دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | عوامل مورد استفاده در موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایتها – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
با توجه به این که اکثر کاربران اینترنت که به دنبال موضوعی خاصی هستند. از موتورهای جستجو استفاده میکنند،فقط دو صفحه اول از نتیجه بازگشتی توسط موتورهای جستجو را بررسی میکنند. بنابرین وبسایتی که با این ویژگی طراحی گردد، در نتایج جستجوهای مرتبط با فعالیت سایت، به عنوان سایت برتر در صدر جستجو قرار میگیرد (شعبان زاد و موسوی چلک، ۱۳۸۵).
تحلیل تراکم کلمات کلیدی
زمانی که موتورهای جستجو یک صفحه وب را نمایه میکنند،هر نسبت کلیدواژهها به تعداد کل کلمات را تحلیل میکنند و هم محل قرار گرفتن همان کلیدواژهها را در سراسر محتوا چک میکنند و از این اعدادبرای امتیاز اعتباری سایت استفاده میکنند. اگر تحلیل تراکم کلیدواژه سایت مورد نظر مطابق با معیارهای انحصاری و رایج موتورهای جستجو باشند سایت نسبت ارتباط بالایی پیدا میکند و در صدر لیست موتور جستجو قرار میگیرد در غیر اینصورت صفحه وب سایت با امتیاز کم و رده بندی پایین مواجه میشود (همان)
متاتگ[۴۸] چیست ؟
متاتگ ها راهی برای شناساندن وب سایت شما به جهان خارج است. عنوان تگ هایی که برای صفحات سایت خود تعریف میکنید موتورهای جستجوگر را در شناختن مطالب داخل سایت شما یاری میکند .
انواع اصلی متاتگ
این متاتگ باعث میشود که اطلاعات اضافیای همراه صفحه وب درخواستی شما در http header به مرورگر ارسال شود. مثلا میتوانید تاریخ انقضای اطلاعات را تعیین کنید یا میتوانید صفحه وب را با یک متاتگ خاص پس از چند ثانیه به صفحه دیگری بفرستید بدون دخالت کاربر !
HTTP-EQUIV
این نوع از متاتگ برای تعیین اطلاعات داخل صفحه وب استفاده میشود که باعث میشود صفحه وب شما با راحتی بیشتری برای موتورهای جستجوگر شناخته شود … مثلا زبان این صفحه، نام طراح، کلمات کلیدی این صفحه و …
NAME
این نوع از متاتگ برای تعیین اطلاعات داخل صفحه وب استفاده میشود که باعث میشود صفحه وب شما با راحتی بیشتری برای موتورهای جستجوگر شناخته شود … مثلا زبان این صفحه، نام طراح، کلمات کلیدی این صفحه و …
NAME
کاربرد متاتگ در صفحات وب
متاتگ ها را باید داخل تگ هد[۴۹] نوشت. در صفحه هایی که از چند فریم درست شده باید در تمام صفحات متاتگ را نوشت (شرفی، ۱۳۸۳).
به طور کلی متاتگهای زیادی با کاربردهای فراوان موجود هستند. ما در اینجا به بررسی و کاربرد برخی از آن ها که مهمند میپردازیم: (داستانی، ۱۳۹۱)
شرح
معادل فارسی
نام ابربرچسب
نامی که به سند داده میشود.
عنوان
Title
توضیح کوتاه و روشن از سند، به موتورهای جستجو کمک میکند تا صفحات را با کلماتی از عنوان یا متن نمایه کنند.
توصیف
Description
این ابربرچسب به موتورهای جستجو کمک میکند تا صفحات را با کلماتی از عنوان یا متن نمایه کنند.
کلیدواژه
Keyword
روبوت های وب را در هر صفحه کنترل میکند این ابرچسب شاید باعث شود تا یک روبوت بدون نمایه کردن آن صفحه از آن عبور کند.
روبوت
Robot
این ابربرچسب که شاید به گونهای از مشخصه ها بسط داده شود، باعث میشود تا مرورگر نت اسکیپ[۵۰] مشخصه های مناسب را قبل از نمایش صفحه دربرگیرد.
