دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۴٫ انواع دانش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
بر همین اساس با توجه به تأکید روایات اسلامی بر ضرورت مکتوب کردن دانش، در پژوهش حاضر فرایند تبدیل دانش های غیرمکتوب (مانند تجربیات، مهارت ها و…) به دانش های مکتوب و قابل انتقال توسط افراد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
۲-۴٫ انواع دانش
بحث بر روی طبقه بندی انواع دانش، بسیار حائز اهمیت است. زیرا انواع مختلف دانش دارای کاربردهای گوناگونی در زمینه مدیریت کردن دانش و همچنین ایجاد شبکه های دانش میباشند. با مقایسه انواع دانش می توان درک بهتری از مفهوم دانش به وجود آورد.
۲-۴-۱٫ انواع دانش از نظر نوناکا
یکی از معروفترین طبقه بندیها از دانش توسط نوناکا[۵۶] انجام گرفتهاست، که این طبقه بندی، مبتنی بر نگرش پولانی (۱۹۶۲ میلادی) در خصوص دانش است. نوناکا در این طبقه بندی، دو نوع دانش را معرفی میکند، که عبارتند از:
۱- دانش صریح[۵۷]( آشکار): دانشی است که به وضوح تعریف یا فرموله شده و از طریق تکنولوژی های اطلاعاتی نیز به اشتراک گذاشته می شود. دانشی که به طور کامل و مستقیم از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود. این دانش رسمی و قابل کدگذاری است و می توان آن را در حافظه سازمان یا در هر جای دیگر ذخیره کرد و در دسترس همگان قرار داد. نمونه های دانش آشکار عبارتند از: کتاب ها، گزارشات، فیلم ها و سایر اشکال فیزیکی ارائه دانش.
۲- دانش ضمنی (نهان یا نهفته)[۵۸]: از مدل های ذهنی باورها و اعتقادات هر فرد تشکیل می شود که آنچنان در ذهن او جا گرفته اند که بدیهی تلقی میشوند. دانش ضمنی ریشه در درون افراد دارد و بیان آن در قالب کلمات دشوار میباشد. در اکثر سازمان ها، دانش ضمنی به ندرت مبادله یا به اشتراک گذشته می شود. بنابرین، وقتی که فرد صاحب این دانش، سازمان را ترک میکند این نوع دانش را به همراه میبرد. از دانشی که ریشه در فرهنگ سازمان دارد نیز به دانش ضمنی یاد می شود. در این زمینه زیباترین تعبیر را خود پولانی ارائه دادهاست. وی در این خصوص میگوید: «ما بیشتر از آنچه میگوییم، میدانیم». نوناکا به نقل از پولانی در مورد اهمیت دانش ضمنی گفتهاست که دانش صریح متکی به دانش ضمنی است و یا ریشه در آن دانش دارد.
۲-۴-۲٫ انواع دانش از نظر جورنا
رنه جورنا[۵۹] در مقاله با عنوان «انواع دانش و اشکال مختلف سازمانی» سه نوع دانش را نام میبرد:
۱- دانش ضمنی (نهان): که قابل مشاهده نبوده و در تجارب، فرهنگ و ارزشهای یک فرد یا سازمان نهفته است.
۲- دانش صریح: آشکار و کدگذاری شدهاست.
۳- دانش نظری یا تئوریکی: دانشی است که از تخصصهای عمیق افراد سرچشمه میگیرد. ویژگیهای این نوع دانش، بیشتر شبیه دانش ضمنی است.
جورنا سپس به بیان کاربرد این سه نوع دانش پرداختهاست. جدول زیر کاربرد این دانشها را در ساختارهای پنجگانه مینتزبرگ نشان میدهد.
جدول۲-۲: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ
نوع دانش
نوع ساختار
نظری
صریح(آشکار)
ضمنی (نهان)
ساختار ساده
کم
کم
زیاد
بوروکراسی ماشینی
کم
زیاد
کم
ساختار بخشی
کم
زیاد
نسبتاً زیاد
بوروکراسی حرفهای
زیاد
زیاد
نسبتاً زیاد
ادهوکراسی
کم
زیاد
زیاد
۲-۴-۳٫ انواع دانش از نظر ماشلوپ
ماشلوپ[۶۰] از پنج نوع دانش نامبردهاست:
-
- دانش عملی[۶۱]: که در کارها، اقدامات و تصمیم گیریهای انسان مورد استفاده قرار میگیرد. دانش سیاسی، دانش حرفهای، دانش مربوط به کسب و کار و دانشهای تجربی دیگر از این نوع هستند.
-
- دانش عقلانی[۶۲]: که ارضاکننده کنجکاویهای عقلانی و منطقی است. این دانش، به عنوان بخشی از دانشهای انسانگرایانه[۶۳] قلمداد می شود.
-
- دانش تفریحی[۶۴]: که در مقابل دانش عقلانی مطرح می شود. این نوع دانش ارضاکننده کنجکاویهای عقلانی انسان نیست. بلکه به خاطر جنبه تفریحیداشتن و احساسیبودن، مطلوب میباشد. و شامل شایعات، اخبار حوادث و اتفاقات، داستان ها، جک، بازی ها و نظایر این ها می شود.
-
- دانش روحانی (مقدس)[۶۵]: که در ارتباط با دانش مذهبی انسان است و باعث رهایی انسان از گناه می شود.
- دانش ناخواسته[۶۶]: دانشی است که خارج از علایق انسان است و بیهدف نگهداری می شود.
۲-۴-۴٫ طبقه بندی بلاکلر از دانش
بلاکلر (Blacker, 1995) هم در یک طبقه بندی از دانش، انواع زیر را شناسایی کردهاست:
-
دانش ضمنی (نهان)، که این نوع دانش به سه دسته تقسیم می شود:
-
- دانش فرهنگی: به فرایند دستیابی به ادراکات مشترک اشاره میکند. فرآیندهایی نظیر جامعهپذیری و فرهنگپذیری.
-
- دانش ذهنی: دانشی است که به مهارت های مفهومی و تواناییهای شناختی وابسته است و یک دانش انتزاعی است که در ذهن فرد نهفته است.
- دانش منسجم: دانشی است که وابسته به عمل و اقدام افراد است. این نوع دانش به حضور فیزیکی افراد و معاملات رودررو متکی است.
-
دانش صریح (آشکار): در این طبقه دو نوع دانش قرار می گیرند:
-
- دانش نظاممند: دانشی نظاممند است و می توان د به گونه ای نظاممند در روابط تکنولوژی، نقشها و رویه های رسمی مورد تحلیل قرار بگیرد. همچنین این نوع دانش اشاره به دانشهای جمعی و مشترک بین انسان ها دارد.
- دانش منظم: که در قالب علائم و نشانههاست و می توان د به صورت کتاب و یا اطلاعاتی که به صورت الکترونیکی ردوبدل می شود، یافت شود.
-
۲-۴-۵٫ طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش
لیدنر و علوی (Leidner & Alavi, 2000) در طبقه بندی انواع دانش به چهار نوع دانش اشاره کرده اند:
-
- دانش ضمنی(نهفته) که در زمینه اقدامات و تجارب افراد دارد و تشکیلدهنده مدل های ذهنی افراد است.
-
- دانش صریح (آشکار) که در مقایسه با دانش ضمنی عمومیت بیشتری داشته و به راحتی قابل انتقال است.
-
- دانش فردی که در وجود فرد نهفته است و ریشه در اقدامات فردی او دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 09:17:00 ق.ظ ]
|