در خصوص کار بردی بودن دوره های آموزشی خانواده و میزان جذب والدین ‌به این دوره ها ، نتایج از لحاظ آماری معنا دار بود . بین میزان تسلط مدرسین بر موضوعات مورد تدریس ،در کلاس های آموزش خانواده و میزان جذب والدین ‌به این دوره ها ، رابطه معنا داری وجود داشت و در نهایت بین میزان سازگاری نمودن زمان ارائه آموزش‌ها و اوقات فراغت والدین و میزان جذب آن ها رابطه معنا داری وجود داشت .

حسن پور (۱۳۸۷) پژوهشی را تحت عنوان« آموزش خانواده برتغییر نگرش مادران در خصوص مسایل تربیتی وآموزشی فرزندانشان در شهر سردشت » انجام داده است . نتایج آن نشان می‌دهد که آموزش خانواده توانسته است بر تغییر نگرش مادران در خصوص مسایل آموزشی (ناهنجاری های رفتاری ، ناتوانایهای یادگیری ، وارتباط خانه ‌و مدرسه)ومسائل تربیتی (تربیت دینی واخلاقی ، تربیت جنسی ، تربیت عاطفی – اجتماعی ) فرزندانشان مؤثر باشد .

نورالدینی (۱۳۹۰) در پژوهشی تحت عنوان بررسی عوامل مؤثر ‌بر وضعیت شرکت اولیا ء برای حضور در کلاس‌های آموزش خانواده در شهرستان زرند کرمان انجام داده است .در این پژوهش جامعه آماری شامل والدین شرکت کننده در کلاس‌های آموزش خانواده شهر زرند کرمان می‌باشد . نمونه آماری شامل ۴۱۲ نفر از والدین در کلاس آموزش خانواده می‌باشد . نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مؤلفه های محتوا ، توانایی مدرس ، زمان ، مکان ، نظارت آموزش و پرورش بر درآمد والدین و مقطع تحصیلی دانش آموز در میزان مشارکت والدین در کلاس‌های آموزش خانواده تأثیر گذار بوده است .در حالی که نوع شغل والدین و وضعیت تحصیلی ‌و مولفه های جمعیت شناختی بر میزان شرکت آن ها در کلاس‌های آموزش خانواده تأثیری نداشته است.

قرایی (۱۳۹۰) تحقیقی را تحت عنوان بررسی امکان وضرورت آموزش والدین در مدارس راهنمائی شهرستان ارسنجان را از دید معلمان ومدیران انجام داده است . که نتایج آن نشان می‌دهد که امکان وضرورت آموزش والدین در کلاس‌های آموزش خانواده وجود دارد . و با در نظر گرفتن خصوصیات نیازهای والدین به راحتی این برنامه اجرا می شود . همچنین باارتباط مستمر والدین با مدرسه تمامی برنامه های آموزشی پرورش مدرسه اثر بخش تر می شود.

۲-۹-۲- تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور:

به نقل از مرسیر[۵۹] (۱۹۸۴) مطالعه ای در خصوص « تأثیر سن ، جنس، مذهب وشغل در برنامه آموزش خانواده روی ۳۳۵بزرگسال انجام شده است . این مطالعه تأ ثیراتی را بررسی ‌کرده‌است که جنسیت ، سن، مذهب وشغل بر روی نگرش افراد ‌در مورد چگونگی برنامه ریزی آموزش خانواده دارد .نتایجی که از یک پرسشنامه مربوط در این بررسی به دست آمده ،تأثیرات موارد فوق را برروی نگرش بزرگسالان تأیید کرد . پاسخگویانی که از وضعیت های شغلی بالاتری برخور دار بودند نگرش مطلوب تری داشتند و همچنین ‌بر اساس این مطالعه برنامه ریزی آموزش خانواده باید برپایه و اساس مذهب فراگیران صورت گیرد .

هرتل[۶۰](۱۹۹۹) به نقل از ساندرا کرستین[۶۱] و همکاران (۲۰۰۲). در پژوهش خود ضمن مصاحبه با اولیاء دانش آموزان در زمینه جلسات آموزش خانواده سوالاتی مطرح کرده و در تحلیل پاسخهای اولیاء مشخص گردید که اکثر اولیاء مایلند از طرق شرکت در این قبیل جلسات از وضع تحصیلی واجتماعی فرزندان خود مطلع گردند .اما ظاهراًً از اینکه محتوای این جلسات صرفاً آموزشی است چندان راضی نیستند وترجیح می‌دهند در این نوع گردهمایی ها مسائل مربوط به رشد عاطفی واجتماعی فرزندانشان نیز مطرح گردد .او دریافت عواملی مانند در آمد،تحصیلات اجتماعی –اقتصادی ،اگرچه متغیرهای دخیل در مشارکت اولیاءهستند ،ولی نگرش منفی یا مثبت نسبت به توفیق کلاسها واثر بخشی مشارکت آن ها بیشتر است .او همچنین دریافت متغیر های دیگری که احتمالاً در مشارکت اولیا برای شرکت در کلاس‌های آموزش خانواده مؤثر باشد ،میزان ارتباط اولیا با مدرسه است .

