وبرای رسیدن ‌به این اهداف بالابردن حداکثرتوانایی منابع انسانی نقش بسزایی درتوسعه سازمان دارد (روشن دل ۱۳۸۵ :۲۱۸) درپیشینه پژوهش های مدیریت منابع انسانی شایستگی چنین تعریف ‌کرده‌است .مجموعه دانش و مهارت ویژگی های شخصیتی علائق تجربه ها وتوانمندهای مرتبط با شغل که ‌دارند به آن ها ‌قادر می سازد درسحطی بالاترازحدمتوسط به انجام مسئولیت بپردازند. در واقعه شایستگی ها ‌الگویی را ارائه می‌کنند که نشان دهنده فردباعملکردبرتردرشغل محوله است. استفاده ازمدل شایستگی منابع انسانی به مدیران منابع انسانی یاری می‌دهد تا ازطریق ارزیابی مستمرراهبردها و فرایندها ونتایج آن نقاط قوت و فرصت های قابل توسعه بهبود خود را شناسائی کرده و برای ارتقای شایستگی نیروی انسانی ودرنهایت بهره وری سازمان برنامه ریزی کنند و این ارتقا شایستگی منابع انسانی باعث افزایش بهره وری وتوسعه سازمانی و در نهایت بالارفتن رضایت مشتری وعملکرد بهترسازمان می‌گردد.

    1. مدل مفهومی

منابع انسانی مهمترین رکن اساسی هر شرکت می‌باشد و بدیهی است که شایستگی و پرورش این منابع در کاهش یا افزایش هزینه نقش بسزایی دارد و انتخاب مدیران و منابع انسانی شایسته می‌تواند باعث ارتقاء بهره وری در سازمان گردد .

در عرصه حاضر سازمان‌هایی موفق می‌باشند که علاوه بر توسعه سازمانی مسیر تغییر را پیش‌بینی کرده و قادر باشند این توسعه را در ایجاد ساختاری مطلوب برای آینده بهتر هدایت کنند.

در ایران مدل شایستگی مدل شایستگی متخصصان منابع انسانی تدوین شده که برای صدور گواهی نامه حرفه ای مطالعات عمیقی روی طرح های مشابه در جهان مانند انجمن منابع انسانی امریکا – کانادا – انگلیس انجام شده و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران با تدوین فرایند اجرای درصدد است تا در سطح ملی آن را به اجرا گذارد . مدل شایستگی متخصصان ایران شامل ( قابلیت رهبری، راهبردی، تخصصی، تعاملی، فردی، مشتری مداری)

شکل ۱-۱- ارتباط قابلیت های شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی

این مدل تمامی خصوصیات متخصصان ایران را شامل می شود و نقش بسزایی در شایستگی منابع انشانی دارد .

    1. اهداف تحقیق

ازآنجایی که هرتحقیق علمی باید دارای اهداف ازپیش تعیین شده ای باشد لذا هدف ازانجام این تحقیق شناخت رابطه میان ابعاد شایستگی منابع انسانی ‌با توسعه سازمانی ‌در شرکت مخابرات اصفهان می‌باشد.

بدیهی است آن چه به عنوان نتیجه به دست خواهدآمد، درعرصه عملیات برای بهبود عملکرد واستفاده هرچه صحیح تراز منابع و امکانات موجود به کارگرفته خواهد شد با توجه به مطالب فوق اهداف کلی تحقیق عبارتنداز:

الف) بررسی شایستگی منابع انسانی سازمان

ب) بررسی رابطه شایستگی منابع انسانی ‌با توسعه سازمانی

ج) شناسایی رابطه شایستگی منابع انسانی با رضایت مشتری واثربخشی سازمانی

د) هدایت سازمان به سمت شایسته پروری منابع انسانی وعملکرد بهتر

اهداف ویژه تحقیق :

    1. شناسایی رابطه میان قابلیت های فردی منابع انسانی و توسعه سازمانی

    1. شناسایی رابطه میان قابلیت های رهبری منابع انسانی و توسعه سازمانی

    1. شناسایی رابطه میان قابلیت های راهبردی منابع انسانی وتوسعه سازمانی

    1. شناسایی رابطه میان قابلیت های مشتری گرایی ومنابع انسانی وتوسعه سازمانی

  1. شناسایی رابطه میان قابلیت های تخصصی منابع انسانی و توسعه سازمانی

۶-شناسایی رابطه میان قابلیت میان فردی منابع انسانی وتوسعه سازمانی

۱-۵- فرضیه ‏های تحقیق

این تحقیق دارای یک فرضیه اصلی وشش فرضیه فرعی است.

