انتخاب استراتژی در سطح مدیریت راهبردی، سازماندهی عملیات در سطح مدیریت تاکتیکی و عملیات مربوط به مسب و کار در سطح عملیاتی انجام ‌می‌گیرد. در این مدل چابکی سازمانی( به مفهوم انعطاف­پذیری و توانایی واکنش نشان دادن در برابر تغییرات محیطی) به وسیله ی تقویت دائمی امکان پذیر است. تقویت دائمی نیز به وسیله ی کسب آگاهی، وجود مقدمات انعطاف پذیری و در نهایت برخورداری از سیستم کنترل دقیق ایجاد می‌گردد(آتوز،۲۰۰۷).

: مدل چابکی گروه مشاوران آتوز،۲۰۰۷

مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمانی

    • پیشبرد سریعتر سازمان به سمت هدف­های از پیش تعیین شده؛

    • خدمت رسانی بهتر، کاهش قیمت­ها و ثبات سازمان؛

    • کسب ارزش در قبال سرمایه ­گذاری در زمینه فناوری اطلاعات؛

    • کسب برتری­های تکنولوژیکی در عرصه رقابتی؛

    • پیشرفت ساختار فرآیندهای سازمانی؛

    • افزایش رضایت خاطر کارکنان؛

    • کاهش حجم بودجه اختصاصی در زمینه فناوری اطلاعات؛

    • برقراری هماهنگی لازم بین سرویس­دهندگان فناوری اطلاعات؛

    • توانایی سازمان در تغییر فرآیندها و بهبود عملیات کاری؛

    • ‌پاسخ‌گویی‌ سریع تر سازمان به نیازهای مشتری؛

    • ‌پاسخ‌گویی‌ مناسب به تغییرات؛

    • توسعه چشمگیر مهارت­ های کارکنان؛

    • افزایش ارزش­های کاری و عملیاتی؛

    • پیشرفت ساختار فرآیندهای سازمانی؛

    • بهبود کنترل هزینه و افزایش کارایی سازمان به دلیل کنترل و کاهش هزینه ها؛

    • افزایش سطح بهره وری سازمان(فتحیان و همکاران،۱۳۸۵).

تفاوت بین سازمان­ های سنتی و سازمان­ های چابک

خلاصه ای از تفاوت بین سازمان های سنتی و چابک، به عقیده ی رامش و دواداسان(۲۰۰۷) در جدول شماره ی۴-۲ نشان داده شده است.

: تفاوت بین سازمان های سنتی و چابک(دواداسان و رامش،۲۰۰۷)

معیار تفاوت

سازمان های سنتی

سازمان چابک

ساختار سازمانی

عمودی و سلسله مراتبی

مسطح و مبتنی بر کار تیمی

سرمایه گذاری

اندک

زیاد

کیفیت

فروش و سود بیشتر

رضایت مشتری

مهارت کارکنان

ضعیف

کارکنان یادگیرنده

مشارکت کارکنان

کم

کارکنان قدرتمند

وضعیت مدیریت

دیکتاتوری

مشارکتی

مدیریت هزینه

سنتی و بسیار پر هزینه

مبتنی بر راهبرد، کیفیت و بهره وری

خودکار سازی اداری

مستقیم و ثابت

انعطاف پذیر و سریع

فناوری

سیستم اطلاعاتی ضعیف و تکراری

غیر تکراری و استفاده از مهندسی فناوری اطلاعات

مدیریت زمان

غیر اثربخش

بسیار اثربخش

چرخه­ی تولید و عرضه­ی خدمت

طولانی مدت و انعطاف ناپذیر

کوتاه مدت و انعطاف پذیر

تأمین منابع

فقط با قرارداد

اصول مدیریت زنجیره ی تأمین

پیشینه ی تجربی تحقیق

تحقیقات انجام شده در داخل

●ابراهیمیان جلودار(۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان “چابکی سرعت انعطاف پذیری و ‌پاسخ‌گویی‌” به بیان اهمیت انعطاف پذیری و ‌پاسخ‌گویی‌ در سازمان­ها می پردازند و ‌به این نتیجه می‌رسند که:

    • سازمان­ های سنتی نمی توانند به نیازهای مشتریان و تغییر و تحولات محیط پیرامون خود پاسخ به موقع بدهند و این امر حیات آن ها را به خطر می اندازد.

  • سازمان­ های یادگیرنده و سازمان­ های مجازی از جمله سازمان هایی هستند که به سبب برخورداری از ویژگی های مربوط به سازمان­ های چابک، بعتر و سریع تر می‌توانند خود را با محیط پیرامونی خود ‌سازوکار سازند و از این طریق در صحنه­ی رقابت باقی بمانند.

●یعقوبی، شکری و ‌ده‌ مرده(۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان “مطالعه توانمندسازهای ساختاری چابکی سازمانی در نظام بانکی” به شناخت عوامل ساختاری توانمندساز چابکی سازمانی می پردازند. برای این منظور تحقیق خود را درو مرحله انجام دادند؛ در مرحله ی اول به مطالعات کتابخانه ای درباره ی ادبیات موضوع پرداختند که در نتیجه با بهره گیری از

مدل­ها و مطالعات متعدد، ۷عامل به عنوان توانمندساز ساختاری چابکی سازمانی شناخته شد، در مرحله ی دوم تحقیق، مطالعات نیز به صورت می‌دانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارمندان ادارات امور شعب استان سیستان و بلوچستان و شعبات مرکزی بانک های دولتی و خصوصی مستقر در شهرستان زاهدان بود که از این میان، نمونه ای متشکل از ۲۴۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نامتناسب برگزیده شدند. نتایج این تحقیق عبارتند از:

    • توانمندسازهای چابکی عبارتند از: ساختار سازمانی، انسجام و هماهنگی، تیم­سازی و مهندسی همزمان، تشکیل سازمان دانش محور، قابلیت نوسازی و تشکیل سازمان مجازی.

    • پس از تجزیه و تحلیل ها با نر مافزار آماری لیزرل، عوامل هفت گانۀ شناخته، همبستگی خوبی با چابکی سازمانی نشان داد. اولویت نخست به تشکیل سازمان دانش محور و اولویت دوم به تشکیل سازمان مجازی اختصاص یافت.

  • نهایت، پیشنهاد می شود نظام بانکی تمرکز، بهبود و سرمایه گذاری بر عوامل توانمندساز شناسایی شده، به سوی ارتقای هر چه بیشتر چابکی خویش، گام بردارد.

● خدامی، خداداد حسینی، عادل آذر و مشبکی(۱۳۹۰) در مقاله ای با عنوان “طراحی مدل چابکی با رویکرد قابلیت های پویای سازمانی: بررسی نقش شایستگیIT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار” به بررسی چکونگی دستیابی به چابکی در سازمان ها می پردازند. از آنجایی که یکی از ابزارهای مهم دستیابی به چابکی مشتری در سازمان قابلی تهای پویا معرفی شده اند، به همین علت در این مطالعه مدل شکل گیری بعد چابکی مشتری بر اساس قابلیت ­های پویای شایستگیIT هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار به منظور بهبود ابعاد ستاده های فرایند سازمانی در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است. این مدل بر اساس سه حوزه ادبیاتی مدیریت؛ یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیت ­های پویا، ادبیات مرتبط با حوزه کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج نشان می‌دهد که:

    • قابلیت ­های پویا به شکل گیری چابکی مشتری در سازمان کمک می نمایند؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...