• ) Mistake as to The Possibility of Performing The Contract ↑
  • ) Mistake as to The Quality ↑
  • ) Mistake as to The Quantity ↑
  • ) Mistake as to The Construction of Contract ↑
  • ) Mistake as to The Conduct of The Parties ↑
  • ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, Pp. 262 – 274. ↑
  • ) Ibid, p. 279. ↑
  • ) Mistake as to The Person ↑
  • ) Mistake as to The Subject – Matter ↑
  • ) Mistake as to The Term of The Contract ↑
  • ) Induce ↑
  • ) G. H Treitel, An Outline of The Law of Contract, 4th Edition, Butterworths, London, p. 112. ↑
  • ) Wales v. Wadham [1977] 1 W.L.R 199 – 200. ↑
  • ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 280. ↑
  • ) Objective Principle ↑
  • ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 282. ↑
  • ) Harris v. Pepperell (1867) L.R. 5 Eq. 1; Paget v. Marshall (1884) 28 Ch.D. 255; G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 298. ↑
  • ) Consent ↑
  • ) Edwin C. Mckeag, Mistake in Contract, A Study in Comparative Jurisprudence, Ibid, Pp. 5 -31. ↑
  • ) Ibid, p. 50. ↑
  • ) Ibid, p. 31. ↑
  • ) Chitty, Chitty on Contracts, Ibid, p. 374. ↑
  • ( Acte juridique/ Judicial Act ↑
  • ) محمد جعفر جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوق، همان، ش ۳۷۷۹٫ ↑
    • ) برخی از این تعاریف عبارت است از «هر عمل حقوقی ناشی از قصد انشاء» (ترمینولوژی، ش۳۷۷۹)، «اعلام اراده­ای که به­منظور ایجاد اثر حقوقی خاص انجام می­ شود و قانون نیز اثر دل­خواه را بر آن بار می­ کند» (ناصر کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها، ج۱، ص۱)، «عملی است ارادی که پاره­ای آثار حقوقی بر آن مترتب است و آن عمل برای رسیدن به این آثار انجام شده باشد» (حسین صفایی، دوره مقدماتی حقوق مدنی؛ قواعد عمومی قراردادها، ج۲، ص ۲۰). جک فلور نیز با تقسیم عمل حقوقی دوجانبه و جمعی (Acte juridique collectif) و عمل حقوقی یک­جانبه (Acte juridique unilatéral) در تعریف این دو بر عنصر اراده تأکید می­ کند.
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

Jacques Flour, Jean – Luc Aubert et Éric Savaux, Les obligations; L’act juridique, 2e édition, 2002, Pp.387 et 374. ↑

  • ) از جمله رجوع کنید به روح­الله الخمینی، طلب و اراده، ترجمه و شرح احمد قهری، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۶۲٫ ↑
  • ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، نامه مفید، شماره۴۱، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۳، ص ۱۲۵٫ ↑
  • ) فلاسفه و محققان تفاوت­های دیگری را نیز برای اختیار و اراده ذکر کرده ­اند، از جمله این­که اراده برخلاف اختیار به امور ناممکن هم تعلق می­گیرد. ر.ک فارابی، آراء اهل المدینه الفاضله، دار و مکتبه الهلال، بیروت، ۱۴۲۱ه، ص ۱۸؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلمین و فلاسفه اسلامی، مجله مشکوه النور، ۳۱ – ۳۰٫ ↑
  • ) رضا برنجکار، اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو، مجله مجتمع آموزشی عالی قم، سال سوم، شماره دهم، پاییز۸۰، صص ۱۴۲ – ۱۳۸٫ ↑
  • ) در امور کیفری چون غفلت و اشتباه از امور اختیاری نیست لذا مستوجب مجازات نمی ­باشد؛ رأی ۲/۵/۱۸ محکمه عالی انتظامی قضات. ↑
  • ) ملا هادی سبزواری، شرح منظومه، دارالعلم، قم، بی­تا، ص ۱۸۴٫ ↑
  • ) ملاصدرا، اسفار اربعه، ج۴، منشورات مصطفوی، قم، ۱۳۶۸، ص ۱۱۴ و ج۶، ص ۳۵۴٫ ↑
  • ) رضا برنجکار، اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو، همان، ص ۱۴۶٫ ↑
  • ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان، ص ۱۲۵٫ ↑
  • ) همان، ص ۱۲۷٫ ↑
  • ) ابوعلی سینا، تعلیقات، مکتبه الاسلامی، قم، ۱۴۰۴ ه. ق، صص ۱۶ و ۲۰؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۰٫ ↑
  • ) الشیخ الطوسی، تمهید الاصول، تحقیق عبدالحسین مشکوه الدینی، انجمن حکمت وفلسفه ایران، تهران، ۱۳۵۸، ص ۱۰۶؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، مجله مشکوه النور، ۳۱ – ۳۰٫ ↑
  • ) خواجه نصیرالدین طوسی، شرح اشارات و تنبیهات، چاپ دوم، دفتر نشر کتاب، تهران، ۱۴۰۳ ﻫ، ص ۲۵۲ و صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، اسفار اربعه، ج۴، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت۱۴۱۰ ﻫ. ق، ص ۱۱۳؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان. ↑
  • ) محمد فارابی، السیاسه المدنیه، الزهراء، تهران، ۱۴۰۸ ق، ص ۷۲؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۱٫ ↑
  • ) یعقوب کندی، رسائل، به­کوشش محمد عبدالهادی ابوریده، قاهره، ۱۳۶۹ﻫ، ص ۱۷۵؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان و صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، اسفار اربعه، ج۴، همان، ص ۱۱۳ و ۱۱۴؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۰٫ ↑
  • ) فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان. ↑
  • ) رجوع کنید به محمد محمد رضایی، اراده خیر از دیدگاه کانت، مجله مجتمع آموزشی عالی قم، سال اول، شماره سوم، پاییز ۷۸ و گیتا مقیمی، بررسی تحلیل اراده و آزادی اراده از دیدگاه توماس اکوئیناس، نامه مفید، شماره ۳۶، خرداد و تیر۱۳۸۲ و نیز غلامحسین توکلی، کی­یرکگور و اراده­گروی، نامه مفید، شماره ۲۸٫ ↑
  • ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان، صص ۵ – ۲۴۰٫ ↑
  • ) مراد ما از سکولار «Secular» شدن در این­جا بی­توجهی به مذهب و آموزه­های مذهبی است و نباید آن­را به ضدیت با مذهب تعبیر کرد. ↑
  • ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان. شرح مفصل آراء اسپینوزا درخصوص ماهیت اراده در این مقاله قابل مطالعه است. ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...