۴-۳-۲ فرضیه دوم

آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش نشانه های جسمانی افراد تأثیر دارد.

جدول۴-۳ نتایح آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه در متغییر نشانه های جسمانی

گروه

تعداد

میانگین پیش‌آزمون

میانگین پس آزمون

تفاوت بین میانگین‌ها

خطای استاندارد میانگین‌ها

آزمونt بای مقایسه دو میانگین

آزمایش

۳۰

۴۰/۵

۶۶/۳

۷۳/۱

۷۸/۰

t

df

P

کنترل

۳۰

۸۶/۴

۳۳/۶

۴۶/۱-

۱۷/۱

۲۵/۲

۵۸

۰۲۸/۰

همان گونه که در جدول ۲ مشاهده می‌شود میانگین نمره پس‌آزمون گروه آزمایش(۶۶/۳) نسبت به میانگین پیش‌آزمونشان (۴۰/۵) به طرز چشم‌گیری کاهش داشته است. همچنین جدول نشان می‌دهد که مقدار t (tob محاسبه شده) با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۵/۰ برابر است با ۰۵/۰ >p و ۲۵/۲=(۵۸) tob مقدار tcr (t جدول) برای آزمون دوسویه و با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۵/۰ برابر است با ۰۰/۰۵۲/۰ >p و ۰۰/۲=(۵۸)tcr . با توجه به نتایج جدول tob > tcr فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهشی که عبارت بود از:”آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش نشانه های جسمانی افراد تاثیر دارد”، تأیید می شود.

۴-۳-۳ فرضیه سوم

آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب افراد تاثیر دارد.

جدول۴-۴ نتایج آزمونt برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نشانگان اضطراب

گروه

تعداد

میانگین پیش‌آزمون

میانگین پس آزمون

تفاوت بین میانگین‌ها

خطای استاندارد میانگین‌ها

آزمونt بای مقایسه دو میانگین

آزمایش

۳۰

۵۳/۵

۱۰/۳

۴۳/۲

۶۰/۰

t

df

P

کنترل

۳۰

۳۶/۴

۷۶/۴

۴۰/۰-

۲۰/۱

۰۹/۲

۵۸

۰۴۱/۰

همان گونه که در جدول ۳ مشخص شده است میانگین نمره پس آزمون گروه آزمایش(۱۰/۳) نسبت به میانگین پیش آزمونشان (۵۳/۵) به طرز چشم‌گیری کاهش داشته است. همچنین جدول نشان می‌دهد که مقدار t (tob محاسبه شده) با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۵/۰ برابر است با ۰۵/۰ >p و ۰۹/۲=(۵۸) tob مقدار tcr (t جدول) برای آزمون دوسویه و با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۵/۰ برابر است با ۰۰/۰۵۲/۰>p و ۰۰/۲= (۵۸)tcr. با توجه به نتایج جدول tob> tcr فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهشی ” آزمون مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب افراد تاثیر دارد”، تأیید می شود.

۴-۳-۴ فرضیه چهارم

آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش نارسا کنش وری اجتماعی دانشجویان تاثیر دارد.

جدول۴-۵ نتایج آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر نارساکنش وری اجتماعی

گروه

تعداد

میانگین پیش‌آزمون

میانگین پس آزمون

تفاوت بین میانگین‌ها

خطای استاندارد میانگین‌ها

آزمونt بای مقایسه دو میانگین

آزمایش

۳۰

۳۳/۵

۲۶/۴

۰۶/۱

۶۷/۰

t

df

P

کنترل

۳۰

۶۳/۴

۹۰/۴

۲۶/۰-

۶۰/۰

۴۷/۱

۵۸

۱۶/۰

همان گونه که در جدول ۴ مشخص است میانگین نمره پس آزمون گروه ازمایش (۲۶/۴) نسبت به میانگین پیش آزمونشان (۳۳/۵) کاهش داشته است. همچنین جدول نشان می‌دهد که مقدار t (tob محاسبه شده) با درجات آزادی ۵۸ برابر است با ۰۵/۰<p و ۴۷/۱=(۵۸ (tob مقدار t)tcr جدول) برای آزمون دو سویه و با درجات آزادی ۵۸ و در سطح الفای ۰۵/۰ براب راست با ۰۰/۰۵۲/۰> p و ۰۰/۲= (۵۸)tcr. با توجه به نتایج جدول tob<tcr فرضیه صفر تأیید و فرضیه پژوهشی که عبارت بود از:” آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش نارسا کنش وری اجتماعی افراد تاثیر دارد”، رد می‌شود.

