دیویس [۶۳] بیان داشته مشارکت موجب تصمیمات بهتر در محیط کار، به کار انداختن قوه ابتکار و خلاقیت در کارکنان، تقویت احترام انسانی و جایگاه اجتماعی، ایجاد انگیزش و علاقه مشترک، تحریک کارکنان به قبول مسئولیت، و بهبود روحیه افراد برای کار گروهی می‌شود (دیویس، ۱۹۹۹، ص۴-۶).

در این بخش به برخی دیگر از مزایای مشارکت در تصمیم گیری اشاره می‌شود:

    • مشارکت کارکنان باعث از بین رفتن زمینه‌های شایعه پراکنی و در نتیجه افزایش روحیه و کارایی در کارکنان می‌گردد (مصالحی، ۱۳۷۳)؛

    • احساس نیاز به احترام را در افراد ارضا می‌کند، زیرا بدین شکل، نیازهای اجتماعی کارکنان با شرکت داشتن در اداره امور سازمان به اتفاق دیگران، تامین می‌شود؛

    • باعث ارضای حس تعلق به سازمان و تقویت همبستگی و هنجارهای گروهی می‌گردد و اثربخشی کارکنان و نیروی ابداع، خلاقیت و مشکل گشایی آن ها ارتقا و تقویت می‌یابد (کاظمی، ۱۳۸۸)؛

    • از طریق مشارکت، ارتباط دوجانبه بین مدیران و کارکنان ایجاد می‌شود و عقاید و نظرات مدیران مقبولیت پیدا می‌کند و کارکنان در اجرای دستورات مدیران مخالفت و مقاومت نمی ورزند، چون احساس می‌کنند خودشان در تصمیم گیری ها نقش دارند؛

    • هم فکری و همکاری کارکنان با مدیران موجب علاقه و دلبستگی آنان به محیط کارشان می‌شود و باعث کاهش کارشکنی، احساس بی مسئولیتی، کم کاری، تمارض، شکایت ، و غیبت ‌می‌شود و به طور کلی افزایش رضایت شغلی را در پی دارد (ظهوری، ۱۳۸۷)؛

    • به سلامت روحی و روانی افراد کمک می‌کند، چون در افراد حس مسئولیت پذیری پیدا می‌شود، و آن ها احساس می‌کنند که در نیل به اهداف سازمان نقش و تکالیفی بر عهده دارند؛

    • ایجاد امکان استفاده از تجارب عملی و نظریات و اندیشه‌های کارکنان که عملا با مشکلات سرو کار داشته و با آن ها دست و پنجه نرم می‌کنند؛

  • کاهش تضادها و تعارضات بین کارکنان و کارفرمایان، برقراری صلح و آرامش در محیط‌های کاری و بهبود روابط صنعتی و روابط کار (کاظمی، ۱۳۸۸)؛

۲-۱۰- کتابخانه‌های عمومی

هر کتابخانه ای که خدمات معمولی کتابخانه را بدون هزینه به همه افراد یک جامعه یا منطقه ارائه دهد و با بودجه‌های عام یا خاص حمایت شود و خدمات خود را به همه مردم آن منطقه عرضه نماید، کتابخانه عمومی نامیده می‌شود (انجمن کتابداری آمریکا[۶۴]، ۱۹۸۳).

کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی درعرصه و فضای عمومی جامعه ایفای نقش می‌نمایند و به عنوان سازوکاری حیاتی درفرآیند توسعه فرهنگی واجتماعی جامعه شناخته شده اند. چنین نهادی ازاهداف چند گانه ای درحوزه فعالیت خود برخوردار است که مهمترین اهداف آن فراهم آوری محیط مساعد به منظور دسترسی آسان اقشار مختلف جامعه به منابع مکتوب ومضبوط، افزایش ارتقاءسطح آگاهی‌های عمومی، ایجاد وتقویت عادت به مطالعه وخواندن درافراد جامعه می‌باشد.

کتابخانه عمومی، نهادی است برای گردآوری و تولید انواع دانش و اطلاعات که برای استفاده کنندگان به سهولت قابل دسترسی است. کتابخانه عمومی خدمات خود را بر اساس برابری تهیه می‌کند تا همگان بدون توجه به سن، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان و موقعیت اجتماعی به آن دسترسی داشته باشند. خدمات ویژه باید برای کسانی که به هر علت نمی توانند از خدمات و منابع عادی و معمولی استفاده کنند تامین شود، به طور مثال برای اقلیت‌های زبانی، افراد معلول یا کسانی که در بیمارستان ها یا زندان ها هستند (ایفلا و یونسکو، ۱۳۸۱ ، ص۷۷).

از آنجا که کتابخانه عمومی بدون هیچگونه تبعیضی در خدمت تمامی اقشار جامعه است ، باید بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، جنس، زبان، موقعیت اجتماعی و تحصیلات در خدمت کل جامعه باشد .‌بنابرین‏ استفاده کنندگان از آن طیف وسیعی را در بر می‌گیرند که نیازها و علایق بسیار متفاوتی دارند. به همین لحاظ کتابداران و کارکنان آن علاوه بر دانش کتابداری باید مهارت‌های لازم ارتباطی، جامعه شناسی، و روانشناسی داشته باشند تا بتوانند به نحو بهتری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و خدمات لازم را ارائه دهند (مزینانی، ۱۳۸۴، ص ۱۹۲). امروزه یکی از شایع ترین مباحث در دنیای کتابخانه ها و اطلاعات، مسئله تجهیز کتابخانه‌های عمومی به ابزارها و فناوری‌های جدید اطلاعاتی است به نحوی که همگان امکان استفاده از این فناوری را داشته باشند. رشد سریع حجم اطلاعات و تغییرات مداوم فناوری که به طور اساسی راه‌های دستیابی به اطلاعات را تحت تأثیر خود قرار داده است، بر کتابخانه‌های عمومی و خدمات آن ها نیز اثر جدی باقی گذاشته است.کتابخانه‌های عمومی در کنار ارائه اطلاعات به شکل سنتی، فناوری جدید اطلاعات را برای عموم دسترس پذیر می‌سازد.کتابخانه‌های عمومی این فرصت را دارند که دروازه ورود به دنیای اطلاعات الکترونیک باشند .کتابداران کتابخانه‌های عمومی باید به عنوان کاوشگران اطلاعات به کاربران همه گروه‌های سنی کمک کنند که به موثرترین وجه از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بهره گیری کنند. آن ها باید به راحتی به اینترنت و سایر شبکه های جهانی دسترسی داشته باشند تا بتوانند خدمات مرجع و مشاوره ای بهتر به کاربران ارائه دهند و کاربران باید برای استفاده از اینترنت تحت آموزش‌های منظم قرار گیرند .مسئله آموزش چگونگی استفاده از این فناوری ها توسط کاربران را نیز نباید فراموش کرد .هر قدر که اهمیت این فناوری ها بیشتر شود ، نقش کتابخانه‌های عمومی نیز در رواج و گسترش این امکانات و دسترس پذیری آنان برای همگان حیاتی تر می‌شود. ‌بنابرین‏ کتابخانه عمومی باید امکان دستیابی به شبکه جهانی اینترنت و وب را برای همه اقشار جامعه بدون در نظر داشتن منفعت اقتصادی فراهم آورد (مکتبی فرد، ۱۳۸۵).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...