بررسی-میزان-ارتباط-بین-معیارهای-توانمندساز-و-معیارهای-نتایج-مدلEFQM- فایل ۲۸ - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
دامنه شمول
توانمندسازها
در حوزه توانمندسازها، پنج حوزه :
رهبری
خطمشی و راهبرد
کارکنان
شراکتها و منابع
فرایندها
با چهار عنصر RADAR یعنی رویکرد، تسری، ارزیابی و بازنگری مورد بررسی قرار میگیرند.
رویکرد
رویکرد نشان دهنده این است که یک سازمان چه چیزی را برای انجام، طرحریزی کرده است و دلایل برای انجام آنها چیست. رویکرد در واقع اهداف و جهتگیریها برای هریک از زیر معیارها همراه با تعریف و توسعه مؤثرترین فرایندها برای دستیابی به آنها را مدنظر قرار میدهد. بنابراین در سازمان های متعالی رویکردها دارای خصوصیات زیر هستند:
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
مناسب، صحیح و منطقی هستند.
یکپارچه هستند.
تسری
تسری نشان دهنده این است که یک سازمان چهکاری برای تسری و استقرار رویکرد انجام میدهد. در واقع تسری ترجمه عملی رویکرد است. بنابراین در سازمانهای متعالی(شایق،۱۳۸۴):
رویکردها در حوزههای مرتبط از طریق سطوح و تقسیمات سازمانی مناسب مستقر شدهاند.
رویکردها به شکل نظام مند و بخوبی اجرا شدهاند.
رویکردها درک و مورد پذیرش تمامی ذی نفعان قرار گرفتهاند.
رویکردها قابل اندازیگیری هستند(کارایی).
ارزیابی و بازنگری
ارزیابی و بازنگری نشان دهنده این است که یک سازمان چگونه رویکرد و تسری آنرا مورد پایش و اندازهگیری قرار میدهد، چگونه یادگیری انجام میشود و چگونه نتایج این فعالیت ها برای شناسایی، الویتبندی، طرحریزی و اجرای بهبودها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. بنابراین در سازمان های متعالی:
رویکردها و تسری آنها، موضوعی برای اندازهگیری قانونمند اثربخشی خواهد بود.
با رقبا، متوسط صنعت مورد نظر، بهترین ها در بخش صنعتی یا خدماتی یا بهترین در کلاس جهانی مقایسه شدهاند.
فعالیت های یادگیری جزو تعهدات خواهد بود و برای شناسایی و تسهیم بهترین تجربیات و فرصتهای بهبود مورد استفاده قرار میگیرند.
برونداد اندازهگیری و یادگیری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته و از نتایج آن برای شناسایی، الویتبندی، طرحریزی و اجرای بهبودها استفاده میگردد. در واقع بهبود به حفظ نقاط قوت و همچنین بهبود زمینههای بهبود، اشاره دارد و بازتاب دهنده نوآوری و خلاقیت در سازمان نیز هستند.
کاربردهای منطق رادار
منطق رادار دارای کاربردهای متعددی است، ازجمله این کاربردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد(شایق،۱۳۸۴):
ماتریس امتیازدهی؛ عمومیترین کاربرد شناخته شده منطق رادار، ارزیابی یا خودارزیابی از طریق ماتریس امتیازدهی است.
ایجاد یک سیستم مدیریت؛ اجزای رادار همراه با زیر معیارهای مدلEFQM میتوانند برای برانگیختن تفکرات مورد استفاده قرارگیرند. عناصر چرخه رادار سریعاً ما را بسوی سؤالاتی در خصوص نتایج بدست آمده، رویکردهای مورد استفاده، چگونگی تسری آنها و چگونگی اندازهگیری اثربخش رویکردها و تسری آنها و همچنین یادگیری و بهبود هدایت میکنند، و برای ایجاد یک سیستم مدیریت به ما کمک مینمایند.
تحلیل مسایل و مشکلات، اجزای چرخه رادار ساختاری برای کارکردن یک فرایند، پروژه یا رویکرد از ابتدا تا انتها ارائه میدهد و حوزه مسایل را شناسایی میکند(شایق، ۱۳۸۴، ۸).
مزایای استفاده از این مدل
استفاده از این مدل دارای مزایای بسیاری است که به تعدادی از آنها در زیر اشاره میشود؛
امکان ارزیابی به صورت کمی و تعیین وضعیت موجود آن
امکان شناسایی فواصل خالی، فرصت های بهبود و نقاط قوت و ضعف سازمان و اولویت بندی برای اجرای پروژههای بهبود و همچنین نظارت بر روند و سرعت بهبود در مسیر تعالی سازمانی
امکان مقایسه با سایر سازمان های پیشرو در مورد هریک از معیارها و مشخص کردن جایگاه سازمان در سطوح مختلف صنعتی و تجاری و ملی و بینالمللی
امکان یادگیری از دیگر سازمان ها از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات برتر
امکان دریافت بازخور و یادگیری از مدیران، مشاوران و مجریان رده بالای صنایع و بخش های مختلف تجاری و خدماتی و صنعتی از طریق ارزیابی مستقل و رو در رو و همچنین دریافت گزارش از آنها
امکان شناخت معیارهایی که منجر به توانمند کردن سازمان میشوند که از این طریق نتایج بهتری عاید سازمان گردد
امکان ایجاد تعادل و توازن میان منافع کلیه ذی نفعان از جمله مشتریان، جامعه، کارکنان، شرکایکاری، سهامداران، مالکان، قانونگذاران و غیره…
امکان تشخیص رویکردهایی که میتواند برای راهبری سازمان در جهت تفوق تجاری مفید واقع شود (مجله تدبیر،۱۳۸۳، شماره ۱۴۵).
۲-۴-۶-۱۹ ارتباط میان مفاهیم بنیادین سرآمدی و مدل سرآمدی EFQM
همانطورکه قبلاً اشاره شد، هشت مفهوم بنیادین سرآمدی زیر بنای مدل EFQM را تشکیل می دهند. لذا انتظار می رود که میان این مفاهیم و معیارها و زیرمعیارهای مدل EFQM ارتباط برقرار باشد. جدول ۲- ۶ این روابط را نشان می دهد.
معیارها
۱
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:34:00 ب.ظ ]
|