۴-۳-۵ فرضیه پنجم

آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش افسردگی افراد تاثیر دارد.

جدول۴-۶ نتایج آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه در متغیر افسردگی

گروه

تعداد

میانگین پیش‌آزمون

میانگین پس آزمون

تفاوت بین میانگین‌ها

خطای استاندارد میانگین‌ها

آزمونt بای مقایسه دو میانگین

آزمایش

۳۰

۷۶/۶

۴۶/۵

۳۰/۱

۸۲/۰

t

df

P

کنترل

۳۰

۱۳/۶

۴۳/۶

۳۰/۰-

۹۱/۰

۳۰/۱

۵۸

۱۹/۰

همان گونه که در جدول ۵ مشخص شده است میانگین نمره پس آزمون گروه ازمایش (۴۶/۵) نسبت به میانگین پیش آزمونشان (۷۶/۶) کاهش داشته است. همچنین جدول نشان می‌دهد که مقدار t (tob محاسبه شده) با درجات آزادی

۵۸ برابر است یا ۰۵/۰< pو ۳۰/۱=(۵۸( tob مقدار t)tcr جدول) برای آزمون دو سویه و با درجات آزادی ۵۸ و در سطح آلفای ۰۵/۰ برابر است با ۰۰/۰۵۲/۰> p و ۰۰/۲=(۵۸)tcr. با توجه به نتایج جدول tob< tcr فرضیه صفر تأیید و فرضیه پژوهشس که عبارت بود:” آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش افسردگی افراد تاثیر دارد”، رد می‌شود.

فصل پنجم:

تبیین یافته ها

۵-۱ تبین یافته ها

هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی از ایجاد مهارت‌های زندگی در زمینه بهداشت روانی این است که جوامع مختلف در سطح جهان نسبت به گسترش، به‌کارگیری و ارزیابی برنامه آموزشی مهارت‌های زندگی که متمرکز بر رشد و توانایی‌های روانی مانند حل مسئله، مقابله با هیجانات، خوداگاهی، سازگاری اجتماعی، کنترل استرس بین کودکان و نوجوانان اقدام نمایند. (ناستایسا،۱۹۹۸)

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آموزش مهارت‌های زندگی به ارتقاء بهداشت روانی کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگی کمک می‌کند و از اساسی ترین برنامه های پشیگیرانه در سطح اولیه به شمار می‌رود. سلامتی بخشی اصلی یک زندگی شاد است. (خانی،۱۳۷۷)

مهارت‌های زندگی در جهت ارتقای توانایی‌های روانی- اجتماعی هستند و در نتیجه سلامت روانی،جسمانی و اجتماعی را تامین می‌کند. اموزش مهارت‌های زندگی فرد را قادر می‌سازد تا دانش ارزش‌ها و نگرش‌های خود را بر توانایی‌های بالفعل تبدیل دهد. بدین معنا که فرد بداند چه کاری باید انجام بدهد و چگونه ان را انجام دهد. مهارت‌های زندگی منجر به انگیزه در رفتار سالم می‌شود. همچنین بر احساس فرد از خود و دیگران و همچنین ادراک دیگران از وی مؤثر است. در ضمن منجر به افزایش اعتماد به نفس می‌شود. ‌بنابرین‏ به طور کلی می‌توان گفت که مهارت‌های زندگی منجر به افزایش سلامت روان افراد می‌شود. (نوری و خانی،۱۳۷۷)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...