دانلود مطالب پژوهشی با موضوع اثرات مجاورت با کورپیریفاس … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
دانشکده علوم
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته زیست شناسی (فیزیولوژی جانوری)
اثرات مجاورت با کورپیریفاس در طی دوره نوزادی بر آستانه تشنج و افسردگی ناشی از کیندلینگ شیمیایی در موش صحرائی
به کوشش:
فهیمه حسین پور
استاد راهنما:
دکتر جعفر وطن پرست
آذر ۱۳۹۲
سپاسگزاری
سپاس بی کران پروردگار یکتا را که هستی مان بخشید و به طریق علم و دانش رهنمونمان شد و به همنشینی رهروان علم و دانش مفتخرمان نمود و خوشه چینی از علم و معرفت را روزیمان ساخت. اکنون که به یاری خدای منان این فصل از زندگی علمی خود را به اتمام رساندم ، بر خود لازم میدانم از استاد راهنمای فرهیخته و گرامی جناب آقای دکتر جعفر وطن پرست که در کمال سعه صدر، با حسن اخلاق همواره راه گشایم بوده اند، تشکر نمایم و خدا را شاکرم که افتخار این را داشتم که در محضر ایشان کسب علم نمایم. از اساتید مشاور بزرگوار، جناب آقای دکتر امین اله بهاء الدینی و سرکار خانم دکتر فیروزه غلامپور به خاطر راهنماییهایشان کمال تشکر و سپاس را دارم. قدردانی خود را به پدر و مادر عزیز و مهربانم که همواره یاوری دلسوز و فداکار و پشتیبانی محکم برایم بوده اند تقدیم می نمایم. همچنین از دوست عزیز و مهربانم که در تمام طول این راه مشوق و همراه من بود سپاسگزارم.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
چکیده
اثرات مجاورت با کورپیریفاس در طی دوره نوزادی بر آستانه تشنج و افسردگی ناشی از کیندلینگ در موش صحرایی
به کوشش
فهیمه حسین پور
قرار گرفتن مزمن در معرض ترکیبات ارگانوفسفره در طی تکامل مغز، می تواند منجر به تغییرات عصبی و رفتاری پایدار شود. این اثرات عمدتا به تغییرات پایدار در سیستمهای نوروترنسمیتری مختلف نسبت داده میشوند که همچنین ممکن است تعادل بین تحریک و مهار را در مغز تغییر دهد. در این مطالعه ما اثرات قرار گرفتن در معرض غلظتهای پایین کورپیریفاس در دوره نوزادی بر آستانه تشنج حاد ناشی از پنتیلن تترازول در موشهای بالغ و نابالغ را مورد بررسی قرار دادیم. ما همچنین اثرات این تیمار را بر روی رفتارهای مرتبط با افسردگی ناشی از کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول در موش بالغ بررسی کردیم. موشهای نوزاد به صورت زیر جلدی کورپیریفاس (mg/kg 1) یا حجم معادلی از دی متیل سولفوکسید (گروه شاهد) را در روزهای ۴-۱ پس از تولد دریافت کردند. در روزهای ۳۰ و ۶۰ پس از تولد بعضی از موشها از هر گروه برای تعیین زمان شروع اولین علائم تشنج بعد از تزریق داخل صفاقی پنتیلن تترازول ( mg/kg40) و غلظت پنتیلن تترازول مورد نیاز برای القاء تشنج کلونیک مورد استفاده قرار گرفتند. در شروع روز ۶۰ پس از تولد موشهای دیگر با تزریق مکرر پنتیلن تترازول ( mg/kg38) به صورت روز در میان تا ۴ هفته به طریق شیمیایی کیندل شدند. یک هفته پس ار اتمام دوره کیندلینگ، رفتارهای شبه افسردگی با آزمون ترجیح مزه شیرین محلول ساخارین و آزمون شنای اجباری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ما نشان داد مجاورت با کورپیریفاس در دوره نوزادی زمان شروع اولین علائم تشنج و آستانه برای تشنج کلونیک را در موشها در دوره نوجوانی و بلوغ تغییر میدهد. در بعضی از نمونهها این اثرات تنها زمانی مشاهده شد که داروهای ضد تشنج مختلف شامل اسکاپولامین، فنوباریبتال و اتوسوکسیماید به عنوان پیش تیمار قبل از تزریق