جدول ۲-۱- جایگاه صنایع غذایی درکل صنعت کشور طی دوره زمانی ۸۷-۱۳۸۳ ۶۷

جدول ۲-۲- آمار صادرات کالاهای صنایع غذایی در سال‌های ۸۷-۱۳۸۶ ۶۹

جدول ۲-۳- صادرات زیرگروه های عمده ‌بیسکوییت و شکلات ۷۰

جدول ۲-۴- صادارت زیر ‌گروه‌های عمده میوه های تازه و سبزیها ۷۱

جدول ۲-۵- صادرات زیر ‌گروه‌های فرآورده های دریایی ۷۲

جدول ۲-۶- صادرات زیرگروه های عمده خشکبار ۷۳

جدول ۲-۷- صادرات ‌گروه‌های عمده بخش صنعت مواد غذایی ۷۳

جدول ۳-۱- متغیرهای تحقیق ۸۲

جدول ۳-۲- ضرایب پایانی کل آزمون و خرده مقیاس های آن ۸۷

جدول ۳-۳- برازندگی مدل اندازه گیری ۹۰

جدول ۴-۱- توزیع فراوانی ودرصد فراوانی تعداد کشورهایی که شرکت های مورد بررسی به آن ها صادرات دارند ۹۶

جدول ۴-۲- توزیع فراوانی ودرصد فراوانی تعداد کارکنان در شرکت های مورد بررسی ۹۸

جدول ۴-۳- توزیع فراوانی و درصد فراوانی تعداد سال‌های در گیر در صادرات در شرکت های مورد مطالعه ۹۹

جدول ۴-۴- ماتریس همبستگی بین متغیرهای تحقیق با متغیر وابسته ۱۰۱

جدول ۴-۵- بررسی میزان ارتباط اندازه شرکت با عملکرد صادراتی ۱۰۵

جدول ۴-۶- بررسی میزان ارتباط تجربه صادراتی با عملکرد صادراتی ۱۰۶

جدول ۴-۷- بررسی میزان ارتباط محرک های صادراتی با عملکرد صادراتی ۱۰۷

جدول ۴-۸- بررسی میزان ارتباط مشکلات صادراتی با عملکرد صادراتی ۱۰۸

جدول ۴-۹- بررسی میزان ارتباط مزیت‌های رقابتی با عملکرد صادراتی ۱۰۹

جدول ۴-۱۰- بررسی میزان ارتباط تعهد صادراتی با عملکرد صادراتی ۱۱۰

جدول ۴-۱۱- بررسی میزان ارتباط استراتژی تطابق محصول با عملکردصادراتی ۱۱۱

جدول ۴-۱۲- بررسی میزان ارتباط استراتژی تطابق محصول با عملکردصادراتی ۱۱۲

جدول ۴-۱۳- بررسی میزان ارتباط استفاده از کانال صادرات مستقیم با عملکرد صادراتی ۱۱۳

جدول ۴-۱۴- بررسی میزان ارتباط استفاده از هزینه های تبلیغات خارجی با عملکرد صادراتی ۱۱۴

جدول ۴-۱۵- برازندگی مدل اندازه گیری ۱۱۶

فهرست شکل ها

شکل ۲-۱- عوامل توضیح دهنده بین‌المللی شدن ۲۲

شکل ۲-۲- مدل کلی آمیخته بازاریابی صادراتی ۳۰

شکل ۲-۳- پیش‌بینی کننده های پیشنهادی عملکرد صادراتی ۳۲

شکل ۲-۴- مدل ابی واسلتر درباره عملکرد صادراتی ۳۹

شکل ۲-۵- چارچوب مفهومی اکاس و جولیاس برای عملکرد صادراتی ۴۰

شکل ۲-۶- چارچوب مفهومی یکپارچه استراتژی جهانی ۴۲

شکل ۲-۷- چارچوب مفهومی کالنتون، کیم، اچمیدت و کاوسیگل ۴۳

شکل ۲-۸- مدل لئونیدو، کتسیکس و سامی ‌در مورد عملکرد صادراتی ۴۸

شکل ۲-۹- مدل تحقیق هاهتی، مدوپا، یاواس و باباکاس ۵۰

شکل ۲-۱۰- طبقه بندی عوامل مستقل و وابسته ۵۴

شکل ۲-۱۱- مدل مفهومی پایان نامه ۶۳

شکل ۴-۱- درصد فراوانی تعداد کشورهایی که شرکت های مورد بررسی به آن ها صادرات دارند ۹۷

شکل ۴-۲- توزیع فراوانی و درصد فراوانی تعداد کارکنان در شرکت های مورد بررسی ۹۹

شکل ۴-۳- درصد فراوانی تعداد سال‌های درگیر در صادرات در شرکت های مورد مطالعه ۱۰۰

شکل ۴-۴- مدل مفهومی (مدل درونداد) ۱۰۳

شکل ۴-۵- مدل مفهومی (مدل برونداد) ۱۱۵

چکیده:

به علت افزایش گرایش کشورمان به اقتصاد جهانی و توجه به توسعه صادرات غیر نفتی، عملکرد بازاریابی صادراتی شرکت ها یکی از موضوعات کلیدی در این حیطه محسوب می شود . در بین صنایع مختلف صادراتی غیر نفتی ، صنعت مواد غذایی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از صنایع مهم ایران بشمار می رود به طوری که در سبد کالاهای صادراتی غیر نفتی بعد از صنعت پتروشیمی با ۱۸ درصد سهم صادرات رتبه دوم را به خود اختصاص داده است . با توجه به افزایش تولیدات این صنعت، صادرات مواد غذایی از ظرفیت بالقوه بالایی برخوردار است و متوسط رشد ۵۰ درصدی صادرات را از لحاظ ارزش طی سال ۸۴ به خود اختصاص داده است . در این صنعت تولیدکنندگان زیادی در کشور وجود دارد اما سهم صادرات این شرکت ها نسبت به تولیدات آن ها کم است . که این موضوع ناشی از عوامل متعددی است که بر عملکردبازاریابی صادراتی مؤثر است. در این تحقیق به بررسی چهار عامل کلی اثرگذار بر عملکرد صادراتی پرداخته می شود تا عوامل اثر گذار بر عملکرد بازاریابی صادراتی شرکت‌ها از میان این مجموعه عوامل شناسایی شود و همچنین میزان اثر آن ها مورد سنجش قرار گیرد .

در تحقیق حاضر، از روش توصیفی از نوع همبستگی برای گردآوری داده استفاده شده است و چون جامعه ما محدود به شرکت‌های تولید کننده صادراتی مواد غذایی مرتبط به شرکت تهران گوار در استان تهران بود ‌بنابرین‏ از روش سرشماری استفاده گردید و سپس پرسشنامه‌ها میان این شرکت ها توزیع گردید و داده های مورد نیاز جمع‌ آوری گردید و سپس به کمک مدل یابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر تأییدی) این داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تابدین ترتیب به بررسی وضعیت هر یک از عوامل دهگانه مدل برای صنعت مواد غذایی پرداخته گردیده است .

یافته ها و نتایج این تحقیق نشان داد که همه عوامل فوق الذکر، به عنوان عوامل تعیین کننده در عملکرد صادراتی صنعت مواد غذایی شرکت تهران گوار مطرح شده بود ، ‌بر اساس این پژوهش ترتیب اثرگذاری عوامل بر روند صادرات مواد غذایی در ایران به صورت زیر بوده است .

۱- محرک‌های صادراتی ۲- کانال های توزیع ۳- مشکلات صادراتی ۴- تجربه صادراتی ۵- تعهد صادراتی ۶- محصول ۷- تبلیغات ۸- اندازۀ شرکت ۹- قیمت ۱۰- مزیت رقابتی

در پایان این پژوهش، پیشنهادها و راهکارهایی برای بهبود و ارتقای وضعیت عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی ارائه شده است .

کلید واژگان : بازاریابی مؤثر ، عملکرد صادراتی ، کارخانه مواد غذایی تهران گوار

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه

در برنامه سوم و چهارم ، صادرات به عنوان یک عنصر مؤثر و کلیدی در توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌گردد و بر آمادگی زیر‌ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جهت به کارگیری استراتژی های صادراتی تأکیدمی گردد.

توسعه صادرات و ورود صحیح به بازارهای جهانی و حفظ شرایط ماندگاری در آن حاصل نمی شود مگر با ایجادیک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی که به صورت قانون غیر قابل تغییر درآمده و هر کدام از دستگاه های اجرایی مرتبط با امر صادرات و همچنین اتحادیه ها و ‌تشکل‌های صادراتی و سازمان‌های خدمات رسانی تجاری از قبیل بانک‌ها ، بیمه ، حمل و نقل و . . . به وظایف خود به خوبی عمل نمایند و در جامعه نیز آمادگی فرهنگی تولید بهترین کالا برای صادرات به وجود می‌آید .

در این گزارش به طور مختصر و مفید به مفهوم صادرات و بازاریابی می پردازیم با این

شعار که :

« در دنیای آینده ، بازاریابی جهانی و جهان بازاری شدن ملاک عمل قرار می‌گیرد . »

در این پایان نامه ما به بررسی عملکرد بازاریابی صادراتی شرکت تهران گوار می پردازیم لذا این پایان نامه در پنج فصل تنظیم می‌گردد که در فصل اول به بیان کلیات تحقیق شامل تشریح موضوع،فرضیه های اساسی، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق، جامعه آماری، نمونه گیری و روش های تحلیل پرداخته خواهد شد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...