بوبویک، ون اودن هون، باسابی، تلکسی و پائزا[۱۴۴]، در سال ۲۰۱۱، پژوهشی را بر روی ۱۰۱ دانش آموز و والدین آن‌ ها جهت بررسی ارتباط بین ارزش‌های جوانان و ویژگی‌های شخصیّت و ارزش‌های والدین آن‌ ها انجام دادند. آزمودنی‌ها پرسشنامه بین فرهنگی شخصیّت و پرسشنامه ارزش‌های شخصی (PVQ) را پر نمودند. نتایج نشان داد که تعدادی از ارزش‌های جوانان و ویژگی‌های شخصیّت و تعدادی دیگر بیشتر مرتبط با ارزش‌های والدین است.

ابرین[۱۴۵] در سال ۲۰۰۰ پژوهشی بر روی معلمان تازه خدمت به منظور بررسی ارتباط تیپ شخصیت آن‌ ها با سطح قضاوت اخلاقی آن‌ ها انجام داد. او در این پژوهش از آزمون‌های DIT جیمز رست برای سنجش قضاوت اخلاقی و از آزمون نشان دهنده تیپ میرز- بریگز[۱۴۶] برای سنجش تیپ‌های شخصیتی استفاده نمود. نتایج این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین سطح قضاوت اخلاقی تیپ‌های مختلف شخصیتی وجود دارد.

روکاس، سجیو، شوارتز و نافو[۱۴۷]، در سال ۲۰۰۲، پژوهشی را بر روی ۲۴۶ دانش آموز به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیت و ارزش‌های بنیادین شخصی انجام دادند. نتایج این پژوهش، فرضیات آن‌ ها را تأیید نمود. معلوم شد که سازگاری با ارزش‌های خیرخواهی[۱۴۸] و سنّت گرایی[۱۴۹] رابطه مثبت و قوی دارد. همچنین تجربه پذیری با ارزش‌های خودگردانی[۱۵۰] و جهانی شدن، برون گرایی با ارزش‌های موفقیّت و مسئولیت پذیری با ارزش‌های موفقیت و همرنگی[۱۵۱] ارتباط دارند. ارزش‌ها و ویژگی‌های شخصیت الگوهای متفاوتی از همبستگی با مذهب و عاطفه مثبت از خود نشان دادند. یافته های پژوهش از این ایده حمایت کردند که تأثیر گذاری ارزش‌ها بر روی رفتار بیشتر به کنترل شناختی بستگی دارد تا تأثیرگذاری ویژگی‌های شخصیت.

دیریلن گوموس[۱۵۲]، در سال ۲۰۱۰، به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیت، ارزش‌های شخصی، مذهب و طرز تفکر سیاسی در دو کشور آمریکا و ترکیه، یکی با فرهنگ فردگرا و دیگری با فرهنگ جمع گرا انجام داد. گروه نمونه شامل پژوهشی را بر روی ۳۸۲ نفر از ترکیه و ۳۸۶ نفر از آمریکا بود که بیشتر آن‌ ها را دانشجویان فارغ التّحصیل تشکیل می‌دادند. آزمودنی‌ها، پرسشنامه های نئو و ارزش‌های شخصی، همچنین مقیاس‌های مذهبی و طرز تفکّر سیاسی را تکمیل نمودند. نتایج به دست آمده، نشان داد که در هر دو فرهنگ فردگرا و جمع گرا، مذهب از طریق تأثیرگذاری بر ساختار ارزش‌ها بر طرز تفکر سیاسی تأثیر می‌گذارد.

اولور و مرادیان[۱۵۳]، در سال ۲۰۰۳، پژوهشی را به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیت و ارزش‌های شخصی انجام دادند. نتایج به دست آمده، نشان داد که بعضی از ویژگی‌های شخصیت شامل انعطاف پذیری، سازگاری و مسئولیت پذیری تأثیر قابل ملاحظه ای بر روی ارزش‌های شخصی می‌گذارد و برون گرایی نیز تأثیر ملایم‌تری بر روی ارزش‌های شخصی می‌گذارد.

فصل سوم

روش پژوهش

با توجه به عنوان پژوهش و به منظور نیل به اهداف پژوهش، در این فصل جامعه آماری، نمونه و روش

نمونه گیری، ابزار پژوهش، طرح و روش پژوهش، روش جمع‌ آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها توضیح

داده شده است:

۱-۳ جامعه آماری

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که در دانشکده های بهداشت، پرستاری و مامایی، تغذیه و علوم غذایی، داروسازی و علوم دارویی، دندان پزشکی، پزشکی، علوم توان بخشی، مدیریت و اطّلاع رسانی پزشکی در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ مشغول به تحصیل بوده‌اند.

