دانلود پایان نامه و مقاله – ۱-۴ اهداف کلی و اختصاصی پژوهش – 10 |
وجود اینگونه تفاوتها و تناقضها استنباط یک ساختار عاملی واحد و منسجم از بیحوصلگی را با دشواری مواجه ساخته و از اینرو، امکان تدوین برنامهای برای مداخلههای روانشناختی، آموزشی و مانند آن را، مشکل ساخته است. با توجه به تفاوتها و در برخی مواقع تناقضهای موجود در عوامل تشکیلدهنده سازه بیحوصلگی، بهویژه متأثر بودن آن از شرایط و زمینههای فرهنگی و اجتماعی میتوان این مسأله را مطرح کرد که با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و خانوادگی در دانشجویان ایرانی، ساختار عاملی بیحوصلگی در این افراد چگونه است و تا چه اندازه با ساختارهای موجود همخوانی یا تفاوت دارد ؟
از سویی، بر اساس مطالعات انجام شده شرایط مختلفی می تواند به بروز بیحوصلگی منجر شود. بعضی از پیش بینی کننده های بیحوصلگی که در مطالعات مختلف تأیید شده اند عبارتند از: ۱- پیشبینی کننده های تحصیلی (شامل تکالیف زیاد، محیط تحصیلی نامناسب و رابطه خصمانه معلمین و دانش آموزان) (هیلی،۱۹۸۴ به نقل از مارتین[۴۴]، ۲۰۰۶؛ رابینسون[۴۵]، ۱۹۷۵به نقل از لارسن و ریجاردز ۱۹۹۱؛ تادمن، ۲۰۰۸). ۲- پیشبینی کننده های روانی: مهمترین پیشبینی کننده های روانی بیحوصلگی بیمعنایی و بیهدفی در زندگی است (ملتون و شالن برگ ، ۲۰۰۷؛ شلی[۴۶]، فالمن کیم بلی[۴۷]، مرسر[۴۸]، آدرینی[۴۹]، ایس وود[۵۰]، جان[۵۱] و ایس وود؛ ۲۰۰۹). سایر پیش بینی کننده های روانی شامل: بی لذتی[۵۲]، بیاحساسی[۵۳]، از خودبیگانگی، افسردگی، ناامیدی، تنهایی، خوداگاهی منفی و خصومت هستند (فارمر و ساند برگ، ۱۹۸۶؛ احمد[۵۴]،۱۹۹۰ به نقل از گلدبرگ ۲۰۰۸؛ سب[۵۵] و وودانویچ، ۱۹۹۸؛ گلدبرگ،[۵۶] ۲۰۰۸). ۳- پیشبینی کننده های شناختی: مشکل در حفظ توجه، مهارتهای شناختی ناکارآمد (کزیکزنت میهالی،[۵۷] ۱۹۷۵؛ هامیلتون[۵۸] و همکاران، ۱۹۸۴؛ چیین،[۵۹] کرایره[۶۰] و سمیلک[۶۱]، ۲۰۰۶؛ ماریونمارتین[۶۲] و همکاران، ۲۰۰۶؛ ایس وود[۶۳] و همکاران؛ ۲۰۰۷؛ به نقل از گلدبرگ، ۲۰۰۸)، توانایی ذهنی بالا ( تاکرای[۶۴]، ۱۹۸۱) ۴- پیشبینی کننده های شخصیتی (شامل جهت گیری انگیزشی بیرونی و جستجوی حسی[۶۵]) زاکرمن، ۱۹۷۹ به نقل از گلدبرگ، ۲۰۰۸؛ باربالت[۶۶]، ۲۰۰۰؛ لین و همکاران، ۲۰۰۶؛ بینما، ۲۰۰۴؛ مک دونالد، ۲۰۰۲؛ ملتون و شالن برگ، ۲۰۰۷؛ پتیفورد[۶۷] و همکاران، ۲۰۰۷؛ کزیکزنت میهالی، ۱۹۷۵؛ هامیلتون[۶۸] و همکاران ،۱۹۸۴ به نقل از گلدبرگ ۲۰۰۸؛ وودانویچ، ۲۰۰۳).
چنان که بیان شد صاحبنظران مختلف عوامل و پیشبینی کننده های متفاوتی را برای ایجاد و بروز بیحوصلگی معرفی کردهاند که میتوان آن ها را متأثر از شرایط فرهنگی و اجتماعی دانست. برای نمونه تحصیل (به عنوان یکی از پیش بینی کننده های بیحوصلگی) در کشور ایران به لحاظ روش و شرایط با بسیاری از کشورها متفاوت است (معدندار آرانی، عباسی، ۱۳۸۶)، از این رو، انتظار میرود میزان تأثیر آن بر بیحوصلگی نیز متفاوت باشد.
