از آنجایی که شبکه توزیع کالا و خدمات در حال تحول و نوین‌سازی بوده و این تغییرات نه تنها قیمت و کیفیت کالاها و خدمات بلکه ماهیت عرضه و تقاضا را متاثر ‌کرده‌است. به طوری که یکی از مهم‌ترین این تحولات، استفاده از ابزاهای بازاریابی نوین از جمله برند فروشگاهی در راستای افزایش بیشتر مشتریان در نهادهای زنجیره‌ای می‌باشدکه متاسفانه در کشور ما تاکنون توجه کافی به آن مبذول نشده است. ( ‌فصل‌نامه مؤسسه‌ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ، ۱۳۸۹) .

۴-۱- پیشینه و ادبیات تحقیق :

۱-۴-۱- تحقیقات داخلی :

تحقیقات داخلی صورت گرفته در زمینه مورد مطالعه بسیار اندک می‌باشد و می توان به تعداد کمی از آن ها اشاره کرد . در برخی از آن ها برند فروشگاهی و نیز قصد خرید با عواملی چون وفاداری ، رضایت و نیز ادراکات مصرف کننده در ارتباط است و تا به حال عواملی چون کیفیت خدمت ، ریسک درک شده ،آگاهی از قیمت و تصویر فروشگاه مورد ارزیابی قرار نگرفته است .

سید مهدی محرابی (۱۳۸۹) در مطالعه ای تحت عنوان رابطه برند فروشگاهی و رضایت مصرف کننده دریافت که برندهای فروشگاهی می‌تواند باعث رضایت مصرف‌کنندگان گردد. بخشی از ‌این احساس رضایت مربوط به ذهنیت مشتریان قبل از خرید از فروشگاه و بخشی نیز به پس از خرید بازمی‌گردد. در ضمن رضایت مصرف‌کنندگان از فروشگاه‌های دارای برند باعث ‌ایجاد ذهنیت و تصویر مثبت از کیفیت در فروشگاه خواهد شد. همچنین رضایت مصرف‌کنندگان منجر به وفاداری آنان خواهد گردید، به طوری که مصرف‌کنندگان برای خرید مجدد باز هم به فروشگاه مراجعه می‌کنند و خرید از فروشگاه را به خانواده و دوستان خود توصیه می‌کنند.

مریم لاچینی و سید مهدی محرابی (۱۳۸۹) در مطالعه ای با عنوان بررسی تاثیر برند فروشگاهی بر وفاداری مشتری در فروشگاه های شهروند دریافتند که برند فروشگاه شهروند تاثیری بر کیفیت ادراک شده از فروشگاه توسط مشتریان نداشته اما بر رضایت مشتریان مؤثر بوده است . از طرفی تاثیر مثبت رضایت مشتری بر کیفیت ادراک شده آنان و وفاداری مشتری به اثبات رسید و در نهایت پس از بررسی تاثیر کیفیت ادراک شده مشتریان بر وفاداری مشتری هیچگونه تاثیر مشخصی مشاهده نگردید .

سمیه شافعی ها و بهزاد حاتمی (۱۳۹۱) در مطالعه ای با عنوان طراحی الگوی رابطه ادراکات مشتری از نام تجاری بر فرایند وفاداری بیان کردند که تصویر شرکت تأثیر مثبت و بالایی بر ارزش درک شده دارد در حالی که بین تصویر نام تجاری و ارزش درک شده ارتباط معنی داری وجود ندارد. بعلاوه، اعتماد به شرکت و اعتماد به کارکنان، هر دو تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خدمات ارائه شده و ارزش درک شده مشتری می‌گذارند ولی میزان تأثیر اعتماد شرکت بر ارزش درک شده به مراتب بیشتر از اعتماد کارکنان بر ارزش درک شده می‌باشد.

محمود جعفر پور و محمدرضا بهشتی زواره (۱۳۹۰) ، در مطالعه تحت عنوان بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش نام و نشان تجاری در صنعت خرده فروشی (مطالعه موردی فروشگاه های زنجیره ای شهروند ) بیان کردند که شدت توزیع، تصویرفروشگاه و ترفیع فروش به ترتیب اثر مثبت و قویتری نسبت به سایر عناصر بر ارزش نام و نشان تجاری فروشگاه شهروند دارند. اثر تبلیغات نیز مثبت ولیکن ضعیف بوده و در نهایت افزایش قیمت تاثیر منفی بر ارزش نام و نشان تجاری داشته است. اثرگذاری تبلیغات نیز فقط از مسیر آگاهی و تداعی نام و نشان تجاری بوده و رابطۀ معنی داری بین تبلیغات و کیفیت درک شده و همچنین تبلیغات و وفاداری مشاهده نشد.