پنتیلن تترازول مورد استفاده قرار گرفتند. در طی دوره کیندلینگ موشهای ماده از گروه کورپیریفاس درجه تشنج کمتری در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند. هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه در تست ترجیح مزه مشاهده نشد. موشهای مادهایی که در دوران نوزادی در معرض کورپیریفاس قرار گرفته بودند زمان بیشتری از عدم تحرک را در آزمون شنای اجباری در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند. این یافته ها پیشنهاد می کند که قرارگرفتن نوزادان در معرض کورپیریفاس، حساسیت آنها را به تشنجهای صرعی و رفتارهای شاخص افسردگی مرتبط با کیندلینگ تغییر میدهد. اثر اخیر ممکن است با اختلال در مدارهای سروتونرژیک در موشهای تیمار شده با کورپیریفاس مرتبط باشد.
کلمات کلیدی: کورپیریفاس، تکوین، موش، آستانه تشنج، افسردگی، پنتیلن تترازول
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱) بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………………۲
۱-۲) ترکیبات ارگانوفسفره ………………………………………………………………………………………………………. ۳
۱-۳) افسردگی ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۴
فصل دوم: مروری بر اطلاعات موجود
۲-۱) ترکیبات ارگانوفسفره ………………………………………………………………………………………………………. ۸
۲-۲) سیستم سروتونرژیک ………………………………………………………………………………………………………. ۹
۲-۳) تشنجهای صرعی ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳
۲-۴) طبقه بندی تشنجهای صرعی ………………………………………………………………………………………. ۱۳
۲-۵) مکانیسم تشنجهای صرعی …………………………………………………………………………………….
…….. ۱۴
۲-۶) کیندلینگ ……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷
۲-۷) داروهای ضد تشنجی ……………………………………………………………………………………………………. ۱۸
۲-۷-۱) فنوباربیتال ………………………………………………………………………………………………………………… ۱۹
۲-۷-۲) اتوسوکسیماید ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
۲-۷-۳) اسکاپولامین ……………………………………………………………………………………………………………… ۲۱
۲-۸) افسردگی ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۹) علل بروز ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲-۱۰) افسردگی و صرع ………………………………………………………………………………………………………… ۲۴
۲-۱۱) ساختارهای مغزی مشترک در افسردگی و صرع ………………………………………………………. ۲۵
۲-۱۲) کیندلینگ در مطالعه ارتباط صرع و افسردگی …………………………………………………………. ۲۷
۲-۱۳) نقص انتقال سروتونرژیک و افسردگی ……………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۱۴) نقص انتقال سروتونرژیک و صرع ……………………………………………………………………………….. ۳۲
۲-۱۵) فلوکسیتین …………………………………………………………………………………………………………………. ۳۳
۲-۱۶) تنظیم انتقال سروتونرژیک توسط فلوکسیتین ………………………………………………………….. ۳۴
۲-۱۷) هدف …………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۵
فصل سوم: مواد و روشها
۳-۱) مواد مورد استفاده …………………………………………………………………………………………………………. ۳۸
۳-۲) وسایل و دستگاهها…………………………………………………………………………………………………………. ۳۹
۳-۳) روش انجام کار ……………………………………………………………………………………………………………… ۳۹
۳-۴) آزمون شنای اجباری …………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
۳-۵) تست ترجیح مزه …………………………………………………………………………………………………………… ۴۲
۳-۶) آزمون آماری …………………………………………………………………………………………………………………. ۴۳
فصل چهارم: نتایج
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:30:00 ب.ظ ]
|