانی این پژوهش مربوط به خرداد ماه تا آذر ماه سال ۱۳۹۳ میباشد.
۱-۸-۳) قلمرو موضوعی
در این پژوهش سعی شده است تا از گسترده شدن تحقیق جلوگیری شود ، از این رو تصمیم گرفته شد که تأثیرمدیریت دانش تنها بر بهره وری منابع انسانی به عنوان گستره پژوهش در نظر گرفته شود.
۱-۹) روش گردآوری داده ها
به منظور گردآوری داده های بخش تئوریک پژوهش از روش کتابخانه ای ( با سود بردن از ابزارهایی همچون کتاب ها ، مقالات ، پایان نامه ها و ……) و به منظور توصیف دیدگاه کارکنان سازمان از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شده است.
۱-۱۰) جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارکنان دانشگاه های استان قم میباشد .
۱-۱۱) روش تجزیه وتحلیل داده ها
در این پژوهش به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. پرسش نامه این تحقیق به صورت مقیاس های رتبه ای لیکرت تنظیم شده است.
۱-۱۲) تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 09:52:00 ق.ظ ]
|