فرضیه اصلی :

میان شایستگی منابع انسانی وتوسعه سازمانی رابطه وجوددارد.

فرضیه های فرعی :

۱- میان قابلیت های راهبردی منابع انسانی وتوسعه سازمانی شرکت رابطه وجود دارد.

۲- میان قابلیت های مشتری گرایی منابع انسانی وتوسعه سازمانی رابطه وجود دارد.

۳- میان قابلیت های فردی منابع انسانی وتوسعه سازمانی شرکت رابطه وجود دارد.

۴- میان قابلیت های تخصصی منابع انسانی وتوسعه سازمانی رابطه وجود دارد.

۵- میان قابلیت های میان فردی منابع انسانی وتوسعه سازمانی رابطه وجود دارد.

۶- میان قابلیت رهبری منابع انسانی و توسعه سازمانی رابطه وجود دارد.

۱-۶- متغیرهای تحقیق

این پژوهش :رابطه شایستگی منابع انسانی وتوسعه سازمانی ‌در شرکت مخابرات اصفهان می‌باشد.

متغیرهای مستقل در این پژوهش عبارتندازقابلیت رهبری،قابلیت راهبردی. قابلیت فردی ،قابلیت میان فردی، قابلیت تخصصی ، قابلیت مشتری گرایی و متغیروابسته توسعه سازمانی می‌باشد.

۱-۷- قلمرو تحقیق

الف)قلمرو موضوعی :

ازنظرموضوعی پژوهش ‌حاضر به لحاظ اهمیت رابطه میان شایستگی منابع انسانی و توسعه سازمانی

ب)قلمرو مکانی:

قلمرو مکانی منابع انسانی شرکت مخابرات اصفهان

ج)قلمرو زمانی:

محدود زمانی زمستان سال ۱۳۹۲ می‌باشد.

۱-۸- تعاریف نظری

شایستگی :به دانش، مهارت، توانایی ها و رفتاربرمی گردد که افراد درخلال انجام کارشان ازخودشان نشان می‏ دهد (دیواریچ ۲۰۰۷و ۲۳)

شایسته خواهی: به معنی ایجاد فرهنگ احترام به شایستگان وبه کارگماردن آن ها درجامعه وسازمان است (طباطبایی ۱۳۸۷٫۱۲)

شایسته یابی :درشایسته یابی به قابلیت وشایستگی توجه می شود به عبارتی قابلیت که مجموعه ای مرکب ازمهارت ها و ویژگی های شخصیتی ورفتارهایی است که به طورمستقیم برعملکرد شغل مرتبط است (طباطبائی ۱۳۸۷٫۱۲)

مدل شایستگی :به کارگیری مدل های شایستگی وظیفه مدیران را درانتخاب جذب وارتقاءکارکنان تسهیل می‏ سازد. زیرا این مدل‌ها شایستگی لازم احراز می‏ نمایند.

منابع انسانی : فرآیندجذب کارکنان با کیفیت انتخاب داوطلبان برای انجام کار و جذب کارکنان از سازمان های دیگر ازطریق انتقال تنظیم انتقال – ارتقاء یا تنزل وسرانجام اداره و جدانشدن کارکنان ازسازمان ‌بر اساس استعفاواخراج ویا بازنشستگی وآموزش یا بلعکس یا افزایش نیرومی باشد

توسعه سازمانی : عبارت است ازتلاش برنامه ریزی شده درسطح کلی سازمان ومدیریت شده ‌از بالا برای افزایش اثربخش و سلامت سازمان ازطریق وفعالیت های برنامه ریزی شده ‌در فرآیندهای سازمان با استفاده ‌از دانش علوم و رفتاری

قابلیت فردی : قابلیت به ‌عنوان ویژگی های اساسی یک فرداست که منجربه اثربخشی وعملکرد برتروی دریک شغل می شود(واتانوپاس ۲۰۰۷:۸۴)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...