پیشنهادات

پیشنهاد ۱

قانون‌گذار شاید بهتر است ابهام و تکلیف مربوط به جرم عقیم و قابل مجازات آن را همانند جرم محال در تبصره ماده ۱۲۲ق.م.ا. ۱۳۹۲بطور صریح تصریح و برطرف نمایند .

پیشنهاد ۲

با وضع ماده ۱۲۲ قانون م.ا.جدید مصوب ۱۳۹۲ و بندهای سه گانه آن بهتر است قانون‌گذار اقدام به حذف ماده ۶۵۵ ق.م.ا سابق در ارتباط شروع به جرم سرقت های تعزیری نمایند.

ضمائم

نمونه آرای قضایی ‌در مورد شروع به جرم

بند اول: نحوه اعمال تعدد جرم در شروع به سرقت

با این توضیح که تلقی سرقت و شروع به آن به عنوان جرایم یکسان و مشابه با قواعد و اصول سازگارتر است نمونه ای از آرای صادره ذکر می‌گردد:

الف) آرایی که در آن سرقت و شروع به آن از جرایم مختلف محسوب شده است:

  1. رأی‌ شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان مازندران

کلاسه پرونده: ۸۰/۴۱۹/۱

دادنامه شماره:۳۹۵/۱ – ۱۴/۳/۱۳۸۰

تجدید نظرخواه: حسین ……………….

تجدید نظر خوانده: محمود …………….

تجدید نظر خواسته: دادنامه شماره ۱۲۱۴/۱ مورخ ۱۴/۱۰/۷۹ صادره از شعبه اول دادگاه عمومی بابل

تجدیدنظرخواهی آقای حسین……………از دادنامه شماره ۱۲۱۴/۱ مرخ ۱۴/۱۰/۷۹ صادره از شعبه اول دادگاه عمومی بابل که به موجب آن تجدیدنظرخواه به اتهام ارتکاب یک فقره «سرقت» و یک فقره «شروع به سرقت» به مجازات های علیحده محکوم شده است. متضمن ذکر علل و موجبات موجهه نقض نبوده و مدلل نمی باشد زیرا این دو جرم، هر یک به تنهایی جرم مستقل به شمار می‌آید و محکومیت تجدید نظرخواه مطابق قانون و با توجه به محتویات پرونده صحیحا صدر شده است لذا دادگاه ضمن رد اعتراض تجدیدنظرخواه، به استناد بند الف ماده ۲۵۷ ق.آد.ک رأی‌ دادگاه عمومی را تأیید و ابرام می کند. رأی‌ صادره قطعی است.

رییس دادگاه مستشار دادگاه

  1. رأی‌ شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور

شماره فرجامی: ۲۶- ۶/ ۳۷۲۷

شماره دادنامه: ۱۲۶۷/۲۶

تاریخ رسیدگی: ۵/۵/۱۳۷۱

مرجع رسیدگی: شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور

هیات شعبه: آقایان …….. مستشار …….. عضو معاون ……….

خلاصه جریان پرونده:

آقایان ۱- الف …… فرزند ……. ۲- ب ……. فرزند ……. متهمند به شرکت در سرقت های متعدد و یک فقره شروع به سرقت بدین شرح که سارقین از چند مغازه و منزل، اشیاء و لوازم آن ها را به سرقت می‌برند و در شهرهای مختلف به فروش می رسانند و خودشان نیز در تمام مراحل اعتراف به سرقت کرده‌اند. مثلا در یکی از مغازه ها از طریق سوراخ کردن دیوار به داخل رفته اند و مقدار زیادی لوازم یدکی وسایل نقلیه را به سرقت برده اند. نظر به شکایت شکات، دادسرای عمومی ….. به دلایل موجود در پرونده طی کیفر خواست شماره ۳۲۵- ۱۴/۱۱/۶۹ تقاضای مجازات آن ها را ‌کرده‌است.سپس دادگاه کیفری استان شعبه ۲۶ پس از بررسی پرونده و گذشت شکات از سارقین هر یک از متهمان زا به ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق تعزیری به علت شروع به سرقت محکوم ‌کرده‌است. حکم صادره از طرف یکی از شکات مورد اعتراض واقع و دادگاه با بقاء بر رأی‌ خود پرونده را به دیوان عالی کشور و ‌به این شعبه ارسال نموده است. هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش عضو ممیز و اوراق پرونده نظریه کتبی دادیار دیوان عالی کشور اجمالا مبنی بر …….. دادنامه شماره …….. فرجام خواسته مشاوره نمود و چنین رأی‌ می‌دهد:

رأی‌ دادگاه

با توجه به محتویات پرونده الف….. و ب …….. رأی‌ صادره از دادگاه کیفری یک استان مطابق موازین بوده و چون اعتراض موجهی ارائه نشده رأی‌ ابرام می‌گردد.[۱۳۹]

مستشار عضو معاون

ب) آرایی که در آن سرقت و شروع به آن از جرایم یکسان (غیرمختلف ) محسوب شده است:

۱- رأی‌ شعبه دوم ایوان عالی کشور

شماره فرجامی: ۱۹/۳۷۷۰ -۲

تاریخ رسیدگی: ۷/۹/ ۱۳۷۱

شماره دادنامه: ۵۲۷ – ۲

فرجام خواه : آقای ……. وکیل آقای الف …..

فرجام خواسته: دادنامه شماره ۵۵۶ مورخ ۸/۱۲/۷۰ صادره از شعبه ششم دادگاه کیفری یک

مرجع رسیدگی: شعبه دوم دیوان عالی کشور

هیات شعبه : آقایان ……… رئیس و ……… عضو معاون ………..

خلاصه جریان پرونده:

بنا به شکایت محتویات پرونده و کیفر خواست شماره ۶۱۵ – ۱۰/۵/ ۷۰ دادسرای عمومی ……..

آقای الف فرزند…… به اتهام سرقت کامیون و محموله آن و ملاحظات غیر موجه متهم بزهکاری وی را محرز اعلام و طبق ماده ۲۱۸ قانون صدو دو ماده ۱۰۹ قانون تعزیرات درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است. شعبه ششم دادگاه کیفری یک …. با جری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی کرد. و شاکی در جلسه دادگاه ابراز داشته ایشان در سال۶۳ ماشین را با محموله آن که کپسول گاز بوده برده و تخلیه کرده و ماشین را رها ‌کرده‌است. در سال ۶۴ ماشین در گارا‍‍ژ پارک بوده که ایشان می‌آید دست و پای نگهبان را بسته ، یک چاقو به گردن او زده که اگر از گاراژ دیگر دیر رسیده بودند نگهبان مرده بود و با تیوپ هم گلوی او را بسته بود و بعد فرار می‌کند. البته قبل از فرار ماشین را روشن کرده بود که ببرد ولی در اثر آمدن افراد از گاراژ بغلی موفق به بردن مجدد آن نشده و ماشین را روشن گذاشته و فرار می‌کند. ماشین ۲۵۰ عدد کپسول گاز داشت. بعدادر جلسه ای تعریف می‌کند که تعدادی کپسول دارم می خواهم بفروشم و افرادی که حضور داشتند از جریان با خبر شده و به ما اطلاع دادند و ما شکایت کردیم و آگاهی اقدام کرد و ما از آگاهی بیرون آمدیم، آقای الف گفت: من حاضرم پولش را بدهم و من گفتم: برویم دادگستری. آمدیم پیش آقای ب و به ایشان هم گفت حاضرم پولش را بدهم و اظهارات دیگری هم دارد. متهم منکر اتهام انتسابی شده و راجع به اظهارات نگهبان می‌گوید: ایشان ۹۲ سالش است و اصلا مرا نمی شناسد ولی در آگاهی چون دست من بسته بود و از بیرون به آن آقا گفته بودند که آن شخص دستش بسته است همان است و با ج هم دعوا کردم. …….. این ها ساخت و پاخت کرده‌اند.( یعنی متهم مطالبی را که در یک جلسه ای راجع به فروش کپسول گاز مطرح کرده بود انگار نموده است.) بعد می‌گوید حرف ندارم پول را می گذارم روی قرآن بردارند یا قسم می خورم. بعد می گویدآقای ج با برادرم دعوی ‌کرده‌است و آقای د به عنوان گواه توضیح داده است که در یک جشن عروسی آقای ج گفت: یک نفر برای من کپسول گاز آورده و گفت: برایم بفروش و اسم آن شهر را نگفت، من فکر کردم که کپسول ها مال آقای ه باشد و به او خبر دادم. آقای و ۷۵ ساله که نگهبان گاراژ بوده توضیح داده که سارقین دو نفر بودند یکی گلوی مرا بست و دیگری ماشین را روشن کرد این آقا الان این جا است از عقب گلوی مرا بست من داد زدم وقتی شلوغ شد این ها فرار کردند. آقای ج در شهادت خود ابراز داشته که آقای الف به وی گفته است تعداد ۷۰ کپسول گاز دارم بدهم به شما و شما یکی پانصد تومان بفروش و هرچه اضافه فروختی خودت بردار گفتم: از کجا آورده ای؟ گفت: با ماشین دزدی کردم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...