Figure 27 شگل ۲-۲۵: فرایند دانش آفرینی
الف) اجتماعی شدن- از ضمنی به ضمنی
نخستین رکن فرایند تبادل دانش، تسهیم و تشریک ایده هاست. تعامل دانش ضمنی با دانش ضمنی، این همان چیزی است که در خلال پویایی­های تیم­های کارامد و یا بین همکارانی که ایده‌های مشترک دارند، اتفاق می افتد.
در این مرحله، افراد در مورد آنچه که برایشان مهم است، به گفتگو می‌نشینند و از اندیشه‌های دیگران بهره می‌گیرند. در نتیجه آن، دانش توافقی حاصل می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

این دانش محصول اتفاق نظر اعضاء درباره معانی اصطلاحات و مفاهیم مورد بحث در آن شرایط ویژه است. در این مرحله از فرایند دانش آفرینی، تجربه یک اصل کلیدی است و نیز ابزار مفیدی برای خلق ایده‌های جدید به شمار می‌رود، بنابراین انتقال صرف اطلاعات کافی نیست.
ب) برونی سازی- از ضمنی به صریح
در این فرایند، ایده ها به یک واقعیت عملی مبدل می شوند. در یک جو تیمی، استعاره ها و تمثیل ها به افراد کمک می کنند تا دانش ضمنی (تجربه‌ها، ایده ها، عقیده‌ها و..) خود را برونی و آشکار سازند و تصویری روشن و شفاف از ایده های دیگران را در ذهن مجسم کنند.
دانش توافقی در خلال دیالوگ‌ها، مباحثه ها و تحلیل ها تصفیه شده و از زبان رمزی، مانند تمثیل و استعاره برای برجسته کردن وجوه تشابه مفاهیم استفاده می شود.
بدین‌گونه بین مفاهیم رابطه برقرار می‌شود. هر یک از بخش ها و روابط میان آنها به تعریف مسئله کمک می‌کند و به طور کلی به بدنه دانش انسجام و نظم منطقی می بخشد.
به باور نوناکا، دانش به دست آمده دانش مفهومی نام دارد؛ دانش بدیع و تازه ای که به وسیله اعضای شرکت کننده خلق شده است.
ج) ترکیب- از صریح به صریح
ترکیب، فرایند قاعده مند ساختن مفاهیم در قالب سیستم دانش است. مفاهیم خلق شده در مرحله برونی سازی، در قالب ساختارهای دانش سازماندهی می شوند که بدین ترتیب، دانش به دست آمده دانش سیستماتیک نامیده می شود.
به تعبیر دیگر، دانش صریح با مجموعه های سیستماتیک و پیچیده موجود آمیخته شده، دانش صریح سیستماتیک جدید خلق می شود.
ویژگی مهم ترکیب این است که دانش پردازش شده می تواند به گونه مستقیم به دیگران معرفی شود و در جلسه‌های گروهی انتشار یابد(Hussi,2004). استفاده موثر از شبکه ارتباط‌های رایانه ای و پایگاه های داده­ای، این شیوه از تبدیل دانش را تسهیل می کند.
د) درونی سازی – از صریح به ضمنی
این شیوه از تبادل دانش به اعضای تیم کمک می کند، تا تصورات ذهنی خود را از مسائلی که نیازمند حل و فصل می‌باشند، بیان کنند. بر این اساس، اعضا سعی می‌کنند تا ایده‌های خوب را مبنای عمل خویش قرار دهند. درونی کردن این ایده‌ها در ایجاد تفاهم و توسعه یک فرهنگ یادگیری ( یادگیری از راه عمل) مؤثر است.
این امر مستلزم تصریح دانش ضمنی آشکار شده در قـــالب اسناد، دستورکار­ها و حکایتهای موفق در سازمان است (Sallis & Jones, 2002).
درونی سازی دانش باعث می شود که دریافت کننده حق مالکیت دانش را پیدا می کند، نسبت به آن متعهد و از دانش کسب شده خرسند شود. مالکیت دانش به میزان انرژی، وقت، کوشش و توجهی که فرد صرف دانش می‌کند، اشاره دارد. تعهد ویژگی دوم درونی سازی دانش است. به گونه‌ای که بر قدرت همانندسازی فرد و درگیری مستمر با دانش اثر می گذارد.
معرفی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ تنها خبرگزاری با هویت دانشجویی و نخستین خبرگزاری غیردولتی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می شود که امتیاز آن در تاریخ ۱۳۷۸/۴/۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار جهاددانشگاهی قرار گرفت.
خبرگزاری دانشجویان ایران با بهره‌گیری از سرمایه‌ی اندیشه، صداقت و با تکیه بر توان، خلاقیت، نوآوری جوانان دانشجو در ۱۳ آبان ۱۳۷۸ با اظهار لطف مقام معظم رهبری خطاب به ایسنا که فرمودند: “اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید.” با هدف اطلاع رسانی صحیح، بهنگام و همه جانبه به صورت آزمایشی و در ۱۶ آذر همان سال مصادف با روز دانشجو به صورت رسمی به عرصه اطلاع‌رسانی گام نهاد.
رسالت اصلی این رسانه خبری از بدو تاسیس تاکنون ایفای نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور و ارتقای آگاهی‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و صنفی با نگاهی دانشگاهی و دانشجویی و شکل‌گیری حلقه واسط بین مسوولان، نخبگان و مردم بوده است.
شبکه اولیه ایسنا به صورت workgroup با توپولوژی شبکه bus و جمعا با ۸ ایستگاه کاری در قالب ۲ سرور و ۶ دستگاه کاربر طراحی شده بود. در طول ۴ ماه اول کار ایسنا چند اتفاق مهم فنی رخ داد:

