دانلود پایان نامه های آماده | ۳- انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
-
- تأکید بر کاربست، یعنی سنجش اینکه آیا دانش آموز، علاوه بر دانستن دانش، میتواند آن را به کار بندد.
-
- تأکید بر سنجش مستقیم، یعنی سنجش هدف آموزشی به صورت مستقیم، به عوض غیرمستقیم
- استفاده از مسائل واقعی، یعنی استفاده از مسائل وموقعیتهایی که در زندگی واقعی یافت میشوند یا
شبیه به آن ها هستند.
-
- ترغیب و تشویق تفکر باز، یعنی هدایت دانش آموزان به پیداکردن راه حلهای مختلف برای مسائل و تشویق آنان به درگیرشدن با مسائل به طور گروهی و کارکردن برروی آن ها برای مدتی طولانی.
جایگر[۲۹] و همکاران ( ۱۹۹۸ ) در مورد سنجشهای عملکردی، تحت عنوان سنجش های اصیل، این گونه عنوان میکنند: اگر پتانسیل عملکردی دانش آموزان شناخته شود، چنین سنجشهایی باید به اندازه گیری هایی منجر شود که:
۱) به طوررضایت بخشی برای حمایت از انتخاب یا طبقه بندی افراد، یا ارزشیابی انبوهی از دانش آموزان در سطوح محلی، ایالتی یا ملی پایا باشد.
۲) به طور روا یی استنباطهای مرتبط باپیشرفت تحصیلی، استعدادوقابلیت های عملکردی راکه مورد سنجش قرارمی دهند، حمایت نمایند
۳) به شیوه ای عادلانه وبدون سوگیری تواناییهای دانش آموزان رابدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت و یا شرایط اقتصادی مورد سنجش، منعکس نمایند.
۴) هنگامی که استانداردهای عملکردی تعیین شد، از طبقه بندی آزمودنی ها به طبقات معطوف به تصمیم گیری ، مانند اعطای گواهینامه وارتقا و یا برچسب زدن به عنوان پایه، شایسته، پیشرفته، حمایت نماید.
مراحل سنجش عملکردی:
پین[۳۰](۲۰۰۳) معتقد است که مراحل انجام سنجش عملکردی شبیه به انجام هر آزمون یا اندازه گیری دیگر است و شامل مراحل زیر میباشد:
-
- تجزیه و تحلیل عملکرد (تکلیف) مورد نظر
-
- شناسائی عناصر معرف و اساسی برای مشاهده
-
- انتخاب یک موقعیت شبیه سازی مناسب
-
- مشخص کردن یک سلسله تکالیفی که این عناصر اساسی را ترکیب کند
-
- مشخص کردن مواد موردنیاز برای آزمودنی ها جهت انجام تکالیف
-
- آماده کردن دستورالعمل آزمون برای آزمودنی ها
-
- ایجاد روش هائی جهت ثبت نتایج اطلاعات جمع آوری شده
- تجزیه و تحلیل پایائی و روائی
بسیاری از محققان اعتقاد دارند که ایجاد یک سنجش عملکردی، شامل مراحل به کار گرفته شده در هر سنجش دیگری است:
-
- تعریف رفتارهای ملاک
-
- ساخت یا انتخاب تکالیف
-
- تعیین راهنماهای نمره دهی
- جمع آوری نظامدار اطلاعات وارزیابی سوالات (سیف ۱۳۸۱ ، به نقل از حسنی و احمدی، ۱۳۸۵).
انواع آزمونهای عملکردی
گرانلاند (۱۹۸۸؛ به نقل از سیف، ۱۳۸۴) انواع روشهای سنجش یا آزمونهای عملکردی را به چهار دسته زیر تقسیم کردهاست:
۱- آزمون کتبی عملکردی
۲- آزمون شناسایی
۳- انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده
۴- نمونه کار
در این تقسیم بندی، آزمون نوع اول، یعنی آزمون کتبی عملکردی، بیشترین فاصله را از عملکرد در زندگی واقعی دارد، ولی آخرین نوع آزمون، یعنی نمونه کار، کمترین فاصله را از عملکرد در زندگی واقعی دارد. روشهای چهارگانه را هم میتوان جداگانه به کار بست و هم با یکدیگر مورد استفاده قرار داد. در بعضی موارد تنها یک روش کفایت می کند، اما در بیشترین مواقع کاربرد ترکیب دو یا چند روش ضروری به نظر میرسد.
