فایل های مقالات و پروژه ها | ۱-۷-۱- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه بینایی: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
سیستمهای حسی عامل بسیار مهمی در فرایند رشد زبان و گفتار میباشد. سیستمهای بینایی و شنوایی بسته به این که تحریکات بینایی باشند یا شنیداری آنها را به صورت پیام از محیط بینایی دریافت میکنند ولی باید توجه داشت که صرف دریافت تحریکات از طریق بینایی و شنوایی منجر به ایجاد شناخت و نهایتاًً رشد زبانی نخواهد شد بلکه باید این اطلاعات به نحوی ثابت و دائمی ذخیره شده و نگه داشته شود تا در صورت نیاز به این منبع مراجعه کنیم (اگزلی، ۲۰۰۲) [۷۰].
از طرف دیگر، شرط داشتن شناخت از یک پدیده، درک اطلاعات و جزئیات مربوط به آن است. فرایند درک یک پدیده نیز، بعد از فرایند ذخیرهسازی اطلاعات مربوط به آن پدیده صورت میگیرد. بنابرین فرایند درک که مهمترین عامل زبان محسوب می شود خود به ذخیرهسازی اطلاعات ( حافظه ) بستگی دارد. ذخیرهسازی اطلاعات بر حسب نوع پیام ( شنوایی یا بینایی) توسط حافظه بینایی یا حافظه شنیداری و یا هر دوی آنها صورت میگیرد. اگر فردی ضعف در حافظه بینایی داشته باشد این اطلاعات قابل ذخیره نبوده و هیچ درکی نیز از آن حاصل نخواهد شد و فرد در زمینه رشد زبانی و گفتاری دچار نقص خواهد شد؛ چرا که دامنه خزانه حافظه بینایی کم است و تصاویر اشیاء، حروف، کلمات، جملات در حافظه وی به طور دقیق ضبط نشدهاند ( افتخاری و سعد اللهی، ۱۳۸۶).
شناخت یک پدیده هم از طریق بینایی است و هم از طریق شنوایی. به عنوان مثال، کودک در عین این که رادیو را میبیند اسم آن را نیز از زبان اطرافیان خود میشنود. پس پیام هم باید در حافظه بینایی و هم در حافظه شنیداری ضبط شود که در صورت ضعف حافظه کودک قادر به برقراری ارتباط بین پیامبینایی و شنیداری نخواهد بود که همین امر در نهایت منجر به مشکلات زبانی و گفتاری خواهد شد
( افتخاری و سعد اللهی، ۱۳۸۶).
در سالهای اخیر، مطالعات مختلفی بر روی افرادی که دچار کاستی و نقص در حافظه بینایی هستند انجام شده است و دانش ما را درباره این نوع حافظه به نحو چشمگیری افزایش داده است. بر اساس مطالعات مشخص شده است که حافظه بینایی یکی از مهمترین کانالهای حسی برای دریافت اطلاعات است و در برقراری ارتباط انسان با دنیای خارج و تصحیح هر چه بهتر و دقیق تر این ارتباط نقش مهمی ایفا می کند ( مبینی، ۱۳۸۰). در واقع بدون حافظه بینایی ما قادر به ضبط اماکنی که از آنها عبور کردهایم، شناسایی دوستانمان و حتی آدرس منزلمان نیستیم. در یک کلام نمیتوانیم تمام نکاتیرا که از طریق دیدن برایمان مطرح شده است را ضبط و شناسایی کنیم ( ولاکس و کاراپیتساس، ۲۰۰۸).
۱-۳- اهداف تحقیق
۱-۳-۱- اهداف علمی:
تبیین تفاوت عملکرد حافظه بینایی در افراد شهری و روستایی استان فارس.
۱-۳-۲- اهداف کاربردی :
از جمله اهداف کاربردی این پژوهش مشخص کردن نقش محل اقامت ( شهری / روستایی ) در عملکرد حافظه بینایی افراد میباشد. این پژوهش می تواند یاریگر متخصصان بالینی، روانپزشکان، روانشناسان،پژوهشگران، نوروسایکولوژیستها و سایر افراد در جهت شناخت بر ارزیابی مشکلات حافظه بینایی افراد شهری و روستایی و بدینسان راهنمایی در جهت راهبردهای تقویت حافظه بینایی گردد.
۱-۴- اهداف تحقیق:
۱-۴-۱- هدف کلی:
بررسی عملکرد حافظه بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی استان فارس
۱-۴-۲- اهداف جزئی :
۱- تبیین عملکرد حافظه بینایی فوری در بین افراد شهری و روستایی.
۲- تبیین عملکرد حافظه بینایی تأخیری در بین افراد شهری و روستایی.
۳- تبیین عملکرد حافظه بینایی فوری چهرهها در بین افراد شهری و روستایی.
۴- تبیین عملکرد حافظه تأخیری چهرهها در بین افراد شهری و روستایی.
۵- تبیین عملکرد حافظه بینایی فوری در بین زنان و مردان.
۶- تبیین عملکرد حافظه بینایی تأخیری در بین زنان و مردان.
۷- تبیین عملکرد حافظه فوری چهرهها در بین زنان و مردان.
۸- تبیین عملکرد حافظه تأخیری چهرهها در بین زنان و مردان.
۱-۵- فرضیه ها :
۱- بین عملکرد حافظه بینایی فوری در بین افراد شهری و روستایی، تفاوت معناداری وجود دارد.
۲- بین عملکرد حافظه بینایی تأخیری در بین افراد شهری و روستایی، تفاوت معناداری وجود دارد.
۳- بین عملکرد حافظه فوری چهرهها در بین افراد شهری و روستایی، تفاوت معناداری وجود دارد.
۴- بین عملکرد حافظه تأخیری چهرهها در بین افراد شهری و روستایی، تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۶- تعاریف نظری
۱-۶ -۱- تعریف نظری حافظه بینایی:
حافظه دیداری یک توانایی برای شناسایی موضوعات و حوادث دیده شده قبلی، بدون وابستگی به درون داده های مربوط به حافظه کلامی است، زیرا درون داده های بینایی زیر بخشهایی از تصاویر شبکه ای مشخص و معین هستند. این تصاویر نیاز به ذخیرهشدن در حافظه دارند که در مراحل زمانی مختلف با رویدادهای جدید مورد مقایسه قرار می گیرند. بدون فهم ادراک و شناخت بینایی، این تصاویر تنها مجموعه ای از انواع رویدادها و صحنه هایی هستند که قادر به یادآوری آنها نخواهیم بود؛ بنابرین حافظه دیداری برای نگهداری و ثبت اطلاعات ضروری است ( اسلیگت، اسکالت و همکاران[۷۱]، ۲۰۰۹).
۱-۶-۲- تعریف نظری حافظه چهره ها :
منظور از حافظه چهره توانایی بازشناسی چهره افرادی است که قبلاً دیده ایم ( ناکایاما[۷۲] ، ۲۰۰۶).
۱-۷- تعاریف عملیاتی
۱-۷-۱- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه بینایی:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:14:00 ق.ظ ]
|