۲-۵-۸- دیدگاه عینی و فاعلی در بررسی کیفیت زندگی

در سال‌های اخیر، پژوهش‌های بسیاری ‌در مورد کیفیت زندگی افراد از دو دیدگاه عینی و فاعلی انجام شده‌است. دیدگاه عینی به شرایط بیرونی، مانند میزان درآمد، کیفیت مسکن، و … توجه می‌کند. در مقابل دیدگاه فاعلی بر تفاوت افراد ‌در مورد رضایت از زندگی با توجه به کل زندگی تأکید می‌ورزد(زولینگ، والوا، هیوبنر و درین[۲۱۲] ۲۰۰۵ ؛ به نقل از عسکری، کهریزی و کهریزی، ۱۳۹۲)

۲-۵-۹- تفاوت جنسیتی در رضایت از زندگی

آرینگتوان- ساندرز[۲۱۳] و همکاران (۲۰۰۶) در پژوهشی نشان داده‌اند که کیفیت زندگی در دختران نسبت به پسران پایین‌تر است. همچنین بیسایر[۲۱۴] و همکاران (۲۰۰۹) در پژوهشی در میان دانش‌آموزان دختر و پسر نشان‌دادند که رضایت از زندگی در دانش‌آموزان دختر در مقایسه با پسران کمتر است(ابوالقاسمی، ۱۳۹۰).

۲-۵-۱۰- تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت از زندگی

[برخی] تحقیقات نشان می‌دهند که عوامل بیرونی مانند محیط یا خانواده موجب رضایت از زندگی نمی‌شوند. بلکه این مسئله به درون فرد و قضاوت خود او بستگی دارد. به همین دلیل است که افراد مختلف در موقعیت‌های مشابه به میزان یکسانی رضایت نشان نمی دهند(گیلیگان و هیوبنر[۲۱۵]، ٢٠٠٢؛ به نقل از شهائیان و یوسفی، ۱۳۸۶). اگرچه تحقیقات مربوط به رضایت از زندگی، بیشتر به موضوعاتی مانند ازدواج، کار و پیری پرداخته‌اند اما در سال‌های اخیر، مطالعه ساختار رضایت از زندگی در کودکان و نوجوانان نیز مورد توجه قرار گرفته‌است(گرین اسپون و ساکلوفسکی، ١٩٩٨) اما اغلب این پژوهش‌ها با بهره گرفتن از مقیاس‌های تک بعدی انجام شده است که دید کامل و چند جانبه ای ارائه نمی دهد(پارک، هیوبنر، لفلین، والیوس و گیلمن[۲۱۶]، ٢٠٠۴؛ به نقل از شهائیان و یوسفی، ۱۳۸۶). انگیزه، رضایت، علاقه و تمایل بیشتر به جستجو و کنجکاوی حاکی از جهت‌گیری درونی فراگیر بر یادگیری و کسب تبحر است(شکورنیا، علیجانی، نجار و الهام‌پور، ۱۳۹۳).

۲-۵-۱۱- تعاریف رضایت تحصیلی

با توجه به یافته ها، می‌توان رضایت از تحصیل را به عنوان مؤلفه‌ای از رضایت از زندگی محسوب نمود که شامل ادراک دانش‌آموزان از برنامه های آموزشی، شرایط لازم برای مطالعه و همچنین رفتار و راهنمایی‌های معلم می‌باشد. نورد، رضایت از تحصیل را بخشی از دیدگاه دانش‌آموز ‌در مورد ادراک شخصی او از محیط تحصیلی توصیف می‌کند. پویرت نیز، رضایت از تحصیل در دانش‌آموزان را در رضایت از همه برنامه های موجود در رشته انتخابی خود و همچنین رضایت از رابطه با معلم معرفی می‌کند. بین و برادلی، رضایت از تحصیل را “حالت عاطفی دلپذیری که در نتیجه وضعیت شخصی دانش‌آموز ایجاد می‌شود”

    1. . Academic Satisfaction ↑

    1. . Pintrich ↑

    1. . perfectionism ↑

    1. . personality ↑

    1. . achivement goals ↑

    1. . Kaplan & Flum ↑

    1. . Middleton & Midgley ↑

    1. . perfectionism ↑

    1. . Hewitt & Flett ↑

    1. . personality ↑

    1. . Paul Casta & Robert McCrae ↑

    1. . Laughlin & Huebner ↑

    1. . Academic Satisfaction ↑

    1. . Flores ↑

    1. . achievement motivation ↑

    1. . need for achievement ↑

    1. . standard of excellence ↑

    1. . Stipek ↑

    1. . challenging ↑

    1. . Goal Orientation ↑

    1. . Amez ↑

    1. . Archer ↑

    1. . goal orientation ↑

    1. . approach ↑

    1. . avoidance ↑

    1. . Robert Emmons ↑

    1. . Kennon Sheldon ↑

    1. . Tim Kasser ↑

    1. . Pintrich ↑

    1. . Nicolz ↑

    1. . Urdan ↑

    1. . Desi & Rian ↑

    1. . Nicolz ↑

    1. . Amez & Archer ↑

    1. . Hevil ↑

    1. . Batler ↑

    1. . Eliot&chaurch ↑

    1. . Harakivikz ↑

    1. . Approach-Performances goal ↑

    1. .‌ Avoidance-Performance goal ↑

    1. . Mastery (or learning) goal ↑

    1. . personality ↑

    1. . Feist and Feist ↑

    1. . psychoanalysis ↑

    1. . Sigmund Freud ↑

    1. . unconscious ↑

    1. . Sexual Drive ↑

    1. . aggressive drive ↑

    1. . conscious ↑

    1. . preconscious ↑

    1. . unconscious ↑

    1. . id, ego & superego ↑

    1. . instincts ↑

    1. . libido ↑

    1. . pleasure principle ↑

    1. . reality principle ↑

    1. . conscience ↑

    1. . ego-ideal ↑

    1. . conscious ↑

    1. . precocious ↑

    1. . unconscious ↑

    1. . anxiety ↑

    1. . Anna Freud ↑

    1. . Object relations theory ↑

    1. . Heinz Kohut ↑

    1. . Melanie Klein ↑

    1. . Margaret Mahler ↑

    1. . Carl Jung ↑

    1. . Alfred Adler ↑

    1. . Karen Danielsen Horney ↑

    1. . Erich Fromm ↑

    1. . collective unconscious ↑

    1. . individuation ↑

    1. . word association test ↑

    1. . complexes ↑

    1. . introversion ↑

    1. . extraversion ↑

    1. . Alfred Adler ↑

    1. . individual psychology ↑

    1. . inferiority feelings ↑

    1. . compensation ↑

    1. . inferiority complex ↑

    1. . superiority complex ↑

    1. . fictional finalism ↑

    1. . style of life ↑

    1. . dominant type ↑

    1. . getting type ↑

    1. .avoiding type ↑

    1. . socially useful type ↑

    1. . Karen Danielsen Horney ↑

    1. . safety need ↑

    1. . basic anxiety ↑

    1. . neurotic trends ↑

    1. . compliant personality ↑

    1. . aggressive personality ↑

    1. . detached personality ↑

    1. . Erich Fromm ↑

    1. . authoritarianism ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...