محتوا-نوع
Cornent-Type
نویسنده یا پدیدآورنده مدرک
نویسنده
Author
زبان بازدید مجدد از یک صفحه را برای منبع تعیین می کند.
بازدید مجدد
Revisit
اطلاعات مربوط به حقوق منبع
حق مؤلف
Copyright
ارتباط با دیگر منابع
ارتباط
Link
زبان منبع را دربرمیگیرد.
زبان
Language
نوعی برنامه برای ویرایش فایل
شناسه برنامهای
Progid
تاریخ و زمان انقضای مدرک از وبسایت
انقضا
Expires
این فیلد برای شناسایی دایمی اطلاعات مربوط به یک تولید کننده استفاده میشود.
ایجادکننده
Originator
این ابربرچسب با نرمافزار کنترلی به کار گرفته میشود. شبیه رتبه بندی فیلمهای سینمایی برای افراد، تعیین اینکه این سند یا مدرک مناسب کدام گروه از افراد است، با این ابربرچسب امکان پذیر است.
رتبه بندی
Rating
عاملهای پنهان شونده را مشخص میکند، عواملی که قرار نیست توسط مرورگرها نمایه شوند، در این ابربرچسب ها قرار میدهند.
کنترل پنهان
Cache-Control
برای تصحیح به کار میرود.
ممیزی
Verify
این ابربرچسب از نادیده گرفته شدن سند توسط مرورگر نت اسکیپ به طور محلی جلوگیری میکند.
—
Progma
دامنه وبسایت شما را مشخص میکند، بدین معنا که مخاطبان وبسایت شما جهانی هستند یا مختص محدوده خاصی هستند.
توزیع
Distribution
برای ارزش محتوای سایت وب در جریان نمایه سازی
نوع منبع
Resource Type
مشخص کردن موضوع، موتورهای کاوش وبسایت را در طبقه و موضوع اصلیاش نمایه میکند.
طبقه بندی
classification
عوامل مورد استفاده در موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایتها
هنگامی که برای جستجوی موضوعی موضوعی خاص، از موتورهای جستجو استفاده میکنید، تمام موتورهای جستجو سعی میکنند تا لیستی از صفحات وب که بیشترین مطابقت را با جستجوی شما دارد، ارائه دهند. لیستی که موتورهای جستجو ارائه میدهند به ترتیب از بیشترین ارتباط به کمترین ارتباط با واژه مورد جستجو مرتب میگردد. البته موتورهای جستجو همیشه به کاربران جوابهای کاملا مرتبط را نمیدهند. گاهی اتفاق میافتد که صفحات نامرتبط در لیست نتایج دیده میشود، این امر باعث میشود که وقت کاربر در مرور نتایج مرتبط تلف شود. هر موتور جستجویی که میزان صفحات مرتبط بیشتر و نامرتبط کمتری را بازیابی کند بهتر است، برای دستیابی به این منظور و تعیین ربط وب سایتها، موتورهای جستجو از مجموعهای از قواعد بهره میگیرند که به آن الگوریتم[۵۱] میگویند. هر موتور جستجو الگوریتم خاص خود را دارد (ابراهیمی، ۱۳۸۷). در نتیجه یک سایت ممکن است در موتورهای جستجوی مختلف، رتبهی متفاوتی کسب کند.
برخی از مهمترین معیارهای مشترک در رتبه بندی اغلب موتورهای جستجو
- مکان کلید واژه
این که کلمه یا عبارتی که مورد جستجو قرار میگیرد در کجای صفحه وب قرار داشته باشد یکی از مهمترین معیارها در رتبه بندی سایت است. هر کدام از مکانهای صفحه وب ارزش وزنی به خصوصی دارند. برای مثال کلمهای که در عنوان واقع شده است از ارزش بیشتری نسبت به کلمهای که در متن است، دارد (به رینگ و پیج، ۱۹۹۸).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:34:00 ق.ظ ]
|