۲–۴-۱- تحقیقات خارجی :

‌در مورد تحقیقات صورت گرفته در زمینه برند های فروشگاهی ، برخی از تحقیقات مواردی چون تصویر فروشگاه،تصویر برند فروشگاهی ،کیفیت خدمت و ریسک درک شده را مد نظر قرارداده اند ، اما در این مطالعه سعی برآن است که تمامی این موارد مورد سنجش قرار گرفته و اثرات آن ها در زمینه قصد خرید برند فروشگاهی مشخص گردد .

مبایه فال دیالو (۲۰۱۲) ، در مطالعه ای تحت عنوان ؛ اثرات تصویر فروشگاه و تصویر قیمت برند فروشگاه بر قصد خرید برند فروشگاهی ، نشان داد که تصویر فروشگاه و تصویر قیمت برند فروشگاهی به صورت معنی داری توسط ریسک درک شده برندهای فروشگاهی ، به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قصد خرید برند فروشگاهی مؤثر است .

سزن ، دورسن و همکارانش در سال ۲۰۱۱ با انجام مطالعه ای تحت عنوان قصد خرید برند فروشگاهی : اثرات ریسک ، کیفیت ، آشنایی و فضای بسته تصویر برند دریافتند که آشنایی با برند نفوذ مستقیم و غیر مستقیم بر تمایل به برند فروشگاهی دارد ، علاوه بر آن فضای بسته برند نقش حیاتی در قصد خرید برند فروشگاهی بازی می‌کند . در این مطالعه به آشنایی بر برند وفضای بسته برند که بر کیفیت ‌و ریسک درک شده اثر گذارهستند تمرکز شده ، زیرا کیفیت و ریسک درک شده دارای پیشینه شناخته شده در زمینه اثرگذاری بر قصد خرید برند فروشگاهی هستند .

گری یئونگ ، زیائو و همکارانش در سال۲۰۱۱ با انجام مطالعه ای تحت عنوان اثر تصویر فروشگاه و کیفیت خدمت بر تصویر برند فروشگاهی و قصد خرید دریافتند که تصویر فروشگاه اثر مستقیم و مثبتی بر قصد خرید برند فروشگاهی دارد . آن ها همچنین دریافتند که کیفیت خدمت اثر مستقیم و مثبتی بر تصویر برند فروشگاهی دارد و نیز ریسک درک شده محصول برند فروشگاهی اثر میانجی بین رابطه بین تصویر برند و قصد خرید برند فروشگاهی دارد .

باترا و سینها ، در سال ۱۹۹۹ با انجام مطالعه ای تحت عنوان تاثیر هوشیاری قیمتی مصرف کننده بر خرید برند فروشگاهی دریافتند که مؤلفه‌ ریسک درک شده توسط مصرف کننده از عوامل تاثیر گذار بر آگاهی از قیمت است . بدین صورت که در مواردی که ریسک درک شده یک محصول بالا باشد ، مصرف کننده در این زمینه نگران بوده و تمایل پیدا می‌کند تا از ریسک ها دوری کنند و این موضوع اثری منفی بر آگاهی از قیمت می‌گذارد . هوشیاری قیمتی در ارتباطی تنگاتنگ با قصد خرید برند فروشگاهی قرار دارد و هنگامی که مشتریان ریسک بالایی را درک کنند ، آگاهی از قیمت خودشان را کاهش می‌دهند و از قصد خرید خود می کاهند .

پاسوان و واهی در سال ۲۰۰۶ با انجام مطالعه ای تحت عنوان تصویر برند فروشگاهی : رابطه آن با تصویر فروشگاه و برند ملی دریافتند که جو فروشگاه و کیفیت فروشگاه به صورت مثبت بر اداراکات مصرف کننده از کیفیت برند فروشگاهی مؤثر است با در نظر گرفتن این مطلب که تناسب بین برند ملی و تصویر فروشگاه تاثیر منفی بر کیفیت برند فروشگاهی دارد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...