به طور کلی با توجه به موارد ذکر شده و نقش بیحوصلگی در تعاملات اجتماعی و بزهکاری[۶۹] و اعتیاد (پتیفورد، ۲۰۰۷)، پیشرفت تحصیلی (تادمن، ۲۰۰۸) و نقش کلیدی آن در اختلالهای روانشناختی (فارمر و ساندبرگ، ۱۹۸۶؛ وودانویچ، ۲۰۰۳) این مطالعه با هدف پاسخگویی به سؤالات زیر طراحی شدهاست: ۱- مؤلفه های بیحوصلگی در دانشجویان ایرانی کدامند؟ ۲- بی حوصلگی درچه موقعیتها، شرایط و حالاتی بروز می کند؟ به عبارت دیگر پیشبینیکننده های بیحوصلگی در دانشجویان ایرانی کدامند؟
۱-۳ اهمیت وضرورت پژوهش
شواهد تجربی نشان میدهند که بیحوصلگی امر شایعی است. منابع پژوهشی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ نشان میدهند که بین ۰۱۸/۰ تا ۰۵۰/۰ افراد بیحوصله هستند. در یک زمینه یابی که اخیراًً انجام شده است نشان میدهد که ۰۵۱/۰ از نوجوانان ۱۹-۱۲ سال به آسانی بیحوصله میشوند (تادمن، ۲۰۰۸).
بیشتر ادبیات مربوط به بیحوصلگی و آمادگی برای بیحوصلگی بر عوارض و پیامدهای بیحوصلگی متمرکز شده اند (نیل، ۲۰۰۶). به عنوان مثال سامرز و وودوانویچ (۲۰۰۰) گزارش کردند که نمرات بالا در مقیاس بیحوصلگی با پیامدهای منفی فیزیولوژیکی و روانی همراه است. هرچند پژوهشها بیشتر بر اثرات منفی بیحوصلگی در محیطهای خاصی از قبیل محیط کار و تحصیل تأکید کرده اند (نیل،۲۰۰۶)؛ اما عوارض و پیامدهای بیحوصلگی در زمینههای مختلفی وجود دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: در آموزش و پرورش با افت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی پایین (تادمن، ۲۰۰۸)، وقت گذرانی (ایروینگ و پارکر- جنکیز[۷۰]، ۱۹۹۵؛ به نقل از کلدبرگ، ۲۰۰۸)، ترک تحصیل (رابینسون،۱۹۷۵؛ به نقل از لارسن و ریچاردز، ۱۹۹۱) نارضایتی از مدرسه (جیسن، ۱۹۷۷؛ به نقل از وات و وودانویچ، ۱۹۹۹) و نافرمانی (سرکشی) (لارسن و ریچاردز، ۱۹۹۱) ارتباط دارد. در حیطه سازمانی- صنعتی با نارضایتی شغلی (او هنلون[۷۱]، ۱۹۸۱؛ به نقل از لارسن و ریچاردز، ۱۹۹۱) خسارت های مالی (دروری[۷۲]، ۱۹۸۲؛ به نقل از لارسن و ریچاردز، ۱۹۹۱) و افزایش دامنه حوادث و تصادفات (برانتون،[۷۳] ۱۹۷۰؛ به نقل از وات و وودانویچ، ۱۹۹۹) ارتباط دارد.
در زمینههای بالینی ارتباط مثبت و معناداری بین بیحوصلگی با افسردگی، اضطراب، ناامیدی، تنهایی، خصومت (فارمر و ساندبرگ، ۱۹۸۶)، نارسیسم آشکار و پنهان (وینک و دوناهیو،[۷۴]۱۹۹۷) و اختلال شخصیت مرزی (جیمز[۷۵]، برلویز [۷۶]و ورکر،[۷۷] ۱۹۹۶؛ به نقل از نیل، ۲۰۰۶) گزارش شده است. همین طور، بین بی حوصلگی و خودشکوفایی (مک لود[۷۸] و وودانویچ، ۱۹۹۱)، داشتن هدف در زندگی (وینستین[۷۹]، زاگی[۸۰] ، کلین تاوز[۸۱]، ۱۹۹۵؛ ملتون و شالن برگ، ۲۰۰۷) ارتباط منفی و معنی دار وجود دارد.
در خصوص سوء مصرف مواد، مطالعات بر نقش تعیین کننده بیحوصلگی بر سوء مصرف مواد تأکید دارد (جانسن و او میلی، ۱۹۸۶). ارتباط مثبت بی حوصلگی و وابستگی به نیکوتین نیز تأیید شده است (مک اوین[۸۲]، مک روبی؛[۸۳] ۲۰۰۸). همچنین به تأثیر آن بر قمار بازی پاتولوژیک (بلاس زاکی ناسکی[۸۴] ، مک کوناکی[۸۵] و فران کووا[۸۶]؛ ۱۹۹۰) اشاره شده است.
این مفهوم مانند استرس میتواند ارتباط مفیدی بین ویژگیهای محیطی و عوامل زمینهای شخصی برقرار میکند. با توجه به عوارض زیاد بیحوصلگی و مطالعات اندکی که در ایران انجام گرفته است و عدم انجام این مطالعه در دانشجویان ایرانی، انجام این مطالعه میتواند نتایج ارزشمند نظری و درک بهتر و معتبری از این پدیده در ایران به دست دهد و به عنوان یک مفهوم جدید در حیطه روانشناسی در ایران زمینه ساز پژوهش های متعددی گردد. با شناخت این مفهوم و شناخت راه های مقابله با آن میتوان از تأثیر آن بر برخی رفتارهای نابهنجار دانشجویان نظیر گرایش به مواد مخدر، ترک تحصیل، اختلالهای روانی آگاه شد و راه های مناسب جهت کاهش آن ارائه داد.
۱-۴ اهداف کلی و اختصاصی پژوهش
۱-۴-۱ هدف کلی
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:29:00 ق.ظ ]
|