‌بنابرین‏ روش نمونه‌گیری حذفی سیستماتیک است و بر اساس ملاحظات فوق شرکت‌هایی که شرایط مذکور را نداشته‌اند از نمونه حذف ‌شده‌اند.

۱-۹- حدود مطالعاتی

۱-۹-۱- قلمرو زمانی پژوهش

قلمرو زمانی پژوهش دوره‌ ۵ ساله ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ را در بر ‌می‌گیرد. دلایل انتخاب آن به شرح زیر است: ۱- اطلاعات و داده های بیشتری از شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس، طی سال‌های مذکور در سازمان بورس اوراق بهادار موجود­است. ۲- هر چه طول دوره پژوهش طولانی‌تر باشد، اعتبار نتایج پژوهش نیز معتبرتر است.

۱-۹-۲- قلمرو مکانی پژوهش

قلمرو مکانی پژوهش، شامل کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. دلایل انتخاب آن به شرح زیر است:

۱-دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار امکان‌پذیر است.

۲-معیارها و ضوابط خاصی برای پذیرش و ادامه فعالیت شرکت‌ها در بورس و نحوه گزارشگری آن‌ ها وضع‌شده است. از این رو به نظر می‌رسد اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی این شرکت‌ها از اعتبار لازم برخوردار و همگن‌تر باشد.

۱-۹-۳- قلمرو موضوعی پژوهش

موضوع پژوهش ازجمله موضوعات تحقیقات اثباتی حسابداری است. پژوهش حاضر سعی دارد تا تأثیر شاخص حاکمیت شرکتی را بر هزینه سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار دهد.

۱-۱۰- روش انجام پژوهش

این پژوهش، پژوهشی کاربردی است. طرح پژوهش آن از نوع شبه تجربی و با بهره گرفتن از رویکرد پس رویدادی (از طریق اطلاعات گذشته) است. از روش پس رویدادی زمانی استفاده می‌شود که پژوهشگر پس از وقوع رویدادها به بررسی موضوع می‌پردازد. افزون بر این، امکان دستکاری متغیرهای مستقل وجود ندارد (نمازی، ۱۳۷۹). برای تجزیه‌و تحلیل اولیه داده ها و محاسبه متغیرهای پژوهش از نرم‌افزار اکسل و به منظور انجام آزمون‌های آماری و تجزیه‌و تحلیل نهایی، از نرم‌افزارهای Eviews و استاتا استفاده می‌شود.

۱-۱۱- روش و ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

در این پژوهش برای جمع‌ آوری داده ها:

    • اطلاعاتی که مربوط به مبانی نظری پژوهش بود، به روش کتابخانه‌ای و از منابع مختلف مانند کتب، مجلات تخصصی فارسی و لاتین و نشریات معتبر بین‌المللی که به صورت آنلاین در پایگاه‌های اینترنتی موجود بودند، جمع‌ آوری گردید.

    • اطلاعات و داده های خام موردنیاز شرکت‌ها، به‌ منظور بررسی فرضیه‌های پژوهش از طریق مراجعه مستقیم به گزارش‌های هیئت‌مدیره، صورت‌های مالی شرکت‌ها و گزارش حسابرس مستقل و نرم‌افزار ره‌آورد نوین جمع‌ آوری گردید.

  • در این پژوهش از تکنیک داده ­های پانلی و از نرم افزارEviews و استاتا برای تجزیه­و­تحلیل داده ­ها و تخمین مدل استفاده گردیده است.

۱-۱۲- استفاده‌ کنندگان پژوهش

نتایج این پژوهش می ­تواند موردتوجه سیاست­گذاران بازار سرمایه برای تقویت متغیر­های حاکمیتی مورداستفاده قرار گیرد. تحقیق حاضر برای تمامی گروه ­های درگیر تصمیمات مالی شامل نهادهای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران فعلی و بالقوه، مدیران شرکت‌ها، سازمان بورس اوراق بهادار و همچنین برای دانشجویان رشته مدیریت مالی و حسابداری مفید خواهد بود.

۱-۱۳- تعریف واژه ها و اصطلاحات

حاکمیت شرکتی[۱]: دستگاهی است که شرکت‌ها از طریق آن هدایت و کنترل می‌شوند. ساختار حاکمیت شرکتی توزیع حقوق و مسئولیت‌ها بین بخش‌های مختلف در شرکت مثل اعضای هیئت‌مدیره، مدیران، سهام‌داران و سایر ذینفعان را مشخص و وظایف و رویه‌های تصمیم‌گیری در امور شرکت را روشن می‌کند. به‌طورکلی حاکمیت شرکتی قوانین، مقررات، ساختارها، فرآیندها، فرهنگ‌ها و سیستم‌هایی است که موجب دستیابی به هدف‌های ‌پاسخ‌گویی‌، شفافیت، عدالت و رعایت حقوق ذی‌نفعان می‌شود و به عبارت دیگر: مجموعه روابط میان مدیریت (اجرایی)، هیئت‌مدیره، سهام‌داران و سایر ذینفعان یا طرفان ذی‌ربط در یک شرکت (حساس یگانه، ١٣٨۵).

