4ـ حداقل میانگین امتیاز داده شده به متغیرقابلیت ها 1، حداکثر آن 5 و میانگین امتیاز این متغیر 9549/3 می باشد که از میانگین مورد انتظار ( امتیاز 3 ) بیشتر می باشد. همچنین انحراف معیار امتیازات داده شده به این متغیر برابر59418/0 می باشد. توصیف متغیر مزیت رقابتی در جدول (5-4) نشان داده شده است.
جدول (5-4) توصیف متغیر قابلیت ها

متغیر

میانگین

میانه

مد

انحراف معیار

واریانس

چولگی

کشیدگی

قابلیت ها

9549/3

8750/3

25/4

59418/0

353/0

219/0

221/0

5-2-2) نتایج آمار استنباطی
براساس نتایج حاصل از مدل ساختاری اولیه، می توان نتیجه گیری کرد:
فرضیه 1- بین سرمایه فکری و قابلیت ها ارتباط مثبت وجود دارد.
ضریب t برای این مسیر 27/4 می­باشد، بنابراین این فرضیه تأیید می­گردد. یعنی سرمایه فکری با قابلیت­ها رابطه دارد. با توجّه به تخمین استاندارد مدل، ضریب بتای استاندارد این مسیر 66/0 می­باشد که بیانگر تأثیر مستقیم و مثبت سرمایه فکری بر قابلیت­ها (مخصوصاً قابلیت ­های نوآوری) است. یعنی به ازای یک واحد افزایش در سرمایه فکری، به میزان 66/0 واحد بر قابلیت­ها افزوده می­گردد. ضریب تعیین این مسیر نیز 43/0 می­باشد. بدین معنی که 43 درصد از تغییرات قابلیت­ها توسط سرمایه فکری توضیح داده می­ شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرضیه 2- بین کارآفرینی و قابلیت ها ارتباط مثبت وجود دارد.
ضریب t برای این مسیر 64/2 می­باشد، بنابراین این فرضیه تأیید می­گردد. یعنی کارآفرینی با قابلیت­ها رابطه دارد. با توجّه به تخمین استاندارد مدل، ضریب بتای استاندارد این مسیر 39/0 می­باشد که بیانگر تأثیر مستقیم و مثبت کارآفرینی بر قابلیت­ها است. یعنی به ازای یک واحد افزایش در کارآفرینی، به میزان 39/0 واحد بر قابلیت­ها افزوده می­گردد. ضریب تعیین این مسیر نیز 15/0 می­باشد. بدین معنی که 15 درصد از تغییرات قابلیت­ها توسط کارآفرینی توضیح داده می­ شود.
فرضیه 3- بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.
ضریب t برای این مسیر 61/2 می­باشد، بنابراین این فرضیه تأیید می­گردد. یعنی سرمایه فکری با مزیت رقابتی رابطه دارد. با توجّه به تخمین استاندارد مدل، ضریب بتای استاندارد این مسیر 76/0 می­باشد که بیانگر تأثیر مستقیم و مثبت سرمایه فکری بر مزیت رقابتی است. یعنی به ازای یک واحد افزایش در سرمایه فکری، به میزان 76/0 واحد بر مزیت رقابتی افزوده می­گردد. ضریب تعیین این مسیر نیز 57/0 می­باشد. بدین معنی که 57 درصد از تغییرات مزیت رقابتی (مخصوصاً سازه­های زمان و هزینه) توسط سرمایه فکری توضیح داده می­ شود.
فرضیه 4- بین قابیلت ها و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.
ضریب t برای این مسیر 41/4 می­باشد، بنابراین این فرضیه تأیید می­گردد. یعنی قابلیت­ها با مزیت رقابتی رابطه دارد. با توجّه به تخمین استاندارد مدل، ضریب بتای استاندارد این مسیر 36/0 می­باشد که بیانگر تأثیر مستقیم و مثبت قابلیت­ها بر مزیت رقابتی است. یعنی به ازای یک واحد افزایش در قابلیت­ها، به میزان 36/0 واحد بر مزیت رقابتی افزوده می­گردد. ضریب تعیین این مسیر نیز 12/0 می­باشد. بدین معنی که 12 درصد از تغییرات مزیت رقابتی توسط قابلیت­ها توضیح داده می­ شود.
فرضیه 5- بین کارآفرینی و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.
ضریب t برای این مسیر 42/3 می­باشد، بنابراین این فرضیه تأیید می­گردد. یعنی کارآفرینی با مزیت رقابتی رابطه دارد. با توجّه به تخمین استاندارد مدل، ضریب بتای استاندارد این مسیر 21/0 می­باشد که بیانگر تأثیر مستقیم و مثبت کارآفرینی بر مزیت رقابتی است. یعنی به ازای یک واحد افزایش در کارآفرینی، به میزان 21/0 واحد بر مزیت رقابتی افزوده می­گردد. ضریب تعیین این مسیر نیز 04/0 می­باشد. بدین معنی که 4 درصد از تغییرات مزیت رقابتی توسط کارآفرینی توضیح داده می­ شود.
فرضیه 6- بین سرمایه فکری و کارآفرینی ارتباط مثبت وجود دارد.
ضریب t برای این مسیر 18/11 می­باشد، بنابراین این فرضیه تأیید می­گردد. یعنی سرمایه فکری با کارآفرینی رابطه دارد. با توجّه به تخمین استاندارد مدل، ضریب بتای استاندارد این مسیر 86/0 می­باشد که بیانگر تأثیر مستقیم و مثبت سرمایه فکری بر کارآفرینی است. یعنی به ازای یک واحد افزایش در سرمایه فکری، به میزان 86/0 واحد بر کارآفرینی افزوده می­گردد. ضریب تعیین این مسیر نیز 73/0 می­باشد. بدین معنی که 73 درصد از تغییرات کارآفرینی (مخصوصاً سازه­های ریسک پذیری و پیشگامی) توسط سرمایه فکری توضیح داده می­ شود.
5-3) بحث
با توجه به نتایج حاصل از آزمون مدل علی تحقیق و بحث های مرتبط با آن می توان گفت بانک ها برای دست یابی به مزیت رقابتی پایدار می توانند از تقویت سرمایه فکری، کارآفرینی و قابلیت ها در سازمان استفاده کنند.برای نیل به این هدف باید سه جز سرمایه فکری شامل سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی و سرمایه رابطه ای مورد توجه قرار گیرد.در عمل سرمایه فکری مجموع سرمایه انسانی و ساختاری نظیر دانش، تجربه کاربردی، فن آوری سازمانی، روابط و مهارت های تخصصی است که با خلق مزیت رقابتی، حیات سازمات را در بازار به ارمغان می آورد.کارآفرینی نیز فرآیندی است که در آن فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید و با بسیج منابع، مبادرت به ایجاد کسب و کار جدید، سازمان های جدید و نوآور و رشد یابنده که توام با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول جدید و یا خدمت جدید به جامعه می گردد . همچنین قابلیت ها عبارتند از مهارت های مورد نیاز یک شرکت برای کسب مزیت کامل از منابع در اختیارش .یک قابلیت توان و ظرفیت مجموعه ای از منابع جهت انجام یک وظیفه یا اقدام می باشد مانند قابلیت بازاریابی و توزیع . لذا باید تلاش کرد با بکارگیری سرمایه فکری، کارآفرینی و قابلیت ها موجب ایجاد مزیت رقابتی پایدار در بین رقبا شد.با توجه به یافته های تحقیق باید گفت سرمایه فکری می تواند موجب ایجاد مزیت رقابتی پایدار شود در این تحقیق رابطه بین سرمایه فکری و قابلیت ها ارتباط مثبت می باشد.ابعاد قابلیت ها شامل قابلیت های نوآوری و بازاریابی هستند.تحقیقی که توسط زرنلر و همکاران در سال 2008 ،کابریتا و همکاران در سال 2008 انجام شد نشان داد هر سه جز سرمایه فکری ارتباط مثبتی با قابلیت ها شامل بازاریابی و نوآوری دارند.در این تحقیق بین سرمایه فکری و کارآفرینی ارتباط مثبت وجود دارد.تحقیقی که توسط میچالسکی و همکارانش در سال 2008 انجام شد نیز نشان داد که کارآفرینی و اجزای سرمایه فکری بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و موجب موفقیت شرکت می شوند.در این تحقیق بین کارآفرینی و قابلیت ها ارتباط مثبت وجود دارد.تحقیقی که توسط لی و هسیه در سال 2010 انجام شد نشان داد که کارآفرینی به طور مستقیم با نوآوری و بازاریابی ارتباط مثبت دارند. در این تحقیق بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.تحقیقی که توسط باتانی و همکاران در سال 2011 انجام شد نشان داد که بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی ارتباط مثبتی وجود دارد. در این تحقیق بین قابلیت های سازمان و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.در تحقیقی که توسط لی و هسیه در سال 2010 انجام شد نشان داد که بین قابلیت های بازاریابی با مزیت رقابتی به طور مستقیم ارتباط وجود ندارد اما بر مزیت رقابتی به طور غیر مستقیم از طریق قابلیت نوآوری تاثیر می گذارد.همچنین این تحقیق نشان داد که بین قابلیت نوآوری و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.در تحقیق حاضر بین کارآفرینی و مزیت رقابتی ارتباط مثبت وجود دارد.در تحقیقی که توسط لی و هسیه در سال 2010 انجام شد نشان داد که بین کارآفرینی و مزیت رقابتی ارتباط مستقیم وجود دارد.
5-4) پیشنهادها بر مبنای یافته های تحقیق
با توجه به نتایج و بحث های انجام شده در این تحقیق، برای دست یابی به مزیت رقابتی پایدار در صنعت بانکداری، پیشنهاد های زیر در نظر گرفته شده است:

