پایان نامه با فرمت word : اشتباه در موضوع قرارداد با مطالعه تطبیقی در حقوق … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- ) Mistake as to The Possibility of Performing The Contract ↑
- ) Mistake as to The Quality ↑
- ) Mistake as to The Quantity ↑
- ) Mistake as to The Construction of Contract ↑
- ) Mistake as to The Conduct of The Parties ↑
- ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, Pp. 262 – 274. ↑
- ) Ibid, p. 279. ↑
- ) Mistake as to The Person ↑
- ) Mistake as to The Subject – Matter ↑
- ) Mistake as to The Term of The Contract ↑
- ) Induce ↑
- ) G. H Treitel, An Outline of The Law of Contract, 4th Edition, Butterworths, London, p. 112. ↑
- ) Wales v. Wadham [1977] 1 W.L.R 199 – 200. ↑
- ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 280. ↑
- ) Objective Principle ↑
- ) G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 282. ↑
- ) Harris v. Pepperell (1867) L.R. 5 Eq. 1; Paget v. Marshall (1884) 28 Ch.D. 255; G.H Treitel, The Law of Contract, Ibid, p. 298. ↑
- ) Consent ↑
- ) Edwin C. Mckeag, Mistake in Contract, A Study in Comparative Jurisprudence, Ibid, Pp. 5 -31. ↑
- ) Ibid, p. 50. ↑
- ) Ibid, p. 31. ↑
- ) Chitty, Chitty on Contracts, Ibid, p. 374. ↑
- ( Acte juridique/ Judicial Act ↑
- ) محمد جعفر جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوق، همان، ش ۳۷۷۹٫ ↑
-
- ) برخی از این تعاریف عبارت است از «هر عمل حقوقی ناشی از قصد انشاء» (ترمینولوژی، ش۳۷۷۹)، «اعلام ارادهای که بهمنظور ایجاد اثر حقوقی خاص انجام می شود و قانون نیز اثر دلخواه را بر آن بار می کند» (ناصر کاتوزیان، قواعد عمومی قراردادها، ج۱، ص۱)، «عملی است ارادی که پارهای آثار حقوقی بر آن مترتب است و آن عمل برای رسیدن به این آثار انجام شده باشد» (حسین صفایی، دوره مقدماتی حقوق مدنی؛ قواعد عمومی قراردادها، ج۲، ص ۲۰). جک فلور نیز با تقسیم عمل حقوقی دوجانبه و جمعی (Acte juridique collectif) و عمل حقوقی یکجانبه (Acte juridique unilatéral) در تعریف این دو بر عنصر اراده تأکید می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
Jacques Flour, Jean – Luc Aubert et Éric Savaux, Les obligations; L’act juridique, 2e édition, 2002, Pp.387 et 374. ↑
- ) از جمله رجوع کنید به روحالله الخمینی، طلب و اراده، ترجمه و شرح احمد قهری، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۶۲٫ ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، نامه مفید، شماره۴۱، فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۳، ص ۱۲۵٫ ↑
- ) فلاسفه و محققان تفاوتهای دیگری را نیز برای اختیار و اراده ذکر کرده اند، از جمله اینکه اراده برخلاف اختیار به امور ناممکن هم تعلق میگیرد. ر.ک فارابی، آراء اهل المدینه الفاضله، دار و مکتبه الهلال، بیروت، ۱۴۲۱ه، ص ۱۸؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلمین و فلاسفه اسلامی، مجله مشکوه النور، ۳۱ – ۳۰٫ ↑
- ) رضا برنجکار، اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو، مجله مجتمع آموزشی عالی قم، سال سوم، شماره دهم، پاییز۸۰، صص ۱۴۲ – ۱۳۸٫ ↑
- ) در امور کیفری چون غفلت و اشتباه از امور اختیاری نیست لذا مستوجب مجازات نمی باشد؛ رأی ۲/۵/۱۸ محکمه عالی انتظامی قضات. ↑
- ) ملا هادی سبزواری، شرح منظومه، دارالعلم، قم، بیتا، ص ۱۸۴٫ ↑
- ) ملاصدرا، اسفار اربعه، ج۴، منشورات مصطفوی، قم، ۱۳۶۸، ص ۱۱۴ و ج۶، ص ۳۵۴٫ ↑
- ) رضا برنجکار، اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو، همان، ص ۱۴۶٫ ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان، ص ۱۲۵٫ ↑
- ) همان، ص ۱۲۷٫ ↑
- ) ابوعلی سینا، تعلیقات، مکتبه الاسلامی، قم، ۱۴۰۴ ه. ق، صص ۱۶ و ۲۰؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۰٫ ↑
- ) الشیخ الطوسی، تمهید الاصول، تحقیق عبدالحسین مشکوه الدینی، انجمن حکمت وفلسفه ایران، تهران، ۱۳۵۸، ص ۱۰۶؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، مجله مشکوه النور، ۳۱ – ۳۰٫ ↑
- ) خواجه نصیرالدین طوسی، شرح اشارات و تنبیهات، چاپ دوم، دفتر نشر کتاب، تهران، ۱۴۰۳ ﻫ، ص ۲۵۲ و صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، اسفار اربعه، ج۴، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت۱۴۱۰ ﻫ. ق، ص ۱۱۳؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان. ↑
- ) محمد فارابی، السیاسه المدنیه، الزهراء، تهران، ۱۴۰۸ ق، ص ۷۲؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۱٫ ↑
- ) یعقوب کندی، رسائل، بهکوشش محمد عبدالهادی ابوریده، قاهره، ۱۳۶۹ﻫ، ص ۱۷۵؛ به نقل از فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان و صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، اسفار اربعه، ج۴، همان، ص ۱۱۳ و ۱۱۴؛ به نقل از سیّد محمد صادق موسوی، مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی، همان، ص ۳۰٫ ↑
- ) فاطمه سلیمانی، بررسی اراده انسان از دیدگاه متکلّمین و فلاسفه اسلامی، همان. ↑
- ) رجوع کنید به محمد محمد رضایی، اراده خیر از دیدگاه کانت، مجله مجتمع آموزشی عالی قم، سال اول، شماره سوم، پاییز ۷۸ و گیتا مقیمی، بررسی تحلیل اراده و آزادی اراده از دیدگاه توماس اکوئیناس، نامه مفید، شماره ۳۶، خرداد و تیر۱۳۸۲ و نیز غلامحسین توکلی، کییرکگور و ارادهگروی، نامه مفید، شماره ۲۸٫ ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان، صص ۵ – ۲۴۰٫ ↑
- ) مراد ما از سکولار «Secular» شدن در اینجا بیتوجهی به مذهب و آموزههای مذهبی است و نباید آنرا به ضدیت با مذهب تعبیر کرد. ↑
- ) رضا برنجکار، ماهیت اراده در آثار اسپینوزا، همان. شرح مفصل آراء اسپینوزا درخصوص ماهیت اراده در این مقاله قابل مطالعه است. ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 06:01:00 ب.ظ ]
|