شاخص حاکمیت شرکتی: شاخص حاکمیت شرکتی، شاخصی است که به وسیله­ آن میزان رعایت استانداردهای مربوط به حاکمیت شرکتی به وسیله­ شرکت‌ها نشان داده می­ شود. در کشورهای مختلف سازمان‌های مختلفی این رتبه‌بندی را انجام می‌دهند؛ اما در کشور ما نهاد خاصی برای این کار وجود ندارد. ‌بنابرین‏، نرخ حاکمیت شرکتی، بر اساس چک‌لیستی که به هشت طبقه افشا، اخلاق تجاری، آموزش، رعایت الزامات قانونی، حسابرسی، مالکیت، ساختار هیئت‌مدیره، مدیریت دارایی‌ها و نقدینگی تقسیم‌شده بود، محاسبه‌شده است. هر پاسخ مثبت یک نمره به شاخص حاکمیت شرکت‌ها اضافه می­ کند. به‌این‌ترتیب رتبه حاکمیت شرکتی هر شرکت تعیین خواهد شد که از ‌صفر تا بیست‌ویک خواهد بود. شرکت‌های با رتبه بالاتر دارای حاکمیت باکیفیت بهتر می‌باشند.

هزینه سرمایه[۲]: هزینه سرمایه، حداقل نرخ بازدهی است که شرکت باید به دست آورد تا بتواند هزینه­ های تأمین منابع مالی خود را در بازار پوشش دهد. منظور از هزینه سرمایه در این پژوهش میانگین موزون هزینه سرمایه است.

هزینه بدهی: هزینه‌ای که شرکت برای تأمین وجوه از طریق اخذ وام و یا انتشار اوراق قرضه بلندمدت متحمل می‌شود

سرمایه: واژه و مفهوم هزینه سرمایه عبارت است از میانگین موزون هزینه سرمایه شرکت که در مفهوم عام بیان می‌شود و مفهوم سرمایه نیز شامل وجوه متعلق به صاحبان سهام شرکت (سهام‌داران) می‌باشد اما سرمایه در مفهوم خاص خود به‌غیراز حقوق سهام‌داران کلیه بدهی‌های بلندمدت شرکت را در برمی­گیرد به طوری که چنانچه ‌به این تفاوت توجه نشود مفهوم هزینه سرمایه و محاسبات آن ما را دچار چالش ذهنی خواهد کرد. برای محاسبه متوسط هزینه باید بتوانیم هزینه هر جزء تشکیل‌دهنده وجوه مالی شرکت را محاسبه کنیم هزینه بدهی و هزینه سهام ممتاز، هزینه سرمایه صاحبان (مثلاً هزینه سود تقسیم‌نشده یا سهام منتشرشده اخیر) کلاً اقلامی هستند که ما در سمت چپ ترازنامه آن را نمایش بدهی و بیانی دیگر در تعریف مفهوم دارایی‌ها آن را مطابق با استانداردهای حسابداری به شکل زیر مورد تفسیر قرار می‌دهیم به طوری که افزایش خالص دارایی‌های شرکت اغلب با افزایش این اقلام (حقوق صاحبان سهام و بدهی‌ها) همراه می‌باشد. (پاکروان،۱۳۹۱)

اندازه شرکت[۳]: برای کنترل ویژگی‌های متفاوت شرکت‌های نمونه آماری در تحقیقات مالی از یک متغیر کنترلی استفاده می‌شود.

هزینه حقوق صاحبان سهام[۴]: عبارت است از حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید عاید سهام‌داران کند تا بدان وسیله، ارزش بازار سهام آن شرکت حفظ گردد.

۱-۱۴- جمع ­بندی

در این فصل، نخست به بیان مسأله پژوهش پرداخته شد. سپس با توجه به‌ضرورت و اهمیت موضوع پژوهش، اهداف اساسی پژوهش بیان گردید. در ادامه به نتایج مورد انتظار از پژوهش، سؤالاتی که این پژوهش درصدد پاسخ­گویی به آن ‌می‌باشد و فرضیات پژوهش به تفکیک مطرح گردید و سپس تعاریف متغیرها و استفاده­کنندگان از پژوهش و واژه ­ها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش بیان شد؛ و درنهایت؛ به روش‌ها و ابزارهای به کار گرفته شده در پژوهش پرداخته شد. به‌طورکلی ‌می‌توان چنین اظهار نمود که در این فصل کلیاتی راجع به علت، هدف و چگونگی انجام پژوهش ارائه گردید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...