    1. نتایج آزمون حاکی از آن بود که سرمایه با قابلیت ارتباط مثبت دارد.
  • با توجه به سوالات سازه های اندازه گیری شده پیشنهاد می گردد جهت تقویت نوآوری بانک ها انعطاف پذیر باشند، کیفیت محصولات و خدمات خود را پیوسته بهبود بخشند و بتوانند با ارائه محصوات و خدماتی جدید در بازار پر رقابت، مزیت رقابتی پایدار کسب کنند.در این حالت باید کارکنان را به نوآوری و ایجاد تغییر و تحول تشویق کنند و هم چنین به مشتریان خارجی توجه کنند.در واقع بانک ها باید شرایطی را فراهم سازند تا خلاقیت و نوآوری به شکلی مداوم و پیوسته ظهور یابد و ایجاد چنین شرایطی یکی از وظایف سرمایه فکری است.در واقع می توان گفت که تلاش های نوآورانه در سازمان، نتیجه سرمایه گذاری در سرمایه های فکری است.مدیریت سازمان می تواند با مدیریت صحیح خلاقیت و نوآوری کارکنان دانشی خود، این امکان را برای آن ها به وجود آورد که در مسائل سازمانی که نیاز به راه حل های جدید دارند، از این افراد و سرمایه های دانشی و فکری بهره گیرند.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...