۲-۳ نمونه و روش نمونه گیری

روش نمونه گیری در این پژوهش به شیوه خوشه ای تصادفی بود. ‌به این منظور ابتدا از هر دانشکده به صورت تصادفی رشته ای انتخاب شد سپس از رشته‌های انتخابی به صورت خوشه ای تصادفی ۲ مقطع ورودی یکی در مقطع کارشناسی یا دکترای حرفه ای و یکی در مقطع تحصیلات تکمیلی یا دکترای تخصّصی انتخاب گردید. رشته‌های انتخاب شده شامل داروسازی، پزشکی، دندان پزشکی، مامایی، مهندسی بهداشت محیط، کاردرمانی، مدیریت خدمات بهداشتی و مهندسی صنایع غذایی بودند. بر اساس جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان[۱۵۴] و با توجه به اندازه جامعه، پژوهش بر روی نمونه ای ۴۴۰ نفری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد که البتّه، تعدادی از این گروه نمونه به علّت رعایت نکردن ملاک‌های استاندارد آزمون PVQ و فرم کوتاه آزمون DIT از نمونه اولّیه حذف و در نهایت تعداد ۳۵۲ نفر از آن‌ ها به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند.

۳-۳ ابزارهای اندازه گیری

در این پژوهش به منظور سنجش ویژگی های شخصیت از فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت نئو (NEO) و برای سنجش ارزش‌های شخصی از پرسشنامه ارزش‌های شخصی (PVQ[155]) و برای سنجش قضاوت اخلاقی از آزمون مباحث معیّن (DIT) استفاده نمودیم.

۱-۳-۳ پرسشنامه شخصیت نئو(NEO)

از میان کوشش‌های مختلفی که برای نمایش ساختار عاملی آزمون “پنج عامل عمده” در قالب یک پرسشنامه شخصیتی صورت گرفت، مشهورترین آزمونی که گسترده‌ترین پژوهش‌ها را به خود اختصاص داد، شخصیت سنج NEO است که در حال حاضر شکل تجدید نظر شده آن، یعنی R-PI-NEO در دست است. ساخت و پرورش این آزمون در دهه ۱۹۷۰ با شناسایی ابعاد روان رنجورخویی[۱۵۶](N)، برونگرایی (E)، و گشودگی[۱۵۷](O)، آغاز گردید. بعدها عامل سازگاری[۱۵۸](A)، و وظیفه شناسی[۱۵۹]© ‌به این آزمون اضافه شد.کاستا[۱۶۰] و مک کرا[۱۶۱] (۱۹۹۲) از همان آغاز متوجّه شده بودند که ممکن است صفات کلی حاوی صفات ظریف‌تر یا اختصاصی‌تر باشند، و نهایتاًً بررسی آن‌ ها منجر به تدوین شش صفت فرعی برای هر کدام از عوامل پنج گانه اصلی گردید (لاینون و گوداشتاین، ۱۳۸۲).

پرسشنامه پنج عاملی نئو فرم کوتاه پرسشنامه تجدید نظر شده پنج عامل بزرگ شخصیت است که از لحاظ روایی و پایایی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. این پرسشنامه بیشترین و وسیع‌ترین کاربرد را در زمینه سنجش پنج عامل بزرگ شخصیت داشته و از حمایت‌های های تجربی گسترده ای برخوردار است. مزیت استفاده از این پرسشنامه در این است که اجرای آن به زمان کمتری نیاز دارد و همچنین آزمودنی‌ها برای پاسخ ‌به این پرسشنامه احساس خستگی زیادی نمی‌کنند ( گروسی فرشی، ۱۳۸۰).

این پرسشنامه از ۶۰ گزاره تشکیل شده و هر ۱۲ گزاره آن یکی از ۵ محور بزرگ شخصیت را اندازه گیری می‌کند. نمره گذاری این آزمون بر اساس طیف لیکرت است و به هر سوأل از ۱ تا ۵ نمره تعلّق می‌گیرد. نمرات هر عامل جداگانه محاسبه می‌شود و در نهایت ۵ نمره به دست می‌آید که مربوط به پنج محور شخصیت) روان رنجوری، برون گرایی، تجربه پذیری، سازگاری و مسئولیت پذیری) است.

۲-۱-۳-۳ نمره گذاری پرسشنامه شخصیت نئو(NEO)

جدول (۱-۳) : سوألات مربوط به هر بعد شخصیت

عامل‌های شخصیت

سوألات

روان رنجوری

۱-۶-۱۱-۱۶-۲۱-۲۶-۳۱-۳۶-۴۱-۴۶-۵۱-۵۶

برون گرایی

۲-۷-۱۲-۱۷-۲۲-۲۷-۳۲-۳۷-۴۲-۴۷-۵۲-۵۷

تجربه پذیری

۳-۸-۱۳-۱۸-۲۳-۲۸-۳۳-۳۸-۴۳-۴۸-۵۳-۵۸

سازگاری

۴-۹-۱۴-۱۹-۲۴-۲۹-۳۴-۳۹-۴۴-۴۹-۵۴-۵۹

مسئولیت پذیری

۵-۱۰-۱۵-۲۰-۲۵-۳۰-۳۵-۴۰-۴۵-۵۰-۵۵-۶۰

سوألات ۱-۳-۸-۹-۱۲-۱۴-۱۵-۱۶-۱۸-۲۳-۲۴-۲۷-۲۹-۳۰-۳۱-۳۳-۳۸-۳۹-۴۲-۴۴-۴۵-۴۶-۴۸-۵۴-۵۵-۵۷-۵۹ به طور معکوس نمره گذاری می‌شوند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...