مطالعه ای با عنوان «کودکان دارای نیازهای آموزشی ویژ:ازشیوه ونظارت آموزش پرورش در مجله آموزش حرفه ای بریتانیا شماره ۱۸ ص ۱۷-۱۹ به چاپ رسیده است که نتایج پرسش نامه هایی که توسط ۶۹ نفر از والدین انگلیسی کودکانی که نیاز های ویژه دارند تکمیل شده بود ، مشخص ساخت که والدین همیشه شیوه های ارزیابی وبیان نیاز کودکانشان را درک نمی کنند .واین گونه والدین عمدتاًً تنها ارتباطشان را با معلمین ونه با دیگرمتخصصین تعیلم وتربیت نظیرمشاور مدرسه،مدیر،معلم ورزش وروانشناسی دارند وبه همین مورد کفایت ‌می‌کنند (۱۹۹۱).

هندرسون ومپ[۶۲](۲۰۰۲)،۳۱تحقیق در زمینه همکاری بین خانه ‌و مدرسه،جامعه وارتباط آن با پیشرفت تحصیلی را مورد توجه قرار داده‌اند ویافته های این مطالعات نشان می دهدکه همکاری بین خانه ‌و مدرسه وجامعه سطح بالایی از پیشرفت تحصیلی را فراهم می آورد.

بت من[۶۳] و همکاران (۲۰۰۴)؛پژوهشی تحت عنوان اثرات آموزش خانواده بر دانش ونگرش مادران انجام داده‌اند. که در این پژوهش ۴۲ نفر مادر حامله یا صاحب فرزند نوجوان (۱۳تا۲۰سالگی) وبزرگسالانی که در دوره ی بچه دار شدن بودند به کلاس‌های فرزند پروری می رفتند وبر اساس برنامه آموزش PLSCآموزش می دیدند که نتایج نشان دهند ه افزایش دانش ونگرش مادران نسبت به فرزندان بوده است.

چونگ[۶۴] (۲۰۰۸)، در مقاله ای تحت عنوان”ارزیابی کمک گرفتن از اولیاء ومربیان بر کارایی فرزند” مطرح می‌کند که فقط ۸/۲۸ درصد از والدین از این مزایا آگاهی دارند.

فصل سوم : روش تحقیق

۳-۱- مقدمه

پژوهش یک فعالیت منظم و منسجم و با روش سنجیده ای در جهت رسیدن به هدف است . و هدف از تحقیق ‌پاسخ‌گویی‌ به سئوالات با کمک روش نظامند علمی است . روش ها در تحقیق ، یکی از مباحث متدولوژیک است . یکی از عوامل اصلی موفقیت در طرح های تحقیقاتی ، آگاهی و میزان تسلط محقق به روش یا متدولوژی تحقیق است. پایه هر علمی روش شناخت آن است (عزتی ،۱۳۷۶) . روش شناسی تحقیق ، روش رسیدن به اهدافی که برای تحقیق تعیین شده است را تشریح می‌کند . با آنکه همه شاخه های علوم از همدیگر متفاوت اند و فنون پژوهش علمی نیز ممکن است از یک علم به علم دیگر، به گونه قابل ملاحظه ای متفاوت باشد ، اما ساختار همه آن ها متکی بر یک نظام منطقی است و در همه آن ها یک فلسفه مشترک به نام روش علمی وجود دارد (هومن ،۱۳۸۴).

در این فصل به مباحث روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری وروش نمونه گیری، ابزارهای گردآوری اطلاعات، اعتبار ‌و روایی آن ها ‌و آزمون‌های آماری مرتبط ، پرداخته می شود.

۳-۲- روش پژوهش

این پژوهش در صدد بررسی اثر بخشی آموزش خانواده بر دیدگاه های مادران می‌باشد و بر همین اساس روش تحقیق مورد استفاده توصیفی – پیمایشی می‌باشد . توصیفی است چون به توصیف عوامل اثر گذار بر وضعیت شرکت اولیاء (مادران) در کلاس های آموزش خانواده پرداخته است . و پیمایشی است چون برای جمع‌ آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. اما از سوی دیگر پژوهش حاضر از نوع کاربردی است ؛ بدین معنا که هدف از آن تلاش برای پاسخ دادن به یک مسئله می‌باشد واز آنجایی که نتایج این تحقیق، مؤسسات تعلیم وتربیت ، انجمن اولیاء ومربیان و دیگر نهادهای وابسته به آموزش وپرورش را یاری خواهد نمود .پژوهش از نوع کاربردی است.

۳-۳- طرح پژوهش و منطق استفاده از آن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...