۱- آزمون کتبی عملکردی
در آزمون کتبی عملکردی عمدتاًً بر کاربست دانش و مهارت در موقعیت های عملی یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی تأکید می شود. در این گونه آزمونهای عملکردی، یا بازدههای پایانی یادگیری سنجش میشوند یا مراحل میانی عملکردی که برای رسیدن به بازدههای مطلوب پایانی ضروری هستند، مانند استفاده درست از ابزارها و دستگاهها. همچنین از دانش آموزان و دانشجویان میتوان خواست تا یک نقشه آب و هوایی، یک نمودار ستونی، طرح یک مدار برقی، طرح یک لباس، یک داستان کوتاه یا نقشه یک آزمایش علمی را بسازند. در این مثالها، محصول یادگیری که به صورت کتبی ارائه می شود هم نتیجه دانش فرد است و هم نتیجه مهارت او، و یک مقیاس عملکردی به دست میدهد که به خودی خود ارزشمند است و بر خلاف آزمونهای غیر عملکردی، به عنوان وسیلهای برای قضاوت درباره یک صفت یا توانایی روانی غیر قابل مشاهده به کار نمیرود. علاوه بر موارد بالا که در آن ها محصول پایانی یا نهایی یادگیری سنجش میشوند در بعضی مواقع میتوان از آزمون های عملکردی برای سنجش مهارت ها یا فعالیتهای واسطهای نیز سود جست. برای مثال، پیش از استفاده از یک دستگاه و یا ابزار خاص، مانند ریز سنج، ممکن است ضروری باشد که یادگیرندگان از روی عکسهای مقیاس، موقعیتهای مختلف را مطالعه کنند. آزمون عملکردی کتبی را میتوان به عنوان وسیله سنجش اطلاعات مقدماتی فرد درباره کاری که انجام خواهد داد به کار بست (سیف، ۱۳۸۴).
۲- آزمون شناسایی
منظور از آزمون شناسایی روشی است برای سنجش توانایی یادگیرنده در تشخیص ویژگیها، محاسن، معایب و موارد استفاده امور مختلف، آزمونهای شناسایی انواع و کاربردهای مختلفی دارند. در بعضی وقتها میتوان از یادگیرنده خواست تا یک ابزار یا دستگاه را شناسایی کند یا کار آن را توصیف نماید. در موقعیتهای دیگر میتوان از یادگیرنده را با مشکلی مواجه ساخت مانند اتصالی در یک دستگاه برقی، و از او خواست تا ابزارها، وسایل و شیوه-های عملی رفع مشکل را انتخاب کند. مورد پیچیدهتری از این نوع آزمون گوش دادن یک دستگاه معیوب، مثلاً موتور یک اتومبیل، و بعد ازروی صدا شناسایی کردن علت یا علتهای اشکال دستگاه است (شوندغربی،۱۳۹۰:۴۱).
۳- انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده
در آزمون شبیه سازی شده، یا انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده از یادگیرنده خواسته می شود تا در یک موقعیت شبیه سازی شده یا مصنوعی یا خیالی همان اعمالی را انجام دهد که در موقعیتهای واقعی ضروری هستند. مثلاً در آموزش رانندگی، پیش از آن که یادگیرنده را عهدهدار راندن یک اتومبیل واقعی بکنند او را در یک اتومبیل که مانند اتومبیل واقعی شبیه سازی شده است و همه دستگاههای رانندگی از جمله فرمان، آینه، پدالها و غیره را دارد قرار می دهند و از او میخواهد تا اعمال رانندگی را در این خودرو مصنوعی تمرین کند. بعضی از صاحبنظران سنجش یادگیری به جای انجام عملکرد در موقعیتهای شبیه سازی شده اصطلاح سنجش قیاسپذیر را به کار برده اند. منظور آنان از سنجش قیاسپذیر، مشاهده و ارزشیابی عملکرد یادگیرنده در موقعیتهایی است که شبیه به موقعیتهای واقعی است. هدف کسانی که سنجش قیاسپذیر را مورد استفاده قرار می دهند پیشبینی وقوع رفتارهای مورد سنجش در محیط زندگی واقعی است (سیف، ۱۳۸۴).
۴- نمونه کار
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 10:24:00 ق.ظ ]
|