منابع کارشناسی ارشد در مورد : بهینه سازی سیاست ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تولیدکننده
توزیعکننده
خردهفروش
مشتری
تأمینکننده
تولیدکننده
توزیعکننده
خردهفروش
مشتری
تأمینکننده
تولیدکننده
توزیعکننده
خردهفروش
مشتری
تأمینکننده
شکل ۲.۱ شمای کلی یک زنجیره تأمین.
در هر زنجیره تأمین، باید سیستمی که از طریق آن جریان کالا انتقال یابد از طریق روشهای مختلف شامل روشهای مکان یابی طراحی گردد که از لحاظ عمومی شامل تعیین مجموع تسهیلاتی است که از طریق آنها به کاربران سرویسدهی انجام می شود.
انبارها تسهیلاتی هستند که اغلب نه تنها برای حفاظت از موجودیها، بلکه برای مرتب کردن و یا تجمیع کالاها نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این گونه تسهیلات به طور کلی به انبارهای تولید[۲۰] و مراکز توزیع[۲۱] تقسیم بندی میشوند. در هر مرکز توزیع محصولات آورده شده توسط واگن، ریل و یا وسایل حمل و نقل داخلی، تخلیه، بازبینی و ذخیره میگردند. پس از یک زمان مشخص، اقلام بازیابی شده و به مقصد سفارش منتقل میگردند [۹].
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به طور کلی استراتژی های توزیع در زنجیره تأمین را میتوان به سه دسته اصلی تقسیم بندی کرد [۹]:
ارسال مستقیم: در این استراتژی کالاها از تولیدکننده به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی ارسال میگردد. در این روش، هزینه های عملیاتی مراکز توزیع حذف و زمان انتظار مشتریان کاهش مییابد، اما از سوی دیگر در حالتی که مشتریان در محدوده جغرافیایی وسیعی گسترده باشند، ناکارآمد خواهد بود.
انبار کردن: در این روش، اقلام توسط انبار دریافت و ذخیره میگردد. به محض دریافت سفارش، اقلام آماده سازی و ارسال میگردند.
بارانداز(انبار واسطهای)[۲۲]: در روش بارانداز، اجناس بدون ذخیرهسازی میانی و آماده سازی به وسائل نقلیه خروجی انتقال مییابند. دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد؛ یکی اینکه کالاها در محل تأمینکننده به خردهفروشها تخصص یابند (بارانداز پیشتوزیع[۲۳]) و یا در بارانداز (بارانداز پستوزیع[۲۴]). این استراتژی اولین بار توسط شرکت وال مارت به کار برده شد. در این روش، محصولات سریعتر از حالتی که موجودی در انبار ذخیره می شود در طول زنجیره حرکت می کنند و همچنین منجر به کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری می شود.
جابجایی محمولهها، در هر زنجیره نقش اساسی ایفا می کنند که به منابع مالی و نیروی انسانی قابل توجهی نیازمند هستند. هزینه حمل و نقل در صنایع متعدد، بخش مهمی از هزینه های لجستیک و پشتیبانی به حساب می آید.
مدیریت موجودی در زنجیره تأمین
مدیریت موجودی نقش مهمی در زنجیره تأمین ایفا می کند. اگر موجودی به خوبی مدیریت شود، می تواند نیازهای مشتریان را برآورده ساخته، برنامه های تولید را هموار و هزینه های عملیاتی را کاهش دهد؛ درحالیکه عدم موفقیت در برنامه ریزی هزینه های موجودی می تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.
مدیریت موجودی شامل، تصمیم گیری درخصوص این است که در هر نقطه سفارش[۲۵]، چه مقدار و کی سفارش داده شود تا هزینه های کل سالیانه کمینه شده و سطح سرویس از پیش تعیینشدهای برآورده گردد [۹].
موجودیها توسط تولیدکنندگان، توزیعکنندگان و خردهفروشان نگهداری میشوند. نگهداری حجم زیاد موجودی، امکان پاسخگویی در برابر نوسانات تقاضای مشتریان را فراهم می آورد. هر چند، ایجاد و نگهداری موجودی هزینهساز است [۶].
برای تعیین سیاستهای موجودی، هزینه های مرتبط را میتوان به چهار دسته اصلی تقسیم بندی کرد:
هزینه های تدارکات[۲۶]: مربوط به حصول و دریافت کالاها میباشند و شامل هزینه های ثابت (مستقل از مقدار سفارش) و هزینه های متغیر (وابسته به مقدار سفارش) میباشند.
هزینه های نگهداری موجودی[۲۷]: هنگامی به وجود میآیند که اقلام برای یک بازه زمانی در انبار نگهداری میشوند.
هزینه های کمبود[۲۸]: زمانی پرداخت میشوند که سفارش مشتری برآورده نشود. این هزینهها شامل هزینه های فروش از دست رفته[۲۹] و هزینه های سفارشات عقبافتاده[۳۰] است.
هزینه های از رده خارجشدن یا منسوخشدن[۳۱]: هنگامی به وجود میآیند که اجناس، مقداری از ارزش خود را در طول زمان از دست بدهند.
سیستمهای رایج در سفارش موجودیها را میتوان به دو گروه اصلی تقسم نمود:
سیستم نقطه سفارش[۳۲] یا سفارشات مستمر[۳۳]
در این روش برای هر کالا، عددی به عنوان نقطه سفارش در نظر گرفته می شود و موجودی به طور مستمر تحت کنترل است. هنگامیکه سطح موجودی به نقطه سفارش رسید، برای آن کالا مقدار معینی سفارش داده می شود. در (شکل ۲.۲) نمودار موجودی-زمان برای یک سیستم کنترل نقطه سفارش نشان داده شده است.
نمادهای شکل فوق به شرح زیر است:
: اندازه سفارش در هر بار سفارش
: دوره های سفارش
: موعد تحویل
: نقطه سفارش
در این سیستم:
زمان
موجودی
Q
T1
r
T2
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-04-15] [ 05:50:00 ب.ظ ]
|