    1. اضافه شدن تسیستم‌ها از ۶ ایستگاه کاری به ۹ ایستگاه کاری
    1. ارتقای شبکه داخلی ایسنا از bus به Star با سرعت ۱۰ Mbps

اما در تیرماه سال ۸۱ بود که پس از چندین ماه تحقیق در خصوص سرورهای اختصاصی، سرور اختصاصی ایسنا تهیه شد و ۱۰۰۰ مگابایت اطلاعات معادل ۸۱۰۰ عکس به همراه بانک اطلاعات ایسنا و دیگر نرم افزارهای ویژه ایسنا بر روی سرور حدید ارسال شد و در حدود شهریور ماه سال ۱۳۸۱ نسخه اینترانتی سایت ایسنا با نسخه اینترنتی آن یکسان شد. یک سال بعد یعنی در تیرماه سال ۱۳۸۲ با تغییر در DNS نام isna.ir به سایت اینترنتی منتقل شد. خبرگزاری دانشجویان ایران در قالب ۹ اداره خبری، ۲۴ منطقه و ۷ دفتر خبری فعالیت خود را به انجام می‌رساند.
اهداف، سیاسته
ا و اولویتهای خبرگزاری دانشجویان ایران عبارتند از:

    • نگاه تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل ایران و جهان
    • بازتاب واقعی اخبار
    • سرعت و دقت در انتشار اخبار
    • پرهیز از افراط و تفریط
    • توجه به مخاطب و ایجاد اعتماد پایدار بین رسانه و مخاطب
    • صداقت و امانت‌داری در انتشار اخبار
    • پرهیز از ایجاد تنش‌های آسیب‌زا در افکار عمومی
    • تلاش در جهت ایجاد روحیه امیدواری واقع‌نگرانه در جامعه
    • بازنمایی همه جانبه و بی‌طرفانه اندیشه‌ها و افکار در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

ساختار تشکیلاتی خبرگزاری ایسنا به شرح زیر می باشد:

    • هیات مدیره: مرجع تصمیم گیری در ایسنا هیات مدیره‌ای متشکل از رییس جهاددانشگاهی به عنوان رییس هیات مدیره، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، مدیرعامل خبرگزاری و دو نفر از اعضای جهاددانشگاهی به پیشنهاد رییس جهاددانشگاهی هستند.
  • مدیرعامل
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...