مقطع کارشناسی ارشد : پژوهش های کارشناسی ارشد با موضوع بررسی و مقایسه خلاقیت … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
سطح ارتباط کودک با دیگران، دوستی با همکلاسی ها، ارتباط با آموزگار، ارتباط با سایر دانش آموزان، شرکت در فعالیت ها (روزنامه دیواری، سرود تئاتر، مراسم صبحگاهی و … بوده).
شاخص انزوا :
تک روی، خجالت، دوری از دوستان، تنهایی در زنگ تفریح، تعداد کم دوستان، ترس از سئوال، عدم شرکت در فعالیت ها، اخموبودن و بی حوصلگی و از این قبیل … بوده است.
شاخص خلاقیت :
طرح بازی در زنگ ورزش، طرح نقاشی از ذهن خود، طرح موضوع انشاء، ارائه پاسخ های مختلف در برابر کلمات، حاضر ج.ابی در برابر سئوال معلّم، داستان سرایی خیالی، انتقاد از فیلم ها و سریال ها و …
این مشاهدات (خلاقیت) در کنار هر دو گروه اجتماعی ومنزوی ثبت شده است. نمره دنهایی اجتماعی ۲۰ و نمره نهایی انزوا – صفر – می باشد. و نمره نهایی خلاقیت ۱۰ فرض شده است. این نمرات از روی شاخص ها و معیارهای بالا که ذکر کردیم در مقابل هر رفتار یک نمره داده شده است.
جامعه :
جامعه : دانش آموزان حدود سنی ۸ ساله در شهرستان ابهر می باشد که معمولاً دانش آموزان دوم ابتدایی را شامل می گردد. و با محاسبه تعداد مدارس ابتدائی در شهرستان ابهر ۱۰۶ مدرسه با احتساب روستاها و میانگین کلاس ۲۰ نفری در هر آموزشگاه ۲۱۲۰ = ۲۰× ۱۰۶ جامعه حدود ۲۱۲۰ نفر را شامل می گردد. و چون امکان دسترسی به همه کودکان درابهر و شهرستان نبود. با کمک برخی از معلمان علاقمند آموزگار دوم ابتدائی ایوانک، آموزگار دوم ابتدائی چنگ الماس، آموزگار دوم ابتدایی میموندره، اموزگار دوم ابتدائی جراقیه و آموزگار دو ابتدائی قفس آباد و نیز۴ دبستان دخترانه و ۴ دبستان پسرانه در سطح شهر ابهر به صورت تصادفی ساده انتخاب و از میان آنها تعداد ۱۰۰ نفر را (۵۰ نفر اجتماعی) (۵۰ نفر منزوی) جهت تحقیق گزینش و روی آنها مشاهده رفتارهای سه گانه انجام گرفت و از بین مشاهده شدگان که در حدود ۱۸۰ نفر را شامل می شد. ۵۰ نفر اجتماعی و ۵۰ نفر منزوی به قید قرعه و تصادف انتخاب گردید. که نتایج مشاهدات (مشاهده رفتار اجتماعی، مشاهده رفتار انزوایی، مشاهده خلاق) جلو شماره ردیف آنها ثبت شده است.
چون برای برخی از اولیاء و حتی مدیران انجام این قبیل تحقیقات دشوار می نمود و مخالفت می کردند و سعی شده است که با مدیرانی که علاقه و میل به این فعالیرت دارند مشاهده انجام گیرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
حجم نمونه :
چنانکه توضیح داده شد. دسترسی به ۲۱۲۰ نفر دانش آموزان حدود سنی ۸ ساله در روستاهای دور دست ابهر و نیز با توجّه به مشکلات ایاب و ذهاب و نیز مخالفت های مدیران و اولیاء انجام این تحقیق در سطح جامعه بسیار مشکل می نمود. فلذا با حفظ همه شرایط و ویژگی های جامعه و رعایت نرم تعداد ۱۰۰ نفر از دانش آموزان را به عنوان حجم نمونه و بصورت تصادفی ساده انتخاب کردیم.
ابزار جمع آوری اطلاعات :
ابزار گردآوری اطلاعات یعنی ثبت رفتارهای اجتماعی، انزوایی و خلاق کودکان از طریق مشاهده توسط محقق و معلمان خودشان بوده که قبلاً شاخص های لازم و نوع رفتارهای اجتماعی و انزوا گرایانه و خلاقانه به آنها ارائه شده بود و کاملاً به آسانی قادر به ثبت رفتارهای ذکر شده بودند.
روش جمع آوری اطلاعات :
هر کودک در طول یک هفته مورد مشاهده معلم و آموزگار مربوطه قرار می گرفت و رفتارهای خلاقانه وانزئایی و اجتماعی آنان طی جدولی شمارش می شد. و در آخر هفته تعداد رفتار (نرخ رفتار) آنان به عنوان عدد قابل محاسبه در آمار و روش اماری مورد استفاده قرار گرفت.
ابزار جمع آوری اطلاعات علاوه بر مشاهده از روش و پرسشنامه توزشToranse هنجار شده در نرم ایرانی بوسیله دکتر جمال عابدی که در پیوست آمده نیز اجرا گردید.
آزمون سنجش خلاقیت توزنس شامل ۶۰ سئوال و در ۳ گزینه الف و ب و ج می باشد که به تریب نمره های صفر و ۱ و ۲ تعلق می گیرد.
بنابراین بالاترین خلاقیت در صورت تحقق ۱۲۰ = ۲ × ۶۰ و پایین ترین ان صفر خواهد بود.
نرم آزمون دارای ۵ طبقه است که به ترتیب زیر طبقه بندی شده است.
از امتیاز ۱۲۰ – ۱۰۰ خلاقیت بسیار زیاد
از ۱۰۰ – ۸۵ خلاقیت متوسط
از ۷۵ – ۵۰ خلاقیت کم
از ۵۰ – ۰ خلاقیت بسیار کم.
چون آزمون سنجش تورنس دارای جملاتی سیاسی و سطح بالاست برای کودکان جملات را تفسیر و تفهیم کرده ایم ونظر آنها را خواسته و در گزینه ها منظور کرده ایم.
نمرات دو گروه اجتماعی A و منزوی B با نمره خلاقیت C
B
A
خلاقیت
انزوا
ردیف
خلاقیت
اجتماعی
ردیف
۱
۱۴
۱
۸
۱۶
۱
۰
۱۰
۲
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:33:00 ب.ظ ]
|